Szerző: Koi Tamás

2023. április 21. 11:11

Sokára lehet csak India az Apple új Kínája

India mára a világ legnépesebb országaként egyszerre jelent óriási felvevőpiacot, emellett gyártás diverzifikálási lehetőséget az Apple és más, technológia gyártók számára. Kínát azonban nem lehet olyan egyszerűen kivenni a képletből.

Az ENSZ jelentése alapján a héten India válhatott a világ legnépesebb országává, maga mögé utasítva ezzel Kínát, jóllehet egyes számítások szerint ez már korábban, az év legelején bekövetkezhetett. Ugyan kevéssé valószínű, hogy az Apple és az ENSZ erről előzetesen egyeztettek, mindenesetre beszédes, hogy ugyanezen a héten nyílt meg az első hivatalos Apple üzlet az indiai Mumbaiban, két napra rá pedig a második Delhiben.

Jó időben, jó helyen


India ma már egyértelműen a globális IT-gyártók egyik legnagyobb felvevőpiacának számít pusztán már csak az óriási populációnak köszönhetően. Bár a gazdaság állapota egyelőre nehezen összevethető a kínaival, lényeges különbség a két ország között, hogy a politikai vezetés Indiában tárt karokkal fogadja a legtöbb nyugati technológiát és szolgáltatást, emellett a kormányzat igyekszik komoly hangsúlyt fektetni arra is, hogy egyre több gyártótevékenységet vonzzon az országba.

Csak a globális okostelefon-piacot tekintve India jelenleg a második legnagyobb felvevőpiaca ezeknek a készülékeknek - az összes globális értékesítés mintegy 12%-át adja az ország jelenleg az IDC piackutató számai szerint. Az indiai piac jellegzetessége ugyanakkor továbbra is az alacsony vásárlóerő, melynek köszönhetően a prémium szegmensbe tartozó készülékek távolról sem fogynak olyan mennyiségben, mint más, gazdagabb régiókban.

cook_mumbai
tim cook és egy igazi apple-rajongó a mumbai-i apple store megnyitóján

Elindult a heti kraftie hírlevél!

Rapid IT karrier tippek és trendek szerdánként az inboxodban.

Elindult a heti kraftie hírlevél! Rapid IT karrier tippek és trendek szerdánként az inboxodban.

Részben ennek köszönhető, hogy az Apple piaci részesedése Indiában mindössze 5% körüli, India pedig 2022-ben csupán a hatodik legnagyobb piaca volt a cupertinói cégnek az Egyesült Államok, Kína, Japán, az Egyesült Királyság és Németország után.

Az indiai társadalmi szerkezet ugyanakkor az utóbbi években, egy-két évtizedben jelentős átalakuláson megy keresztül, a felemelkedő középosztály tagjai közül pedig egyre többen engedhetik meg maguknak a drágább készülékek, így köztük az iPhone-ok beszerzését - ez indiai léptékekben már rövid- és középtávon is több tíz, akár százmilliós potenciális új piacot eredményezhet a prémium szegmens számára.

Eközben a sino-amerikai gazdaságpolitikai konfliktus, illetve a merev kínai vezetésből eredő hátrányok kivédekezése érdekében egyre több nyugati cég - köztük az Apple is - helyezi át gyártókapacitásának egy részét Indiába.

Mindezt jól szemlélteti, hogy míg 2021-ben az iPhone-oknak csupán 1%-a készült Indiában, addig mostanra ez 5-7% közé tehető, Tim Cook, az Apple első embere - aki a két új üzlet megnyitója alkalmával Indiába utazott - pedig korábban többször is kifejtette, hogy a társaság eltökélt célja, hogy ezt az arányt tovább növelje, illetve beruházzon az országban.

Bár a helyi kormányzat az év elején az Apple-lel kötött megállapodásokra hivatkozva kifejtette, középtávon a teljes, globális iPhone-gyártókapacitás negyede költözhet Indiába, elemzők szerint ez meglehetősen ambiciózus célnak tűnik, sokkal reálisabb elképzelés lehet hosszútávon a 10-15%-os részarány.

Nem megy egyik napról a másikra


A CNBC által megszólaltatott piaci szakértők úgy látják, ahhoz, hogy India mind felvevőpiacát, mind pedig a gyártást tekintve az "új Kína" legyen az Apple számára, legalább egy évtizednek kell eltelnie, részben mivel a beszállítók jelentős része továbbra is Kínában található, emellett a kínai logisztikai háttér jelenleg összehasonlíthatatlanul jobb az indiainál.

Az Apple és más, hasonló szegmensben működő cégek számára ugyanakkor legalább a gyártás diverzifikálása az utóbbi években elemi érdekké vált, amit Kína és az Egyesült Államok egyre feszültebbé váló viszonya, valamint Kína Tajvan-politikája, illetve a kínai vezetés koronavírus-járvánnyal kapcsolatos, még tavaly is tapasztalható zéró tolerancia intézkedéseiből fakadó hátrányok egyszerre indokolnak.

Mik azok a sötét mintázatok, vagy ahogy az angol nevezi őket, dark patternek? Miért találkozunk egyre többször velük és mit tehetünk, hogy ne kerüljünk a csapdájukba?

a címlapról