Szerző: Koi Tamás

2021. február 3. 11:55

Veszteség mellett nagyot nőtt a Google Cloud

Jelentős veszteség mellett az összes divízió közül a legnagyobb bevételnövekedést érte el tavaly az Alphabet Google Cloud üzletága, melynek eredményeit első alkalommal részletezte a vállalatóriás a most közzétett negyedéves, éves jelentésében.

Mind a legfontosabb szolgáltatásokat (internetes hirdetés), mind a felhős üzletágat tekintve jelentős növekedést tudott elérni a tavalyi utolsó negyedévben, illetve az év egészében az Alphabet - derül ki a vállalat tegnap este közzétett üzleti jelentéséből. A mostani eredménykimutatásban szereplő számokat az iparág és az elemzők egyaránt különös figyelemmel kísérték, mivel az Alphabet most először számolt be a Google Cloud felhőszolgáltatások teljesítményéről.

Utóbbi részleg a pandémia hatására az Alphabet legerősebb növekedést elérő üzletágának számított mind a tavalyi utolsó negyedévben, mind a teljes évre levetítve. Az üzletág negyedéves és éves szinten 3,83, illetve 13,1 milliárd dollárt hozott a konyhára, ami mindkét mutatót illetően egységesen mintegy 46%-os negyedéves és éves növekedésnek számít. Ezzel párhuzamosan ugyanakkor éves összehasonlításban 21%-kal nőtt az üzletág vesztesége is, mely 2020-ban elérte az 5,6 milliárd dollárt.

google-cloud-chile

Szoftvertesztelés: ütött az óra

A tesztelői szakmát rengeteg friss hatás éri, kifejezetten nehezített pálya ez mostanság.

Szoftvertesztelés: ütött az óra A tesztelői szakmát rengeteg friss hatás éri, kifejezetten nehezített pálya ez mostanság.

Az Alphabet teljes tavalyi árbevétel-növekedése ennél lényegesen szerényebb mértékű volt, a cég eladásai 2019-hez képest 13%-kal, 182,5 milliárd dollárra nőttek, negyedéves szinten 23%-kal 56,9 milliárd dollárra emelkedett a mutató. A vállalat működési profitja eközben negyedéves összehasonlításban 9,2-ről 15,6 milliárd dollárra, éves szinten 34,2-ről 41,2 milliárd dollárra nőtt.

A teljes árbevétel 81%-át, mintegy 52,8 milliárd dollárt a legnagyobb üzletág, az interntes hirdetéseket (a Google keresőt és kapcsolódó termékek) és a YouTube-ot magába foglaló Google Services divízió adta a tavalyi év utolsó negyedévében - az üzletág éves árbevétele elérte a 170 milliárd dollárt. A negyedéves profit itt 13,4-ről 19 milliárd dollárra, az éves pedig 48,9-ről 54,6 milliárd dollárra nőtt.

A Google Cloud sokkolóan gyenge üzemi eredményét legalábbis részben indokolja, hogy a Google gyors amortizációval számol az adatközponti infrastruktúra esetében. Ugyanis (mint ismeretes) a negyedéves jelentésekben nem akkor jelenik meg költségként a beruházás, amikor a cég a szervert megvásárolja, hanem fokozatosan, ahogy annak élettartama során az eszköz amortizálódik.

A cég most úgy döntött, hogy az amortizáció számítását kicsit lassítani fogja, a szerverek esetében 3 év helyett 4 éves élettartammal számol (tehát 16 negyedévre osztja majd el a költségeket), hálózati eszközöknél pedig 3-ról 5 évre növeli a könyvelésben az amortizáció időtartamát. A számítás változása az üzemi eredményt mintegy 2,1 milliárd dollárral javítja majd a jelenlegi beruházási szint mellett.

Elemzők szerint a Google Cloud üzletág a jövőben egyre meghatározóbbá válik majd az Alphabet portfóliójában, ahogy a szolgáltatások egyre szélesebb kört elérve lassan profitábilissá válnak majd - hasonlóan, ahogy az az Amazon Web Services esetében is történt, azzal a különbséggel, hogy az Alphabet lényegesen kevésbé van ráutalva a Google Cloud sikerére, miután a főtevékenység bevétel- és profittermelő képessége egyaránt lényegesen erősebb.

Az Alphabettel kapcsolatosan ugyanakkor egyelőre továbbra is befektetői óvatosság jellemző, miután a cég legfontosabb üzletága komolyabb versenyhelyzetben és erősödő szabályozói nyomás mellett kell helytálljon.

Csatlakozz partnerprogramunkhoz, mi pedig ajánlunk ügyfeleinknek, ezenkívül egyedi kedvezményeket is adunk webhosting csomagjainkra. Próbáld ki ingyenesen az Aruba Cloud-ot, most 40 ezer forint értékű vouchert adunk!

a címlapról