Szerző: Koi Tamás

2020. november 3. 10:07

Berögzült a magyaroknál az online vásárlás

Közelít a 10 százalékos lélektani határhoz, illetve idén vélhetően át is lépi azt az e-kereskedelem részesedése a teljes magyar kiskereskedelmi forgalomból - az utóbbi években trendszerűnek tűnő növekedést a koronavírus járvány, illetve az azzal járó korlátozó intézkedések jelentős mértékben felgyorsították.

HIRDETÉS

A nyár két, komolyabb korlátozások nélkül telt hónapjában, júliusban és augusztusban is a tavalyit jelentős mértékben felülmúló forgalmat értek el a magyarországi webáruházak. Szakértők szerint mindez leginkább annak köszönhető, hogy az e-kereskedelmi piacon idén megjelent új vásárlók az első próbálkozásokat követően visszatérő vevőkké váltak. A vevők ugyanakkor tudatosabbá is váltak, így egyre nagyobb szerephez jutnak itthon a különféle ár-összehasonlító oldalak.

Legalábbis ez derül ki az egyik ilyen portál, az Olcsóbbat.hu frissen közzétett statisztikáiból, melynek adatbázisa szerint  adatbázisa szerint a kínált termékek többségénél csökkent a különbség az egyes webáruházak által kínált fogyasztói árak között. Ez a jelenség főként a nagyobb értékű elektronikai cikkek esetében érhető tetten - állítja a cég. A webáruházak jelentős része ma már rendkívül szofisztikált módszereket alkalmaz az árversenyben, így a legtöbb kereskedőt összetett árfigyelő szoftverek segítik a megfelelő árazásban, akár óránként korrigálva a már versenyképtelennek ítélt árazási szinteket.

parcel

Ennek hatására az ár-összehasonlító portálon a kínált legalacsonyabb árak a jelenleg a legnagyobb forgalmú elektronikai cikkek (mobiltelefonok, okosórák, tabletek) esetében mindössze 12-15 százalékkal térnek el a kínálati átlagértéktől, de a tévék esetében a különbség csak 8 százaléknyi. Konyhai gépek esetében (pl. hűtőgép, mosógép, tűzhely) ez az eltérés mindössze 5-6 százalék, a laptopok esetében pedig az előző hónap során mindössze 3 százalékos eltérést regisztráltak az ár-összehasonlító portálnál. Utóbbit magyarázza egyben az is, hogy az informatikai berendezések esetében jellemzően rendkívül nyomott árréssel dolgoznak a kiskereskedők.

A portál szerint korántsem biztos, hogy az év hátralévő időszaka idén is hagyományosan erős lesz az e-kereskedelemben, ugyanakkor a Black Friday akciók idén is élénk érdeklődésre számíthatnak majd, így pusztán az akciós időszak forgalma felülmúlhatja a tavalyi 88 milliárd forintot. 

a címlapról