Szerző: Koi Tamás

2022. november 17. 13:54

Itt tart ma a hazai e-ügyintézés

A hazai e-közigazgatást működtető Nemzeti Infokommunikációs és Szolgáltató Zrt. viszonylag ritkán ad ki olyan értékes adatokat, melyek a működésének hátterét, illetve az infrastruktúra méretét szemléltetik, ám a szervezet kivételt téve az eddigi gyakorlattal most mégis közzétette, hol tart ma az e-közigazgatás. 

A hazai e-közigazgatás fejlődésének egyik fontos mérföldköve volt, hogy a NISZ Zrt. közreműködésével 2012 januárjától elindult a Nemzeti Távközlési Gerinchálózat (NTG). Az állami, önkormányzati és közigazgatási intézmények gyors, biztonságos és költséghatékony működésének alapjául szolgáló, több ezer kilométer hosszúságú hálózatra az évek alatt számos szervezet csatlakozott (köztük iskolák, önkormányzatok, egészségügyi intézmények, kormányablakok, minisztériumok, határátkelők) és mára 9579 db-ra bővült az NTG által elért végpontok száma - derül ki a NISZ által ma kiadott közleményből.

Később, a Kormányzati Adatközpont létrehozásával egységes központi helyszínre kerültek az államigazgatási intézmények korábban szigetszerűen működő informatikai rendszerei. A kiemelt biztonsági szintű, 36 400 000 GB tárolókapacitású adatközpontban 2000 négyzetméteren jelenleg mintegy 3481 db szerver üzemel, amelyeken többek között olyan ismert rendszerek futnak, mint az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltató Tér (EESZT), a magyarorszag.hu portál, az Önkormányzati ASP vagy a NISZ országos videokonferencia rendszere (VIKI).

kormanyablak

Mindent vivő munkahelyek

Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Mindent vivő munkahelyek Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

A NISZ szerint az elmúlt időszakban megújult a közigazgatási intézmények eszközparkja, korszerűbbé vált az okmányirodák, a kormányhivatalok informatikai rendszere, emellett új e-kormányzati megoldások jöttek létre és több közigazgatási ügy vált elektronikus úton elintézhetővé. A magyarorszag.hu portálon az elmúlt 5 év alatt hatszorosára nőtt az elérhető ügyek száma – jelenleg 4400 közigazgatási ügyet lehet elektronikus úton elintézni.

A digitalizáció térnyerésével az ügyfelek részéről is felerősödött az online szolgáltatások iránti igény, évről-évre jelentősen emelkedik az Ügyfélkapu felhasználók száma, amely mára elérte az 5,4 millió főt. Az Ügyfélkapu szolgáltatáson keresztül havonta mintegy 17 millió ügyintézés történik - számol be róla a szervezet.

Az elmúlt időszakban a mesterséges intelligencia (MI) alkalmazása is megjelent a közigazgatásban. A 1818 Közigazgatási Ügyfélvonalnál, a MIA chatrobothoz beérkező kérdések száma az elmúlt másfél év alatt több mint 941 000 db volt, melyek kezelése során az MI-vel támogatott válaszok aránya elérte a 95 %-ot. Már több mint 200 helyszínen megjelentek a mesterséges intelligenciával támogatott önkiszolgáló ügyintézési eszközök is, a MIA Pontok, amelyekkel egyes ügytípusok ügyintéző bevonása nélkül, gyorsan elintézhetők.

Tavaly elérhetővé vált az Arcképes azonosítás szolgáltatás is, amellyel az állampolgárok sorban állás nélkül, otthonról már videochaten keresztül is elintézhetik ügyeiket – az üzemeltető szerint az elmúlt másfél év alatt több mint 100 ezer esetben intézték ügyeiket ezzel lehetőséggel.

a címlapról