Szerző: Koi Tamás

2023. január 18. 12:26

A magyar tévéző démona: a set-top box

A magyar tévénézők a jelek szerint nehezen emésztik meg, hogy a tévés tartalomfogyasztásnak mindinkább megkerülhetetlen elemei manapság a szolgáltatói set-top boxok vagy más néven médiaboxok, de legalábbis azok használatával kapcsolatban egyre több panasz érkezik az illetékes hatósági szervhez.

A Média- és Hírközlési Biztos hivatalához az elmúlt év második felében több panasz is érkezett a médiabox, illetve a tv-applikációk működésével kapcsolatban. A legtöbben a műsorfelvételi- és visszanézési lehetőség korlátozottságát, a felvételfunkció nem megfelelő működését és a felvételnél a reklámok kihagyhatatlanságát sérelmezték. Visszatérő kifogások érik emellett a csatornakiosztást is - derül ki a hivatal tegnapi közleményéből.

A hivatal szerint a panaszok száma és jellege elsősorban arra utal, hogy a tévénézők egyszerűen nem rendelkeznek elegendő információval a szolgáltatások igénybevételére vonatkozó feltételekről. Kastory Edina, média- és hírközlési biztos szerint nem könnyű átlátni a sokféle műsorfogyasztási módot, hiszen míg a televíziós tartalmakat korábban csak meghatározott helyen, előre meghirdetett műsorrend szerint lehetett elérni, ma már az előfizetői ponttól távol, akár egy okoseszközön is nézhetünk tévét, az általunk kiválasztott műsorszámokat pedig a műsorújságban feltüntetett időpontnál később, és akár többször is megnézhetjük.

telekomtv_3

A biztos tegnapi közleményében többek között arra hívja fel a figyelmet, hogy az egyes tartalmak rögzítésének lehetőségét nem a műsorszolgáltató, hanem a tartalomtulajdonos határozza meg, így fordulhat elő az, hogy egyes tévéadók esetében egyáltalán nem lehetséges semmilyen adást rögzíteni a médiaboxok segítségével, míg mások engedik ezt a lehetőséget, megint másoknál egyes tartalmakra vonatkozik csak a korlátozás.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

A műsorok rögzíthetősége és visszanézési lehetősége egyébként nem része a főszolgáltatásnak - hívja fel a figyelmet Kastory -, ami fontos jogi kiskapu a műsorszolgáltató számára, legalábbis az ezzel a funkcióval kapcsolatos hibákat nem köteles az ügyfélszolgálat 72 órán belül orvosolni. 

Ez utóbbi problémakör egyébként már 2021 novemberében is reflektorfénybe került, akkor a biztos ugyanerre hívta fel a figyelmet, ám sem akkor, sem most nem került szóba a médiaboxok használata során felmerülő számtalan többi aggály vagy kérdéskör, így többek között az, hogy a felhasználó a boxokon milyen jellegű saját tartalmat helyezhet el, illetve milyen applikációkat tölthet le rá (és ennek milyen esetleges adatvédelmi vonzatai lehetnek), netán - IPTV esetén - az eszközt áthelyezheti-e másik földrajzi (vételi) címre, vagy éppen mi történik abban az esetben, ha a hiba által érintett felvétel/visszanézés funkcióért külön havi díjat kell fizetnie az ügyfélnek.

A szolgáltatói médiaboxok ezzel együtt is jó eséllyel hosszú ideig a tévénéző háztartások kötelező kellékei maradhatnak, hiába lennének képesek egyébként a modern okostévék vagy a szolgáltatófüggetlen gyártmányok (pl. Apple TV, Mi Box, Chromecast stb.) a funkcióik egy jelentős részét átvenni, ellátni. A szolgáltatók többnyire minőségbiztosítási okokra hivatkozva ragaszkodnak ezekhez az eszközökhöz, illetve ezek által biztosítható az elosztói hálózat feletti lehető legnagyobb kontroll is, mely a tartalomtulajdonosok részéről többnyire kiemelkedően fontos elvárásként fogalmazódik meg.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról