Szerző: Koi Tamás

2021. január 13. 11:00

Döbbenetes összeget költöttünk 2020-ban mobilappokban

Minden szempontból rekord évet zártak tavaly a mobilos alkalmazás-piacterek, alapvetően két tényezőnek köszönhetően: egyrészt tovább nőtt az okostelefon-penetráció, másrészt a koronavírus világjárvány miatt négy fal közé szorult felhasználók többet költöttek a különböző digitális csatornákon.

Rekordszintet értek el tavaly az alkalmazás piacterek mind a letöltött appok mennyiségét, mind az appokon keresztüli teljes költést illetően, derül ki az App Annie átfogó elemzéséből. A kutatócég szerint 2020-ban összesen 218 milliárd alkalommal töltöttek le a felhasználók valamilyen appot a mobiljukra, ami éves szinten 7%-os növekedésnek számít. A költési szint ugyanakkor ennél lényegesen nagyobb mértékben, 20%-kal nőtt, ezzel elérve a 143 milliárd dollárt. A kutatásból egyben az is kiderül, hogy csak az androidos okostelefont használók összesen 3,5 billió percet töltöttek el az appok használatával tavaly.

A 2020-as évben ezzel párhuzamosan több országban is megfordulni látszik egy fontos trend, így a felhasználók jelentős része több időt tölt el naponta mobilalkalmazásokkal, mint tévénézéssel - ez a fejlett és fejlődő országokra egyaránt jellemző trendváltás volt tapasztalható tavaly többek közt az Egyesült Államokban, Brazíliában, Kínában, Indiában, Németországban, az Egyesült Királyságban és Franciaországban is. 

tiktok_neon_2
a tavalyi év egyik nagy nyertese a tiktok

Az alkalmazások használata, illetve az alkalmazásokon keresztüli tartalomfogyasztás népszerűsége ráadásul minden korcsoporton belül számottevően nőtt, igaz, továbbra is eltérő mértékben, ráadásul értelemszerűen az eltérő demográfiai csoportok más-más alkalmazokat is használtak/használnak előszeretettel. A pandémia tehát ezen a téren alapvetően nem változtatta meg a trendeket, becslések szerint ugyanakkor 2-3 évvel felgyorsította az adaptációs folyamatokat.

Eközben a befektetői tőke is valósággal áramlott az iparágba, így tavaly mintegy 73 milliárd dollárnyi tőketámogatást élvezhettek a mobiliparban érdekelt cégek, ami ugyan kis mértékben elmarad a 2018-as, csaknem 80 milliárd dolláros rekordhoz képest, de éves összehasonlításban így is 27%-os növekedésnek felel meg - áll a riportban. 

Az alkalmazások jellegét tekintve tavaly taroltak az üzleti és oktatási célokra használható kollaborációs platformok, így egyebek mellett a Zoom és a Google Meet. Letöltésszámot tekintve a legnagyobb - 325%-os - növekedést a TikTok érte el tavaly, mely jó úton halad afelé, hogy idén az aktív felhasználói bázis mérete elérje az 1,2 milliárd főt. Az aktív felhasználók száma alapján felállított toplistát egyébként 2020-ban nyomasztó mértékben uralta a Facebook-csoport, melynek négy platformja (Facebook, WhatsApp, Facebook Messenger, Instagram) a toplista első négy helyét foglalta el. 

A felhasználók a legtöbb pénzt tavaly a Tinderen keresztül költötték, a második helyre került a TikTok, a harmadikra pedig a YouTube.

A K8s annyira meghatározó technológia, hogy kis túlzással szinte az összes IT-szakemberre nézve karrier-releváns.

a címlapról