Szerző: Bodnár Ádám

2011. június 3. 13:22

Azt sem tudta a Nokia, mi ellen kell harcolnia

A Nokia-dolgozók még akkor sem tudták, mivel állnak szemben, amikor az iPhone és az Android mindent elsöprő világméretű sikere már nyilvánvalóvá vált - derül ki a BusinessWeek cikkéből, amely Stephen Elop elnök-vezérigazgató eddigi ténykedését és a Nokia nagy fordulatát mutatja be.

A Nokia vitán felül Finnország nemzeti büszkesége, az ország legnagyobb vállalata és egyben egyik legnagyobb adófizetője, továbbra is a világ első számú mobiltelefon-gyártója. Ha a vállalatok rangsorát vesszük alapul, még mindig a Nokia adja el a legtöbb okostelefont, de a Symbian platformot az első negyedévben eladási darabszámok tekintetében már megelőzte a több gyártó által felkarolt Android és az idén várhatóan az iOS is le fogja hagyni - sokkoló kilátások egy olyan cég számára, amely két évvel ezelőtt a még az okostelefon-piac felét uralta.

Néhány év múlva a Windows Phone 7 hátán felkapaszkodva a Nokia újra meghatározó szereplő lehet, de az átmenet embert próbálóan kemény lesz: a héten a vállalat arra figyelmeztette a befektetőit, a második negyedéves eredmények sokkal rosszabbak lesznek a vártnál és többé az év hátralevő időszakára vonatkozó előrejelzések sem érvényesek. A hír kirántotta a talajt a Nokia-részvények alól, a papírok órák leforgása alatt közel 20 százalékot vesztettek az értékükből. De hogy jutott ilyen mélyre a cég?

Nokia, a hardvergyártó

A BusinessWeek cikke jól lefesti, milyen állapotokkal szembesült a Nokia vezetését 2010 szeptemberében átvevő Stephen Elop, aki a Microsoft üzleti szoftverekkel foglalkozó részlegének irányítását hagyta ott a finnek kedvéért. A sorok közül egyfajta fényes elszigeteltségben élő vállalat képe rajzolódik ki, amely még akkor sem volt tudatában annak, mivel áll szemben, amikor az iPhone és az Android valósággal legázolta a piacról. Közöny, túlzott büszkeség és rossz vezetés, ezek a bukás biztos receptjei.

Stephen Elop

Noha házon belül egyetlen fontos alkatrészt sem állít elő, a Nokia mégis a világ első számú mobiltelefon-gyártójává tudott válni a 90-es években és ezt az előnyt kitartóan őrzi a mai napig. A cég azonban túlságosan hardverszemléletű volt, a szoftvert csak afféle kötelező tartozéknak tekintette, amely életre kelti a hardvert, például egy új kameramodult vagy egy eltérő felbontású kijelzőt. A szoftveres fejlesztéseket is a hardver fejlődése határozta meg és nem fordítva - a Nokia évente több mint egymilliárd eurót költött a Symbian fejlesztésére, de az erőfeszítések zöme a számtalan különféle hardvereszköz támogatására szóródott szét. A cég vezetése közben szótlanul tűrte, hogy a mérnökök saját kedvükre játszadozzanak és akár évekig dolgozhattak olyan fejlesztési projekteken, amelyek eredményei végül az asztalfiókot gyarapították, termékbe sosem kerültek be.

Amikor 2007-ben az Apple bemutatta az iPhone-t, majd a Google nem sokkal később színre lépett az Androiddal, az okostelefonok piaca alapjaiban változott meg: a szoftver vált első számú megkülönböztető tényezővé a piaci versenyben, a hardver csak ahhoz kell, hogy a szoftver életre keljen. Az iPhone hardvere a maga idejében egyáltalán nem volt versenyképes, de az érintőképernyőre optimalizált szoftvere és a később csatlakozó alkalmazás-piactér modell alapjaiban változtatta meg az okostelefonokról kialakított képet. A Google pedig sikeresen tette magáévá az Apple erényeit, hogy aztán a Windows Mobile-ból és a Symbianból kiábrándult, saját platformmal nem rendelkező mobilgyártók két év alatt nulláról indulva piacvezetővé katapultálják az Androidot.

Platformok okostelefon-piaci részesedése (Forrás: Gartner)

Azt sem tudták, mivel versenyeznek

A Nokiánál eközben csak legyintettek - a BusinessWeek cikke szerint a cégnél a mérnökök és a vezetők is egyaránt úgy gondolták, az Apple iPhone megbukik a piacon, mivel a hardvere nem elég jó. "Úgy gondoltuk, mi már próbálkoztunk az érintőképernyővel és az emberek nem szerették. Nem volt benne MMS. A vétel rossz volt, a hangminőség silány. Nem lehetett egy kézzel használni. Nem volt mitől tartanunk" - idézi fel a Nokia akkori reakcióját Dave Grannan korábbi felsővezető, aki ma a Vlingo elnök-vezérigazgatója.

