Szerző: Koi Tamás

2010. október 20. 13:50

Meredek lejtőn a DIGI műholdas platformja

Az elmúlt évben jelentősen veszített piaci befolyásából a kedvező áron kínált szolgáltatásairól híres DIGI műholdas platformja. Az ügyfelek jelentős részét a Magyar Telekom szívta el, nem csak a román érdekeltségű cégtől, hanem a UPC-től is.

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) friss gyorsjelentésének tanúsága szerint idén nyár végén tovább folytatódott az a trend, mely a műsorszóró piac, azon belül is elsősorban a vezeték nélküli szolgáltatások (ide tartozik gyakorlatilag az összes műholdas szolgáltatás - hazánkban négy ilyen működik) piacát hónapok óta jellemzi. A statisztikák azt mutatják, hogy a vezeték nélküli platformokban még mindig komoly növekedési potenciál rejtőzik, ezzel együtt az erőviszonyok változását tekintve a többi szolgáltató számára rossz hír, hogy nyomasztó fölénybe kerülhet a Magyar Telekom, mely az elmúlt esztendőben valósággal letarolta a piacot a T-Home Sat TV szolgáltatással.

A Magyar Telekom előretörésének kétségtelenül legnagyobb vesztese a román tulajdonosi háttérrel rendelkező DIGI, mely eleinte azzal vívott ki magának komoly népszerűséget, hogy szolgáltatásait rendkívül kedvező áron kínálta ügyfeleinek. A vezetékes és vezeték nélküli piacon egyaránt jelen lévő cég ugyan a teljes műsorszolgáltatói szegmenst nézve tavaly augusztushoz képest 23,9 százalékról 24,4 százalékra tudta növelni részesedését, időközben a Magyar Telekom is megerősödött: 19,2 százalékról 25 százalékra - vagyis a teljes tévépiac negyede a német tulajdonú szolgáltató kezébe került.

Az erőviszonyok látványosan változtak a vezeték nélküli szolgáltatások piacán, ahol tavaly augusztusban valamivel több mint 730 ezer előfizetőt tartottak nyilván, szemben az idei 808 ezerrel. A piac növekedése mellett a DIGI egy év alatt több mint harmincezer ügyfelet veszített, így részesedése csaknem tíz százalékkal, 54,3-ról 44,6 százalékra zuhant, miközben a Magyar Telekom sokat erősödött: a T-Home Sat TV előfizetők száma ez idő alatt több mint a duplájára nőtt, a cég ezzel 15,3-ről 29,1 százalékra növelte befolyását. A Magyar Telekomnak a hatóság statisztikái szerint jelenleg nagyjából 235 ezer műholdas ügyfele van.

A cég elsősorban a csomagolt szolgáltatásoknak, valamint a megfelelő beárazásnak köszönheti a Sat TV sikerét: a Magyar Telekom a kezdettől fogva nem mint prémiumszolgáltatásra, hanem mint egy gyakorlatilag bárki számára elérhető (mind földrajzilag, mind anyagi lehetőségeket nézve) tévés platformként tekint a műholdas rendszere. A szolgáltató ezzel a stratégiával nem csak a DIGI-től, hanem a vezeték nélküli piac harmadik helyére visszaszorult UPC-től is sikeresen csábított át ügyfeleket (a UPC jelenleg közel 177 ezer műholdas szerződéssel rendelkezik, ezzel a piac nagyjából 22 százalékát tartja kézben).

Az NMHH gyorsjelentésben szereplő szolgáltatók között – valamennyi szolgáltatást figyelembe véve – ettől függetlenül továbbra is a UPC a piacvezető, a júliusi 30,4 százalék után augusztus végén 30,2 százalékos piaci résszel. A Magyar Telekom ezzel együtt eltökélt, hogy belátható időn belül vezető szolgáltatóvá váljék a teljes tévépiacon - Christopher Mattheisen, a cég első embere egy szeptemberi sajtótájékoztatón úgy fogalmazott, a várakozásaik szerint ez egy, másfél éven belül bekövetkezhet.

a címlapról