Mindennél erősebben lobbiznak az IT-cégek Brüsszelben
Minden más iparágnál többet költenek az IT-szektor szereplői lobbitevékenységre az Európai Unióban - derül ki egy friss kutatásból, mely egyben az okokra is rámutat. A cégek az EU két, jelenleg formálódó, a szektor egészére jelentős hatást gyakorló fontos jogszabály-keretét próbálják a számukra kedvező módon formálni.
Az Alphabethez tartozó Google, a Facebook (illetve annak írországi leányvállalata) és a Microsoft messze a három, legaktívabban lobbizó cég az Európai Unióban, az IT szektor pedig összességében minden más területet - beleértve az autóipart és a gyógyszeripart is - felülmúlja a lobbitevékenységre csoportosított anyagi ráfordítást illetően. Legalábbis ez derül ki egy friss kutatásból, mely az Európai Unió Átláthatósági Nyilvántartásának (Transparency Register) adatait használja fel és von le belőle következtetéseket.
A Corporate Europe Observatory és a LobbyControl által közösen készített tanulmány szerint az amerikai technológiai óriások mindennél erősebb lobbitevékenységének az Európai Unió két, a nagy IT-cégek európai működését alapjaiban meghatározó, kidolgozás alatt álló jogszabálytervezete, illetve annak befolyásolása adja meg az alapot.

Hyperscaler vagy hazai felhő? Lehet, hogy nem kell választani! Egy jól felépített hibrid vagy multicloud modellben a különböző felhők nem versenytársai, hanem kiegészítői egymásnak.
Ez a két jogszabály, a Digital Markets Act (DMA), vagyis a digitális piacokról szóló jogszabály, illetve a Digital Services Act (DSA), vagyis a digitális szolgáltatásokról szóló jogszabály a korábbinál lényegesen szigorúbb keretek mellett teszi lehetővé a szektor prominens szereplőinek (kapuőrök) tevékenységét.
A cégek által önkéntesen szolgáltatott adatok alapján 2020-ban 612 cég, csoport vagy szövetség összesen mintegy 97 millió eurót költött az uniós digitális politikával összefüggésbe hozható lobbitevékenységre, melyből rendre 5,75, 5,5 és 5,25 millió eurót tett ki a Google, a Facebook és a Microsoft, vagyis a DMA és a DSA által leginkább érintett cégek lobbikerete. A listán 3,5 milliós és 3 milliós, valamint 2,75 milliós költéssel előkelő helyen szerepel még az Apple, a Huawei (mint a legnagyobb kínai lobbista) és az Amazon.
A két fentebb említett jogszabálytervezet összesen 270 előkészítő tárgyalásának mintegy kétharmadában képviselték a legkülönfélébb érdekeltek az IT-iparág narratíváját, ami a tanulmány készítői szerint egyértelműen annak a bizonyítéka, hogy a technológiai, illetve digitális szektor óriási, és egyre növekvő befolyást gyakorol a mindenkori közéletre.