Toxikus vezetők szivárványa

Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Toxikus vezetők szivárványa Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Amikor Stephen Elop idén márciusban Salóban kiállt a Nokia-gyár több ezer dolgozója elé, és feltette a kérdést, hányan használnak iPhone-t, csak néhány kéz lendült a magasba. "Ez nagyon dühítő. Nem az, hogy néhányan közületek iPhone-t használnak, hanem hogy csak ilyen kevesen használtok iPhone-t. Szerintem kellene lennie bennetek annyi intellektuális kíváncsiságnak, hogy megnézzétek, tulajdonképpen mivel is állunk szemben."

A felső kategóriában tarolt az Apple, a középkategóriába pedig viharos sebességgel nyomult be a nyílt forrású Android, amely mobilról is kényelmesen hozzáférhetővé teszi a Google több százmillió felhasználóval rendelkező cloud-szolgáltatásait, ezzel hatalmas vonzerőt generálva az okostelefonok számára. Nem volt mese, a korszerűtlen, közel 10 éves múltra visszatekintő, nehézkes és nehezen programozható Symbiannak mennie kellett - de a Nokia kezében nem volt semmi, amivel helyettesíthette volna. A vállalat még 2010-ben összeállt az Intellel, hogy a Linux-alapú Moblin és a saját Maemo egyesítésével létrehozzák a MeeGót, azonban az erőfeszítések csúfos kudarcot vallottak.

MeeGo: "ó bazdmeg"

Idén januárban Kai Oistamö, a Nokia készülékfejlesztésekért felelős vezetője és Stephen Elop a hardver- és szoftverfejlesztőkkel történt egyeztetések után kénytelenek voltak szembesülni a szomorú igazsággal: a MeeGo nem versenyképes sem az iOS-szel, sem az Androiddal szemben és ha a fejlesztés üteme nem változik, 2014-ig legfeljebb három meegós modellt képes piacra dobni a Nokia. "Igazi 'ó bazdmeg' pillanat volt, fájdalmas volt felismerni, hol is tartunk valójában" - idézi fel Oistamö. "A MeeGo volt a vállalat kollektív reménysugara, de be kellett lássuk, a császárnak nincs ruhája."

A világ legnagyobb okostelefon-gyártója saját szoftver nélkül maradt, nem maradt tehát más, mint megnézni, mi elérhető a számukra. Az okostelefon-piacon pedig két platform férhető hozzá mindössze, a Google Android és a Windows Phone - elkezdődtek az egyeztetések, mert Elop a februári befektetői konferencián be akarta jelenteni az új stratégiát. A BusinessWeek szerint a Nokia tárgyalt a Google-lel, azonban a keresőóriás nem biztosított volna megkülönböztetett bánásmódot a Nokiának a többi partnerrel szemben - Elop szerint a Google képviselői olyan magasan hordták az orrukat, mintha máris megnyerték volna az okostelefonos harcot.

A Microsoft azonban kapott az alkalmon, hogy a lassú rajtot vevő Windows Phone 7 felpörgetésére  megnyerje a világ legnagyobb mobilgyártóját és szabad kezet adott a finneknek, hogy saját innovációikat is behozzák a platformba, valamint megállapodás született arról is, hogy a Nokia által birtokolt Navteq legyen a Bing térképszolgáltatás alapja. Emellett Oistamö jelentős pénzügyi támogatást is ki tudott harcolni Redmondtól, ahol akadt forrás annak biztosítására, nehogy a legnagyobb mobilgyártó is Androidra váltson.

A Nokia részvényárfolyama 2011-ben (Forrás: Yahoo! Finance)

A megállapodást januárban megkötötték, majd február elején következett Elop híres beszéde az égő olajfúrótoronyról, amelyen a Nokia áll, és hogy az egyetlen lehetősége a túlélésre, ha a jéghideg óceánba veti magát. A nagyközönség számára is világossá vált, hogy a MeeGóból egy ideig nem lesz semmi, és hogy a létszámot jelentősen meg kell kurtítani a gazdaságosabb működés érdekében. A vállalat első negyedéves eredményei kiábrándítóak lettek, egy lendületesen növekedő piacon a Nokia alig tudta növelni készülékeladásait és bevétel alapján elvesztette a mobilpiac vezető pozícióját az Apple-lel szemben. Néhány nappal később a cég közölte, a Symbiannal kapcsolatos összes tevékenységet az Accenture-nek adja át, beleértve 3000 dolgozóját is.

Gyorsabban mint valaha

A részvényárfolyam minden bejelentésre zuhanással reagált, a cég papírjai idén értékük harmadát elvesztették - utoljára 1998-ban, még a mobilpiac robbanása előtt adták ennyire olcsón a Nokiát a tőzsdén. Elop tisztában van vele, hogy nehéz feladat vár rá, de láthatóan eltökélt. "Optimista vagyok mint mindig" - mondja a vezérigazgató. "Itt van a zsebemben egy működő Windows Phone telefon, pedig még csak kevesebb mint három hónapja kezdtünk el együtt dolgozni a Microsofttal. Olyan sebességgel mozgunk, mint a Nokia korábban még soha."

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról