Szerző: Dömös Zsuzsanna

2024. április 10. 14:00

Lendületet kaptak a kisebb böngészők az európai iPhone-okon

Az első hónap számai arról árulkodnak, hogy valóban pozitívan hathatott az uniós DMA törvény a kisebb, alternatív böngészők használatára – mindezt az iPhone-okon eddig alapértelmezetten beállított Safari hátrányára. A kritikák szerint az Apple azonban túl lassan lép, amivel akadályozza a folyamatot.

A március 7-én kötelező érvénnyel hatályba lépett Digital Markets Act (DMA) hatására az Apple többek között lehetővé tette az iOS 17.4 kiadásával, hogy alternatív alkalmazás-piacterek jelenjenek meg a platformon, és hogy a fejlesztők a fizetési tranzakcióikat az Apple ökoszisztémáján kívülre vigyék. Lehetővé vált továbbá a WebKittől eltérő böngészőmotorok használata, és szabadon kiválasztható már az alapértelmezett böngésző is az iOS-es eszközökön, ami nagyobb mozgásteret ad az előretelepített Safarin kívül. 

Ugyan az iOS a 14-es főkiadástól kezdve támogatja a külső felek böngészőit, immár dedikált választási képernyő ajánlja fel a lehetőséget a felhasználóknak az alapértelmezett program kiválasztásához, és a későbbiekben a Safari is eltávolíthatóvá válik. Az Apple most akár 11 böngészőt jelenít meg a Safari mellett az EU 27 országában, de a kínálat országtól függően eltérhet. Az összes tagállamban egyelőre csak a DuckDuckGo és az Opera érhető el, miközbeb az Aloha 26, az Ecosia 13, a Vivaldi pedig 8 tagállamban jelent meg eddig a választható alternatívák közt.

marketshare

Mindent vivő munkahelyek

Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Mindent vivő munkahelyek Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

A korai számok alapján a lehetőségek bővülése tényleg megdobta az alternatív böngészők telepítési számait, növekedésről számolt be a Brave Software, a Mozilla és a Vivaldi is már az első hét után.

Az első hónap leteltével hat cég osztott meg konkrét számokat a Reutersszel. A ciprusi székhelyű Aloha Browser szerint az EU-ban  250%-kal ugrott meg március végére a felhasználó száma. A 2016-ban alapított, adatvédelmi fókuszú Aloha már átlagosan havi 10 millió felhasználóval rendelkezik, és előfizetések útján tesz szert bevételre. A változásokkal jelentősen sikerült növelni a piaci részesedést, korábban az EU volt az Aloha negyedik legnagyobb piaca, mostanra pedig már második.

A norvég Vivaldi, a német Ecosia és az amerikai Brave esetében is nőtt a felhasználók száma az új szabályozást követően. A 100 millió felhasználós amerikai DuckDuckGo és a norvég Opera szintén növekedést tapasztal a felhasználók számában.  A globálisan több mint 324 millió felhasználós Opera rekordszámú felhasználót könyvelhet el az EU-ban – osztotta meg a cég alelnöke. A kisebb, alternatív böngészők növekedése a Reuters szerint a Safari hátrányára válik.

A böngészőcégek kritikája szerint viszont a választási képernyő és az elérhető alternatívák bevezetése egyelőre túl lassan zajlik, ami nehezíti a mobilfelhasználók áttérését egy másik böngészőre. A Firefox böngészőt birtokló Mozilla becslései szerint a régióban az iPhone-felhasználók mindössze 19%-a kapta meg a szükséges frissítést, amely sokkal lassabb tempót feltételeze a korábbi szoftverfrissítéseknél.

a címlapról