Szerző: Koi Tamás

2021. február 3. 11:55

Veszteség mellett nagyot nőtt a Google Cloud

Jelentős veszteség mellett az összes divízió közül a legnagyobb bevételnövekedést érte el tavaly az Alphabet Google Cloud üzletága, melynek eredményeit első alkalommal részletezte a vállalatóriás a most közzétett negyedéves, éves jelentésében.

Mind a legfontosabb szolgáltatásokat (internetes hirdetés), mind a felhős üzletágat tekintve jelentős növekedést tudott elérni a tavalyi utolsó negyedévben, illetve az év egészében az Alphabet - derül ki a vállalat tegnap este közzétett üzleti jelentéséből. A mostani eredménykimutatásban szereplő számokat az iparág és az elemzők egyaránt különös figyelemmel kísérték, mivel az Alphabet most először számolt be a Google Cloud felhőszolgáltatások teljesítményéről.

Utóbbi részleg a pandémia hatására az Alphabet legerősebb növekedést elérő üzletágának számított mind a tavalyi utolsó negyedévben, mind a teljes évre levetítve. Az üzletág negyedéves és éves szinten 3,83, illetve 13,1 milliárd dollárt hozott a konyhára, ami mindkét mutatót illetően egységesen mintegy 46%-os negyedéves és éves növekedésnek számít. Ezzel párhuzamosan ugyanakkor éves összehasonlításban 21%-kal nőtt az üzletág vesztesége is, mely 2020-ban elérte az 5,6 milliárd dollárt.

google-cloud-chile

Ingyenes Kubernetes workshop április 27-én (x)

A piacvezető Rancher szakértői bemutatják, hogyan kezelhető hatékonyan a gyakorlatban a Kubernetes.

Ingyenes Kubernetes workshop április 27-én (x) A piacvezető Rancher szakértői bemutatják, hogyan kezelhető hatékonyan a gyakorlatban a Kubernetes.

Az Alphabet teljes tavalyi árbevétel-növekedése ennél lényegesen szerényebb mértékű volt, a cég eladásai 2019-hez képest 13%-kal, 182,5 milliárd dollárra nőttek, negyedéves szinten 23%-kal 56,9 milliárd dollárra emelkedett a mutató. A vállalat működési profitja eközben negyedéves összehasonlításban 9,2-ről 15,6 milliárd dollárra, éves szinten 34,2-ről 41,2 milliárd dollárra nőtt.

A teljes árbevétel 81%-át, mintegy 52,8 milliárd dollárt a legnagyobb üzletág, az interntes hirdetéseket (a Google keresőt és kapcsolódó termékek) és a YouTube-ot magába foglaló Google Services divízió adta a tavalyi év utolsó negyedévében - az üzletág éves árbevétele elérte a 170 milliárd dollárt. A negyedéves profit itt 13,4-ről 19 milliárd dollárra, az éves pedig 48,9-ről 54,6 milliárd dollárra nőtt.

A Google Cloud sokkolóan gyenge üzemi eredményét legalábbis részben indokolja, hogy a Google gyors amortizációval számol az adatközponti infrastruktúra esetében. Ugyanis (mint ismeretes) a negyedéves jelentésekben nem akkor jelenik meg költségként a beruházás, amikor a cég a szervert megvásárolja, hanem fokozatosan, ahogy annak élettartama során az eszköz amortizálódik.

A cég most úgy döntött, hogy az amortizáció számítását kicsit lassítani fogja, a szerverek esetében 3 év helyett 4 éves élettartammal számol (tehát 16 negyedévre osztja majd el a költségeket), hálózati eszközöknél pedig 3-ról 5 évre növeli a könyvelésben az amortizáció időtartamát. A számítás változása az üzemi eredményt mintegy 2,1 milliárd dollárral javítja majd a jelenlegi beruházási szint mellett.

Elemzők szerint a Google Cloud üzletág a jövőben egyre meghatározóbbá válik majd az Alphabet portfóliójában, ahogy a szolgáltatások egyre szélesebb kört elérve lassan profitábilissá válnak majd - hasonlóan, ahogy az az Amazon Web Services esetében is történt, azzal a különbséggel, hogy az Alphabet lényegesen kevésbé van ráutalva a Google Cloud sikerére, miután a főtevékenység bevétel- és profittermelő képessége egyaránt lényegesen erősebb.

Az Alphabettel kapcsolatosan ugyanakkor egyelőre továbbra is befektetői óvatosság jellemző, miután a cég legfontosabb üzletága komolyabb versenyhelyzetben és erősödő szabályozói nyomás mellett kell helytálljon.

a címlapról