Még a tévé az első, de már a spájzban az internet az időseknél
Az 50-75 évesek online jelenléte napjainkra a korosztály meghatározó jellemzőjévé vált. Az idősebb internetezők közül szinte mindenki használja a közösségi médiát, egyharmaduk a fizetős streaming szolgáltatásokat is. Ugyanakkor a kedvelt tartalmakat továbbra is leginkább a hagyományos tévécsatornákon fogyasztják – derült ki a Magyar Elektronikus Műsorszolgáltatók Egyesülete és a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság együttműködésében készült legújabb kutatásból.
Az utóbbi évek technológiai evolúciójának köszönhetően a mozgóképes tartalmakat kínáló platformok köre jelentősen kibővült. Joggal merül fel a kérdés, hogy a megváltozott körülményeket figyelembe véve a hagyományos televíziózás milyen szerepet játszik a mozgóképes tartalomfogyasztásban. Többek között erre a kérdésre is választ kaphattunk a MEME és az NMHH együttműködésében készült legújabb kutatásból, melyben 2000 fő 50 és 75 év közötti magyar lakost kérdeztek meg médiafogyasztási szokásaikról.
Ha a fenti kérdésre keressük a választ, akkor elsőként érdemes egy pillantást vetnünk az 50-75 év közötti lakosok háztartásaiban előforduló audiovizuális eszközparkra, hiszen a technikai lehetőségek egyrészt hatással lehetnek a tartalomfogyasztás platformjára, másrészt általános mutatói annak, hogy az említett korosztály mennyire követi korunk technológiai, digitális trendjeit.
Hyperscaler vagy hazai felhő? Lehet, hogy nem kell választani! Egy jól felépített hibrid vagy multicloud modellben a különböző felhők nem versenytársai, hanem kiegészítői egymásnak.
Az adatokból az látható, hogy a televízió szinte minden háztartás kötelező tartozéka, ám amíg esetleg azt gondolnánk, hogy a korszerű eszközök (pl. okostelefon, laptop, tablet) aránya rendkívül alacsony, addig ezzel szemben azt látjuk, hogy a felsorolt eszközök – természetesen eltérő mértékben – de jelen vannak az 50-75 év közöttiek háztartásaiban is. Az említett háztartások kétharmada rendelkezik okostelefonnal, és majdnem minden második háztartás birtokol laptopot, notebookot, de még a tabletek előfordulási aránya is közel 25%-os.
Az 50-75 éves lakosságon belül – nem meglepő módon – a 60-75 évesek körében alacsonyabb az okostelefon, laptop és tablet ellátottság (56, 28, ill. 14%), azonban ezek az adatok is jól mutatják, hogy a korszerű eszközök térhódítása az idősebb korosztályban is megkezdődött.
Ebben a korosztályban egyre szélesebb körben elterjedt az internetezés, a megkérdezettek egyharmada állította, hogy naponta internetezik, míg a hetente legalább többször internetezők összesített aránya is magas, kétharmados. Ha a közösségimédia-használatot vizsgáljuk a korcsoporton belül, az szinte azonos gyakoriságot mutat az internet használatával, azaz az internetet használók közül szinte mindenki követi a közösségi média történéseit is.
Bár a 60-75 évesek 33%-a egyáltalán nem vagy csak ritkán használja az internetet, a hatóság szerint semmiképp sem tekinthetünk erre a korosztályra úgy, mint az átalakulóban lévő médiahasználati szokások késői követőire: az 50-75 évesek online jelenléte a korosztály meghatározó jellemzőjévé vált.
A kutatásból kiderül továbbá, hogy az elmúlt években gyorsan terjedő fizetős streamingszolgáltatók növekvő népszerűsége ebben a korosztályban is megfigyelhető.
Az 50-75 évesek közel egyharmada néz legalább hetente videókat, filmeket fizetős streamingcsatornákon.
Ugyanakkor ebben a korosztályban továbbra is a hagyományos tévécsatornákon történő tévénézés a médiafogyasztás leggyakoribb módja. A válaszadók háromnegyede naponta néz így tévét, és 88%-uk legalább hetente néz hagyományos tévécsatornákat.
Az 50-75 éves korosztályban kiemelkedően népszerűek a filmek és a hírek, de a sorozatokat és a tudományos ismeretterjesztő műsorokat is kétharmaduk követi, ezen kívül rendkívül népszerűek a politikai, zenei tartalmak, valamint a kvízműsorok, vetélkedők is. E tartalmak jelentős része ma már a hagyományos tévécsatornákon kívül más platformokon is elérhető, ezért a kutatás azt is vizsgálta, hogy az említett tartalmakat milyen platformokon követik az 50-75 évesek. Kiderült, hogy szinte minden tartalomtípus esetében meghatározó a hagyományos tévécsatornák szerepe.