Szerző: Koi Tamás

2021. március 9. 10:51

Frissítve: egyeztetnének a bezárásokról az e-kereskedők

Számos, fizikai üzlettel is rendelkező webáruház üzemeltetője számára dilemmát okoz a kormány múlt héten elfogadott és hétfőn életbe lépett rendelete, mely bizonyos kivételekkel március 22-ig megtiltja az üzlethelyiségek nyitva tartását. Ilyen kivétel a csomagküldő szolgáltatás biztosítása, amit a cégek egy része úgy értelmez, hogy az üzletek csomagátvételi pontként továbbra is nyitva lehetnek.

Egyeztetést kezdeményezett a magyar e-kereskedők érdekképviseleti szervezete, az Ecommerce Hungary a koronavírus járvány elleni védekező intézkedések ideiglenes szigorításáról szóló jogszabály egyes rendelkezéseinek értelmezése kapcsán a Gazdaságvédelmi Operatív Törzs szakembereivel - áll a szervezet témában kiadott sajtóközleményében. A szövetség tagjai elsősorban azt szeretnék tisztázni, hogy a fizikai üzletekkel is rendelkező webáruházak üzlethelyiségeire miként vonatkozik a kormány múlt csütörtöki rendelete.

A kormányrendelet ismeretében az Ecommerce Hungary múlt pénteken kiadott álláspontja szerint a személyes átvételi szolgáltatást nyújtó (azaz a csomagküldés utolsó fázisát megvalósító) üzlethelyiség kizárólag ennek a csomagátadási szolgáltatásnak a biztosítása érdekében nyitva lehet, de normál (fizikai jelenléten alapuló vásárlási folyamatban) vevőt nem fogadhat. A tagság egy része ugyanakkor úgy döntött, hogy ez a kontaktus lehetőség is veszélyes lehet, így bezárta összes boltját (ilyen például a piac legnagyobb szereplőjének számító Extreme Digital - eMAG), míg mások nyitva tartanak.

alzahu_uzlet
Az alza.hu bemutatórmének átvételi pontja - itt még a pandémia előtt

Ingyenes Kubernetes workshop április 27-én (x)

A piacvezető Rancher szakértői bemutatják, hogyan kezelhető hatékonyan a gyakorlatban a Kubernetes.

Ingyenes Kubernetes workshop április 27-én (x) A piacvezető Rancher szakértői bemutatják, hogyan kezelhető hatékonyan a gyakorlatban a Kubernetes.

A koronavírus járvány harmadik hullámában az e-kereskedelem értékesítési volumene ismét meredeken emelkedik, különösen az általános boltbezárásokat elrendelő intézkedések hatályba lépése óta. Bár az érintettek egyelőre nem közöltek pontos trendeket, a nagyobb csomaglogisztikai cégek hétfő óta a karácsonyi forgalomnak megfelelő csomagmennyiséget kezelnek. A megnövekedett forgalom ez alapján a személyes átvételi pontokon is lecsapódhat, így félő, hogy bizonyos helyzetekben elkerülhetetlen a sorban állás egy-egy, csomagátvétel céljából nyitva tartó üzlet előtt.

A házhoz szállítás a koronavírus járvány első hullámát követően szerencsére lényegesen elfogadottabb vásárlási forma lett a magyarok körében, miközben 2019-ben, a járványhelyzet előtt egyes kutatások szerint a megrendelések 43%-át még jellemzően személyesen vették át a hazai vásárlók. Tavaly tavasz óta, illetve különösen az év végi vásárlási szezonban ugyanakkor már jóval hangsúlyosabb szerephez jutottak a futárszolgálatok, illetve a csomagátadó automaták, melyeknél kontaktus nélkül vagy minimalizált kontaktussal lehet átvenni a megrendelt termékeket. 

Frissítés: cikkünk megjelenését követően az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára arról tájékoztatta az MTI-t, hogy a szervezet a Nemzeti Népiegészségügyi Központtól azt az állásfoglalást kapta, hogy csak az olyan áruházakban, üzletekben lehet az online megvásárolt termékeket személyesen átvenni, amelyek a védelmi intézkedések ideiglenes szigorításáról szóló kormányrendelet szerint nyitva tarthatnak.

a címlapról