Szerző: Bodnár Ádám

2012. május 25. 14:52

Saját böngészőt fejlesztett a Yahoo!

Axis nevű szoftverével belépett a böngészőpiacra a Yahoo. A vállalat terméke a cég alaptevékenységét próbálja meg erősíteni és a webes keresés áll a középpontban.

Az Axis fejlesztésekor a vállalat célja egy olyan böngésző létrehozása volt, ami a korábbiaknál egyszerűbbé teszi a keresési találatok közötti eligazodást. A jelenlegi böngészőkben a Google vagy más webkereső használatakor egy szöveges listát kap a felhasználó, hol linkekre kell kattintania. Ha nem találta a találati oldalon azt, amit keresett, visszalép egyet, és egy újabb találatra kattinthat. Az Axisban a találatok egy vízszintesen görgethető grafikus sávban jelennek meg, a böngésző felhasználói felületének szerves részeként, így egyszerűbb közöttük navigálni, legalábbis ezt állítja a Yahoo!.

A vállalat az Axist elsősorban mobilos böngészőként képzelte el. A program jelenleg iOS operációs rendszeren fut, tehát iPaden, iPhone-on és iPod touchon használható, és bár létezik asztali verziója is, az nem önálló program, hanem a népszerű böngészőkbe (IE, Firefox, Chrome) beépülő plugin. A Yahoo! különféle szolgáltatásait (pl. kereső, levelező) mintegy 700 millióan használják világszerte, a vállalatnak nagy közönséget ér el, új böngészőjét tehát széles körben tudja népszerűsíteni.

Kérdés, hogy az újfajta - és valljuk be, könnyedén lemásolható - kezelőfelület elég lesz-e ahhoz, hogy a vállalat mérhető jelenlétet tudjon kialakítani a böngészőpiacon. A desktop böngészők terén a NetMarketShare statisztikái szerint még mindig toronymagasan első az Internet Explorer 54 százalékos részesedéssel, míg a Firefox és a Chrome 20, illetve 18 százalékos részt birtokol. Ugyanezen cég azt állítja, a mobilos böngészők terén 63 százalék a Safarié, az Android böngészője 18 százalékon, az Opera Mini 12 százalékon áll. iOS-en a Safari kiszorítását nagyon megnehezíti, hogy az Apple nem teszi lehetővé az alapértelmezett böngésző lecserélését az operációs rendszerben.

Hyperscaler vagy hazai felhő? Lehet, hogy nem kell választani!

Egy jól felépített hibrid vagy multicloud modellben a különböző felhők nem versenytársai, hanem kiegészítői egymásnak.

Hyperscaler vagy hazai felhő? Lehet, hogy nem kell választani! Egy jól felépített hibrid vagy multicloud modellben a különböző felhők nem versenytársai, hanem kiegészítői egymásnak.

Az Axis megjelenését egy csúnya biztonsági baki kísérte: a Chrome-hoz készített pluginnel együtt kiszivárgott a Yahoo! titkos kulcsa, amellyel Chrome-bővítményeket írhat alá. Ennek a kulcsnak a birtokában elvileg bárki készíthetne rosszindulatú Chrome plugint, és a Yahoo! aláírásával láthatja el azt, így a felhasználók számára úgy tűnne, mintha a szoftver a webes cégtől származna. Az incidens szerencsére gyorsan az érintettek tudomására jutott, a Google feketelistára tette a kulcsot, a Yahoo! pedig megkérte a felhasználókat, töltsék le újra a szoftvert az axis.yahoo.com weboldalról.

A cég számára az Axis egyelőre nem termel bevételt. A böngésző monetizálásának egyik módja lehet a keresési találatok között hirdetések megjelenítése.

Október 13-án, hétfőn "A modern CI / CD alapjai" címmel ONLINE képzést indít a HWSW, ezért most összefoglaltuk röviden, hogy miért érdemes részt venni ezen a tanfolyamon.

a címlapról