Borús kilátások küldték padlóra a Netflixet
Az előzetes várakozásokhoz képes lényegesen pesszimistább rövid távú jövőképet festett legfrissebb üzleti jelentésében a világ legnagyobb előfizetéses videostreaming-szolgáltatója, a Netflix. A cég papírjai ezzel azonnal mélyrepülésbe kezdtek a tőzsdén, gyakorlatilag teljesen kiradírozva a pandémia során keletkező értéknövekedést.
Meglehetősen idegesen reagált a tőzsde arra, hogy a világ legnagyobb előfizetéses online videostreaming-szolgáltatója, a Netflix bejelentette, az előzetes várakozásokhoz képest lényegesen szerényebb ügyfélszám-bővülést vár az idei első negyedévben, illetve ugyanez a mutató - mely a piaci szereplők sikerességének egyik lefontosabb mérőszáma - a tavalyi év utolsó negyedévében hajszálnyival alulteljesített a prognózishoz képest.
A legnagyobb piaci szereplő ezzel együtt is 221,8 millió előfizetővel zárta a tavalyi évet, a növekedés azonban egyértelműen megtorpant, hiszen míg 2020-ban - a globális pandémia első évében - 36 millió új előfizetőt szerzett, 2021-ben azonban a nettó növekedés ennek már csupán a fele, 18,2 millió ügyfél volt. Ebből csak az utolsó negyedévben 8,3 millióan csatlakoztak, csekély mértékben alulmúlva az előzetes elemzői várakozásokat.
Miért nem beszélni AI tökéletesen magyart? Milyen kihívásokat tartogat egy magyar nyelvi modell, például a PuliGPT fejlesztése?
Jóllehet a cég negyedik negyedéves árbevétele (7,7 milliárd dollár) és nettó profitja (607 millió dollár) nagyjából megfelelt az előzetes elemzői várakozásnak, emellett a pénzügyi teljesítményt illetően alapvetően jók az idei első negyedévre vonatkozóan, az ügyfélszám-bővüléssel kapcsolatos rendkívül pesszimista előrejelzések kisebbfajta sokkot okoztak a befektetőknek.
A cég arra számít ugyanis, hogy 2022 első negyedévében a globális ügyfélbázis mérete nettó 2,5 millió előfizetővel bővül csupán, ami kevesebb mint a fele az elemzői konszenzus által becsült 5,9 milliós növekménynek. A kedvezőtlen prognózisra a tőzsde azonnal reagált, a Netflix részvényeinek árfolyama a zárás utáni kereskedésben 20%-ot zuhant, ezzel a cég értéke gyakorlatilag egycsapásra elvesztette azt a maradék pluszt is, amit elsősorban a pandémiának köszönhetően szedett össze az elmúlt nagyjából másfél éves időszakban.
A Netflix, illetve a hasonló videostreaming-szolgáltatások ügyfélbázisának növekedése a tartalomkínálat változásával jól összeegyeztethetően, rendre ciklikusan alakul - vagyis ha érkeznek újabb húzócímek (elsősorban sorozatok) a platformra, az többnyire felfelé húzza a számokat.
Az SVOD-szolgáltató az idei első negyedévben mindössze egy ilyen, széles körben népszerű szériát (Bridgerton második évad) és egy filmet (The Adam Project, Ryan Reynolds főszereplésével) tud felmutatni, míg az előző negyedévben a nézettségi rekordot döntő Squid Game, a Witcher sorozat új évada, illetve a melankólikus világvége-paródia, a Ne nézz fel! szórakoztatta új és régi előfizetők millióit.
A Netflix számára az idei év egy új területen történő további szárnypróbálgatásokról, növekedésről is szólhat. A cég tavaly vágott bele a videojáték-bizniszbe, mely a cégvezetés szerint "jó fogadtatásban" részesült az előfizetők körében. A vállalat 2021-ben tíz mobilos játékot adott ki, a portfólióját azonban idén lényegesen bővítené, illetve a tervek szerint pedig idővel minden platformra és játékműfajra kiterjesztené a hálóját.