Szerző: Koi Tamás

2024. május 24. 11:58

Keserű véget ért a Samsung-iFixit frigy

Két év után szakított a Samsung Electronics és az egyik legismertebb online javító-barkács cég, az iFixit. Utóbbi szerint a koreaiak úgy építik meg az okostelefonjaikat és azok alkatrészeit, hogy azokat szinte lehetetlen vagy éppen gazdaságtalan javítani, kicserélni.

Jó, de mindenképpen nagyon környezettudatos dolog, ha valaki minél hosszabb ideig megtartja a telefonját, a hosszú használat érdekében pedig egyszer-kétszer akkumulátort is cseréltet benne, de még jobb, ha inkább újat vesz helyette - legalábbis a gyártók számára, melyek korábban tűzzel-vassal próbáltak küzdeni a javításhoz való jog érvényesítése ellen, amikor pedig kötelezték őket, igyekeztek ott keresztbe tenni a folyamatnak, ahol csak tudtak.

Ez a gyártói üzleti stratégia vezethetett most oda az Egyesült Államokban, hogy a világ legnépszerűbb kütyübarkácsoló oldala, az iFixit és a Samsung két év után befejezi azt az együttműködést, mely éppen a koreai gyártó készülékeinek otthoni vagy független javítócégeknél történő javítását lett volna hivatott könnyebbé, egyszerűbbé tenni.

samsung_parts

Mindent vivő munkahelyek

Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Mindent vivő munkahelyek Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Scott Head, az iFixit illetékes vezetőjének tegnapi, kifejezetten csalódott hangvégtelű blogposztja szerint a Samsung Repair Hub együttműködés során a cég miközben igyekezett egy az eredeti célokban megfogalmazott javítási ökoszisztémát felépíteni, folyamatosan akadályokkal találta magát szemben, amiért idővel erősen kétségessé kezdett válni, hogy a Samsung komolyan gondolja-e azt, hogy a készülékek javítását valóban egyszerűbbé és elérhetőbbé kívánja tenni nagyobb tömegek számára.

A megállapodás részeként az iFixit javítási leírásokat és pótalkatrészeket egyaránt biztosított a független javítócégek számára, utóbbiak kapcsán viszont komoly problémát jelentett, hogy egy szerviz egy negyedévben legfeljebb 7 darab gyári cserealkatrészhez juthatott hozzá, ráadásul ezek közül voltak irreálisan drága, abszurd csomagok is.

Ilyen volt például az akkumulátor, melyet a gyártó által támogatott módon a mai napig csak a kijelzővel együtt lehet kicserélni egyes Samsung okostelefonokban.

Ez értelemszerűen olyan szinten megdrágította a javítási folyamatot, hogy az akku garancián túli meghibásodása vagy elhasználódása tulajdonképpen egyet jelentett a gazdasági totálkárral.

Az iFixit ezzel együtt nem hagy fel a Samsung okostelefonokhoz készült javítási dokumentumok közzétételétől, illetve a továbbiakban is elérhetők lesznek majd utángyártott csere- és pótalkatrészek a koreai gyártó készülékeihez, a dokumentációk azonban vélhetően nem lesznek olyan részletesek, az azok előállításához szükséges erőforrásokat ugyanis az iFixit "arra érdemesebb" cégek termékeire fogja elsősorban átcsoportosítani.

Egy a témában az iFixit blogbejegyzésével egy napon született cikk alapján más érdekkonfliktusok is elvezethettek a két cég szakításához. Így a 404 Media riportja szerint a Samsung kötelezővé tette a vele szerződést kötő szervizek számára, hogy azok a javítást kérő ügyfelek személyes adatait megosszák vele, emellett előírta azt is, hogy a szervizek azonnal "szereljenek szét" minden olyan készüléket, melyek nem gyári alkatrésszel lettek korábban javítva és erről azonnali hatállyal értesítsék a gyártót.

Kubernetes képzéseinket már közel 300 szakember végezte el. A nagy sikerre való tekintettel a tanfolyamot aktualizált tananyaggal június 18-án újra elindítjuk! A 8 alkalmas, élő képzés képzés órái utólag is visszanézhetők, és munkaidő végén kezdődnek.

a címlapról