Szerző: Dojcsák Dániel

2009. november 23. 12:03

Eltűnhetnek a nagy hírszájtok a Google-ből?

Rupert Murdoch nem a levegőbe beszélt, tényleg készen áll kirántani médiabirodalma híreit a Google rendszeréből, miközben azokat a Microsoft számára jó pénzért elérhetővé teszi.

Komolyra fordult a News Corp. Google elleni hadjárata. Rupert Murdoch médiamogul és a Microsoft már terveket szövöget arra vonatkozóan, hogy milyen feltételekkel jusson pénzhez a tartalomgyártó a keresőből származó hirdetési bevételek után. Amennyiben a redmondiakkal sikerül megállapodni, akkor a News Corp eltávolítja híreit a Google-ből, s csak a Microsoft Bingben teszi elérhetővé őket - írja a Financial Times.

Átgondolt hadjárat

Az online lapok látogatottságuk jelentős részét hozzák a keresők, illetve az olyan hírgyűjtő oldalak mint a Google News. Az olvasási szokások megváltozásával azonban a felhasználókban nem alakul ki a márkahűség, nem is fognak emlékezni arra, hogy az adott hírt hol olvasták, hanem egyszerűen az marad meg bennük, hogy a Google News-on találták, így nem az újságok címoldalára, hanem a Google News-ra mennek a hírekért, ezzel a híroldalak látogatókat veszítenek. A Google nem csak a felhasználókat szívja el, hanem a bevételeket is, hiszen médiavállalatként ugyanazokra a hirdetési bevételekre pályázik mint az újságok, s a hirdetési piacon nagyjából igaz az a képlet, hogy a több látogató több bevételt jelent.

Murdoch célja, hogy hosszú távon rávegye a keresőket, fizessenek a tartalomszolgáltatóknak azért, hogy megjelenjenek a hírek a találatok között. A News Corp. a világ második legnagyobb médiabirodalma, többek közt olyan lapokkal mint a Wall Street Journal, vagy a brit bulvárlap, a Sun, de a cég kezében van a MySpace is, valamint számtalan tévécsatorna (pl. Fox, ITV, Sky, National Geographic), és filmstúdió (20th Century Fox). A keresőktől jövő pénz mentőöv lehet az online médiapiac számára, igaz csak akkor, ha a hadjárat sikeres lesz, s a Google ellen lázadó lapok nem süllyednek még jobban el a Google-ből jövő forgalom elvesztése miatt.

A Google szerint nincs szüksége az online újságokra ahhoz, hogy a bevételeit biztosítsa.,sőt épp az újságoknak van szüksége a keresőkre ahhoz, hogy túléljenek. A Rupert Murdoch által felvetett probléma is ezt igazolja, hisz ilyen szélsőséges támadást a médiumok még sosem intéztek online szolgáltató ellen. Nem fordult még elő az, hogy egy médium azt állítsa, hogy a kereső \"ellopja a híreit\". Valójában a kereső nem lop híreket, csupán összegyűjti azokat, listákba rendezi, majd a felhasználók a címre, bevezetőre kattintva az eredeti oldalon találják magukat.

Felszívja magát a Bing

A brit Financial Times időközben megtudta azt is, hogy a Microsoft nem elégszik meg a News Corporationnel kötendő megállapodással, hanem más nagy médiumokat és kiadókat is igyekszik afelé terelni, hogy szakadjanak ki a Google öleléséből. A Microsoft a keresőpiacon eddig gyenge szereplőnek számított, a Bing bemutatása óta viszont stabilan növekszik a részesedése, s a legújabb adatok szerint már az amerikai piac 9,9 százalékát uralja. A Google ellenes közhangulat kiváló alkalom a cégnek, hogy egy kis plusz tőke beöntésével tovább lendítse a Binget.

A Windows 7 debütálása is támogatja a Microsoft keresőpiaci törekvéseit, hiszen az alapértelmezett kereső az új operációs rendszerben a Bing. A Microsoftnak pedig van elegendő forrása arra, hogy a média finanszírozásába is besegítsen, sőt, mivel a hírek indexelése kapcsán keletkező jövedelmeknek egy részéről mond csupán le, ezért nem is feltétlenül kell plusz befektetésről beszélni. Mindössze arról van szó, hogy a várható profit egy részét továbbítja azoknak, akik segítettek azt létrehozni.

A keresőpiac alakulása kulcsfontosságú lehet az évtized második felében, s Steve Ballmer, a Microsoft vezetője is azt nyilatkozta, hogy a cég hajlandó súlyos összegeket költeni éveken keresztül arra, hogy a Binget a Google komoly riválisává fejlessze.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról