Szerző: Dömös Zsuzsanna

2023. február 3. 11:00

Az erős dollár és a Foxconn elrontották az Apple ünnepét

Az Apple első pénzügyi negyedéve - mely nagyjából a negyedik naptári negyedévvel esik egybe - hagyományosan erős számokat produkál az ünnepi szezonnak köszönhetően, ez most viszont nem így volt. A cég vezetője szerint a makrogazdasági környezet hatással volt minden eszköz eladási számaira, az iPhone-tól az Apple Watchig.

A vártnál gyengébben szerepelt az Apple legtöbb üzletága bevétel, nyereség és eladások terén is - mutatja a cég legutóbbi, 2023 első pénzügyi negyedévének eredményeit mutató üzleti jelentése. Az Apple összesített eladásai a december 31-én véget érő ünnepi negyedévben körülbelül 5 százalékkal csökkentek az előző év azonos időszakához képest, és egyben ez az első negyedév 2019 óta, ami éves összehasonlításban csökkenést mutat.

Tim Cook vezérigazgató szerint három fő tényező befolyásolta az eredményeket: az erős dollár, az iPhone 14 Pro és az iPhone 14 Pro Max készülékeket érintő, a kínai gyárban felmerült gyártási problémák, valamint úgy általában a tágabb makrogazdasági környezet, amire szinte minden rivális leépítésekkel és költségcsökkentéssel reagál.

A céghez a 2023-as pénzügyi év első negyedévében összesen 117,15 milliárd dollárnyi árbevétel folyt be, ami 5,49%-kal kevesebb az előző év hasonló időszakához képest, és a társaság ezzel alulmaradt az előzetes elemzői konszenzustől is, mely átlagosan 121,1 milliárd dollárt várt a bevételi oldalon. A nettó profit 30 milliárd dollár volt az egy évvel korábbi 34,6 milliárd dollárhoz képest.

apple_revenue

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Az IPhone- és Mac-eladások is visszaesést mutatnak éves szinten, ahogy az Apple által "egyéb" termékkategóriába sorolt eszközök, ez magába foglalja a fejhallgatókat (AirPods) és a hordható eszközöket, mint az Apple Watch, ennek a szegmensnek az eladásai több mint 8%-kal csökkentek. Az Apple legnagyobb pénztermelő terméke továbbra is az iPhone, de Cook hozzátette, hogy az iPhone 14 Pro és az iPhone 14 Max kínálata jelentősen csökkent a negyedév során, ami azt jelenti, hogy kevesebb telefont lehetett eladni az ügyfeleknek. Az elsődleges kínai iPhone-összeszerelő üzemben jelentősen akadályozták a munkát koronavírus miatti lezárások, a Foxconn üzeme átmenetileg teljesen kiesett, ami megnövekedett szállítási időhöz vezetett.

A két legjobban teljesítő terület hagyományosan az okostelefon-részleg, melyhez az iPhone-eladásokat sorolják, illetve a szolgáltatás üzletág - előbbi negyedéves forgalma 8,17%-kal, 65,78 milliárd dollárra csökkent, utóbbié 6,4%-kal 20,77 milliárd dollárra nőtt a legutóbbi lezárt pénzügyi negyedévben, meghaladva az elemzői várakozásokat, egyben rekordbevételt generálva. A menedzsment szerint a felhőszolgáltatások, fizetési szolgáltatások (Apple Pay, Apple Card) és a zenei szolgáltatások kiemelten sikeresek voltak.

Mac-ek terén nem volt egyszerű az összehasonlítás, mivel a tavaly előtti időszakban a vállalat új csúcskategóriás MacBook Pro laptopokkal rukkolt elő, de a tavalyi decemberi negyedévben nem volt hasonló terméke. Így a laptopos üzletág forgalma jelentősen visszaesett, mintegy 28,66%-kal, 7,74 milliárd dollárt jelentett a várt 9,63 milliárd dollárral szemben. Az iPad táblagépek eladásai 30 százalékkal nőttek éves összehasonlításban, aminek fő hajtóereje egy olcsó, belépőszintű modell megjelenése volt.

A befektetők számára bizakodásra adhat okot, hogy az Apple közlése szerint már kétmilliárd felhasználó használja aktívan valamelyik eszközét, beleértve az iPhone-okat, Mac-eket, Apple Watchokat és egyéb termékeket, ami növekedést jelent a tavaly januárban bemutatott 1,8 milliárd aktív eszközhöz képest. Ez pedig azért fontos mutató, mert jól mutatja a vállalat globális piaci hatókörét, és egyben lehetőséget jelent újabb ügyfelek monetizálására szolgáltatásokon vagy további termékeken keresztül.

A jelenlegi, március végén záruló negyedévvel kapcsolatban a cég úgy vetíti előre, hogy az iPhone-eladások nem fognak olyan gyorsan csökkenni, mint az ünnepi negyedévben. Cook bevallása szerint az Apple is csökkenti a költségeket, és lelassította a munkaerő-felvétel ütemét, de más nagy technológiai vállalatokkal ellenben továbbra sem tervez leépítéseket.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról