:

Szerző: Asztalos Olivér

2021. június 30. 10:15

Élesedett a Microsoft játékstreaming szolgáltatása

Pár évnyi tesztüzem és némi csúszás után 22 ország, köztük Magyarország számára is elérhetővé vált az xCloud, vagyis a Microsoft játékstreaming szolgáltatása, amely első körben valamivel több mint 100 címet kínál.

A redmondi vállalat bejelentése alapján az xCloudhoz immár mindössze egy Xbox Game Pass Ultimate előfizetésre, valamint egy támogatott számítógépre vagy okostelefonra van szükség. Utóbbi jelenthet egy Windows 10-et futtató PC-t, amelyen a beépített Edge vagy Google Chrome böngészőjének segítségével használható a Microsoft játékstreaming szolgáltatása. MacOS alatt Safarit, illetve ugyancsak Chrome-ot telepítve lehet játszani az xClouddal, amely egyébként az Apple saját böngészőjén keresztül iPhone és iPad alatt is használható.

Hyperscaler vagy hazai felhő? Lehet, hogy nem kell választani!

Egy jól felépített hibrid vagy multicloud modellben a különböző felhők nem versenytársai, hanem kiegészítői egymásnak.

Hyperscaler vagy hazai felhő? Lehet, hogy nem kell választani! Egy jól felépített hibrid vagy multicloud modellben a különböző felhők nem versenytársai, hanem kiegészítői egymásnak.

Utóbbi egy kényszerű lépés a Microsoft részéről, amely legszívesebben dedikált alkalmazással tette volna elérhetővé szolgáltatását. Az Apple azonban szigorú megkötésekkel rendelkezik a felhős játékstreamingre vonatkozóan. Bár az App Store szabályzata nem tiltja kimondottan a játékstreaminges appok publikálását, ahhoz olyan szigorú feltételeknek kellene megfelelni, amelyekkel lényegében ellehetetleníti a szolgáltatásokat platformján. A cég egyebek mellett arra kötelezi a fejlesztőket, hogy az appokban elérhető játékkatalógus minden címét külön-külön tegyék közzé az App Store-ban, és persze a 15-30 százalékos Apple-adót is mindegyik után külön fizessék ki. A webappos megoldással ezek a megkötések elkerülhetők - ahogy az Apple jutaléka is.

A vállalat még korábban bejelentette, hogy tévégyártókkal közösen dolgozik egy új Xbox Game Pass applikáción, melyen keresztül elérhetővé válhatnak az xCloud tartalmak - a felhős játékplatform esetében így elég lesz csak egy konrtollert csatlakoztatni a készülékhez. Ahol a tévé nem támogatja az új applikációt, ott a Microsoft saját fejlesztésű, elérhető árú, Chromecast-szerű "tévéokosítóját" használhatják majd a játékosok, azt viszont egyelőre nem tudni, hogy az eszköz és a tévés app mikor jelenik meg.

xcloud_(1)

A Microsoft közel három éve, 2018 októberében jelentette be az akkor még Project xCloud néven futott szolgáltatását. A felhős játékstreaming mögé egy, a mainál is szélesebb gamer réteget vizionált a redmondi cég. A szolgáltatásnak hála ugyanis a felhasználók jóformán ott, akkor, illetve olyan eszközön játszhatnak aktuális kedvencükkel, ahol, amikor, és amin csak szeretnének. Az xCloud ehhez nyújt mankót, a Microsoft elképzelése szerint ugyanis mostantól kvázi bármilyen eszközön élvezhetik a kínálatukban elérhető bármelyik címet, a konzol és a PC mellé pedig bekerülnek a kor legnépszerűbb (mobil)eszközei, vagyis az okostelefonok és a táblagépek.

A Microsoft komoly hardveres és szoftveres fejlesztéseket eszközöl az xCloudhoz. Ez többek között egyedi adatközpontos hardver építését jelentette, amelynek az Xboxra íródott címekkel való kompatibilitás mellett meg kellett felelnie a Microsoft adatközpontos követelményeinek is. A tesztüzem alatt az Xbox One S platformja nyújtotta az alapot, amit a közelmúltban a legújabb konzolra, vagyis az Xbox Series X-re cseréltek le, blade formátumú szerverekbe rendezve.

A hardvernél egy fokkal nagyobb kihívást jelent a késleltetés, amely a felhőalapú, streaminges játék Achilles-sarka. A bármilyen okból fennálló lassú vagy ideiglenesen belassult adatcsere jelentősen ronthatja a felhasználói élményt. Bár a Microsoft világszerte már közel 60 Azure régióval rendelkezik, az alacsony késleltetésű, stabil adatközpontos kapcsolat így sem triviális feladat. Ugyancsak problémát jelenthet a felhasználó oldalán lévő internetkapcsolat minősége, a stabil és gyors elérés ugyanis továbbra sem számít magától értetődőnek. A vállalat arra számít, hogy az 5G-s hálózatok térnyerése sokat javít majd a helyzeten, ám ennek széles körű elterjedésére még néhány évre szükség lesz.

Október 13-án, hétfőn "A modern CI / CD alapjai" címmel ONLINE képzést indít a HWSW, ezért most összefoglaltuk röviden, hogy miért érdemes részt venni ezen a tanfolyamon.

a címlapról