Szerző: Bizó Dániel

2006. február 10. 15:42

Végre talán lesz arculata a Pannonnak

A Pannon GSM és norvég tulajdonosa, a Telenor tegnap jelentették be, hogy a hazai mobilszolgáltató több más európai testvérével egyetemben arculatot vált, de nevét Pannonként megtartja. A cél egyértelműen egy egységes, így átütő nemzetközi márkakép felépítése, ahogyan ez az ex-Westel T-Mobile és a kezdettől fogva globalizált Vodafone esetében már megtörtént.

A Pannon GSM és norvég tulajdonosa, a Telenor tegnap jelentették be, hogy a hazai mobilszolgáltató több más európai testvérével egyetemben arculatot vált, de nevét Pannonként megtartja. A cél egyértelműen egy egységes, így átütő nemzetközi márkakép felépítése, ahogyan ez az ex-Westel T-Mobile és a kezdettől fogva globalizált Vodafone esetében már megtörtént.

Azt nem tudni, hogy a név megtartása mennyi időre szól, és vajon mikor döntenek úgy a norvég főhadiszállás stratégái, hogy ideje teljes egységben fellépni az európai piacon. Lehet, hogy ez sosem történik meg, vagyis nagyjából akkor, amikor az európai szolgáltatáspiacot majd egybenyitják a tagállamok, és az egységes piac végre nem csak a szabad áruforgalom kirakatszlogenje lesz.

A Pannon több szempontból is helyzeti előnyből indul neki az arculatváltásnak a néhai Westellel szemben, amely több milliárd forintot költött a T-Mobile márka agresszív bevezetésére. Egyrészt kézenfekvő módon nem kell megküzdenie a korábbi név évtizedes berögződésével. A T-Mobile-t még ma is kísérti a Westel név sikere, sokan továbbra is így azonosítják magukban a vállalatot.

A másik előny abból fakad, hogy a Westelnél igen erőteljes és konzisztens arculat párosult az ismert név mellé, aminek előnyös elemeit -- hacsak nem akart a cég bizalmat és ügyfeleket veszteni -- feltétlenül át kellett menteni a T-Mobile színei alá. Ezzel szemben a Pannon márkaképe ma darabokban hever, nem egységes az emberek felé, így legalább nem kell saját korábbi identitásával megküzdenie, hanem újszerűnek ható és erőteljes arculatot alakíthat ki végre magáról.

Miközben a T-Mobile és a Vodafone reklámháborút folytat, addig a Pannon elveszett a sikertelen márkák, a karakter nélküliség nyugalmának ködében, ezzel vonva ki magát az emberek gondolataiért folyó versenyből. A Pannon rengeteg pénzt termel, hiszen a 9 millió hazai mobilos közül 3 millió náluk költi a pénzét. Ezt azonban úgy tűnik, inkább a kevés szereplős piacból fakadó gyenge versenyhelyzetnek köszönheti, valamint annak, hogy másodikként a piacra lépve elég nagy ügyfélbázist szerzett magának a növekedéshez (hálózati hatás), akiknek egy része már csak megszokásból is helyén marad, mint mama a videóban.

Ezzel együtt sem lehet figyelmen kívül hagyni azt, hogy a vállalati töketlenség által az utolsó pillanatban elrontott és megbuktatott, milliárdokat elnyelő Bee márkával, majd az azt alig két évvel követő, szintén hatalmas összegeket elemésztő DJuice-szal elhalványult és zavarossá vált a Pannon név. A T-Mobile a kifinomult, divatos, minőséget nyújtó és drága, a Vodafone a lendületes, korhűen és magyarosan szemtelen és vicces (néha tahó?), és olcsó, a Pannon pedig....Pannon. Jó a hangminőség a méréseik szerint.

Most itt a lehetőség, hogy újra beférkőzzenek a tudatunkba. Remélem sikerül nekik, mert mégiscsak pazarlás, hogy Magyarország összesen három szolgáltatójából az egyikről semmit se gondoljunk. És a versenynek sem ártana. Az első rossz jel, hogy a tegnap esti bejelentést sikerült úgy megrendezniük, hogy mi nehogy megtudjuk.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról