Szerző: Bizó Dániel

2005. október 4. 13:52

A lemezkiadók kapzsisága tartja távol a Microsoftot az online zenepiactól?

[The Wall Street Journal] Megszakadtak a Microsoft lemezkiadókkal folytatott tárgyalásai, állítja a The Wall Street Journal (WSJ) belsős forrásokra hivatkozva. A redmondi óriás előfizetéses online zenei szolgáltatása így még jó ideig várathat magára, ha ugyan egyáltalán valaha megszületik ebben a gyorsan változó környezetben. A Microsoft már most is kínál zenét az MSN Music-on keresztül, amely minden megvásárolt dalért vagy albumért külön számláz.

[The Wall Street Journal] Megszakadtak a Microsoft lemezkiadókkal folytatott tárgyalásai, állítja a The Wall Street Journal (WSJ) belsős forrásokra hivatkozva.

A redmondi óriás előfizetéses online zenei szolgáltatása így még jó ideig várathat magára, ha ugyan egyáltalán valaha megszületik ebben a gyorsan változó környezetben. A Microsoft már most is kínál zenét az MSN Music-on keresztül, amely minden megvásárolt dalért vagy albumért külön számláz.

Még több pénzért verik az asztalt

Az esethez közelállóktól szerzett értesülései alapján a patinás napilap azt írja, a Microsoft múlt pénteken szakította meg az egyeztetéseket négy nagy globális lemezkiadóval, az EMI Grouppal, a Warner Music Grouppal, a Vivendi Universallel és a Sony BMG-vel. Az információk szerint az ok igen prózai: a lemezkiadók a Microsoft megítélése szerint indokolatlanul magas licencdíjat kérnének.

Ez egybevág az online zenei piacot toronymagasan uraló iTunes-t üzemeltető Apple vezérének véleményével. Steve Jobs szeptemberben adott hangot kritikájának nyilvánosan, mikor is a kiadókról kapzsi, mohó vállalatok képét festette. Jobs állítása szerint a kiadók több alkalommal nyomás alá helyezték az Apple-t, hogy emelje a slágerdalok árait, aminek a vállalat eddig ellenállt.

Az online zeneboltok viszonylag fiatal világában nem szokatlan, hogy minimális haszonnal, vagy akár veszteségesen is árulnak dalokat, minél nagyobb tömeget csábítva a szolgáltatás köré. Becslések szerint az Apple nevetségesen kicsiny bruttó profitot realizál az iTunes-on keresztül értékesített dalok után, nyeresége a hozzá kapcsolt iPod lejátszókból származik. A Yahoo! Music pedig a látogatók hatalmas tömegéből profitál, akik reklámbevételeket generálnak neki, valamint más szolgáltatásai, tartalmi oldalai számára is újabb látogatókat hoznak.

A WSJ értesülései alapján a kiadók ehhez hozzászokva ilyen üzleti modellt várnák el a Microsoft esetében is, Redmond azonban nem hajlandó behódolni. A tárgyalások során nyilvánvalóvá vált, hogy a Microsoftnak előfizetőként havonta 6-8 dollár közötti összeget kellene befizetni, ami iparági szakértők szerint megfelel a többi internetes zenebolt által fizetett licencdíjnak.

Talán már nem is lesz?

Az iTunes esetében (ahogyan az MSN Music-nál is) dalonként vagy albumonként kell fizetni, szakértők egybehangzó véleménye szerint azonban a jövő az előfizetéses szolgáltatásoké lehet, ahol egy havi vagy éves díj ellenében akár korlátlan számú dalt is letölthetünk. A Yahoo! Music Unlimited jelenleg például havi 5 dollárt, azaz nagyjából 1050 forintot kér azért, hogy annyi zenét töltsünk le, amennyit csak fülünk elbír.

Az online zenei szolgáltatások jelenleg talán legnagyobb hátulütője, hogy a számok másolásvédelmi okokból csak egyes hordozható zenelejátszókra tölthetőek át, mivel nincs általánosan elfogadott, szabványosnak tekinthető digitális jogkezelés. Aki viszont számítógéppel szokott zenét hallgatni, igen jutányos összegekért juthat kedvenceihez.

A Steve Ballmer vezette vállalat most kivárásra is játszhat, ugyanis pletykák szerint eladó az AOL, az Egyesült Államok legnagyobb internet- és egyik vezető tartalmi szolgáltatója, amiben a Microsoft is érdekelt lehet. Az AOL már rendelkezik saját előfizetéses zenebolttal. A tulajdonos Time Warner állítólag még tárgyalásokat folytat a Yahoo!-val és a Google-lel is.

Május 18-19-én biztonságos szoftverfejlesztés és Scrum újdonságaira fókuszáló meetupokat rendezünk, 2 nap alatt összesen 10 klassz előadással.

a címlapról