:

Szerző: Koi Tamás

2021. november 17. 11:35

Sok a panasz a szolgáltatói set-top boxokra

Az utóbbi időszakban feltűnően sok panasz érkezett a hatósághoz a televíziós műsorok nézéséhez szükséges, kiegészítő funkciók elérését is biztosító médiabox-ok (set-top box) működésével, meghibásodásával kapcsolatosan.

Szokatlanul sok panasz érkezett az utóbbi időben a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatósághoz (NMHH) tartozó Média- és Hírközlési Biztoshoz azzal kapcsolatban, hogy a tévészolgáltatók által biztosított, a tévénézéshez szükséges végberendezések (set-top boxok vagy médiaboxok) nem vagy nem megfelelően működnek. A legtöbb kifogás a hatóság szerint a Vodafone Magyarország rendszerét érintette, de hasonlóan összetett - ezzel számos hibalehetőséget magában rejtő - megoldást üzemeltet a Magyar Telekom is, mely éppen idén újította meg IPTV-s beltéri egységeinek kínálatát.

A panaszok jellege meglehetősen széles skálán mozgott, így az előfizetők kifogásolták többek közt, hogy az eszköz nem, illetve nem megfelelően működik, nem láthatók a "felvételek" menüpontban rögzített műsorok, törlődik a felvételre beállított műsorok listája, a hiba többszöri bejelentés ellenére hosszú hetek után is fennáll, ráadásul a csereeszköznél is jelentkezik.

voda_tv_stb
a vodafone új médiaboxa

Az AI és a nagy full-full-stack trend

Az AI farvizén számos új informatikai munkakör születik, vagy már ismert munkák kapnak új nevet és vele extra elvárásokat is.

Az AI és a nagy full-full-stack trend Az AI farvizén számos új informatikai munkakör születik, vagy már ismert munkák kapnak új nevet és vele extra elvárásokat is.

Többen sérelmezték azt is, hogy az új box beiktatását követően a tv adás nem elérhető, ha megszakad az internet. Panaszolták az ügyfélszolgálat működését is, így azt, hogy olykor csak több órás telefonálás után érhető el, illetve azt, hogy amikor a szolgáltató munkatársa a hiba elhárítására a megbeszélt időpontban előzetes jelzés nélkül nem jelent meg, az ügyfélszolgálat csak közel három héttel későbbi időpontra vállalta a kiszállást.

A hatóság a panaszok, illetve a terület szabályozásával kapcsolatosan leszögezi, hogy set-top box nélkül a televízió műsor nem fogható, nem nézhető, tehát az előfizetett szolgáltatás sem működik (itt egy lényeges kivételt képez a Digi tévészolgáltatása, melynek eléréséhez csupán egy DVB-C tunerrel felszerelt tévékészülékre van szükség). Az eszköz biztosításáról – és annak hibamentes működéséről! – a szolgáltatónak kell gondoskodnia, annak hibája esetében pedig meg kell oldani a cserét vagy a javítást. A vonatkozó törvényi előírások alapján erre 72 órán belül sort kell keríteni.

A szervezet ezzel együtt felhívja a figyelmet, hogy a médiabox által lehetővé tett műsorfelvétel- és visszanézés funkció biztosítása ugyanakkor nem hírközlési szolgáltatás, hanem annak lehetővé tétele, hogy a műsorszám – akár a néző távollétében is – rögzíthető és később megtekinthető legyen. Ha a hiba ennek a funkciónak a működését érinti, a javításról ez esetben is gondoskodnia kell a szolgáltatónak, de itt már nem köti a 72 órás határidő.

Lényeges szempont továbbá, hogy hibás eszköz javítására nem alkalmazhatók a kellékszavatosságra vonatkozó általános polgári jogi szabályok sem, hiszen a panaszok nem kereskedelmi forgalomban beszerzett eszközökre vonatkoznak - a médiaboxok tulajdonjogát a legtöbb szolgáltató ugyanis nem ruházza át az előfizetőre, azaz annak használatára csak egyfajta bérleti konstrukcióban jogosult a néző az előfizetői szerződés hatálya alatt.

A modern médiaboxok használata számos más, az NMHH által ezúttal nem részletezett kérdést is felvet, akár annak kapcsán, hogy a felhasználó a boxokon milyen jellegű saját tartalmat helyezhet el, illetve milyen applikációkat tölthet le rá, netán - IPTV esetén - az eszközt áthelyezheti-e másik földrajzi (vételi) címre, vagy éppen mi történik abban az esetben, ha a hiba által érintett felvétel/visszanézés funkcióért külön havi díjat kell fizetnie az ügyfélnek.

Október 13-án 6 alkalmas, 18 órás CI/CD alapozó képzést indítunk. Az élő képzések órái utólag is visszanézhetők, és munkaidő végén kezdődnek.

a címlapról

roszkoszmosz

14

Saját Starlink-riválist indít Oroszország

2025. szeptember 17. 13:43

Az első indítások idén év végén jöhetnek, 2035-re valósulhat meg a teljes, országos lefedettség, beleértve az Észak-sarkvidéket.