Brutális rekordbírságot kapott a Telenor
Ismét milliárdos összegre büntetett egy távközlési céget a Gazdasági Versenyhivatal: a Vodafone Magyarországra december közepén kirótt 1,173 milliárdos bírság után most a Telenor Magyarország fizethet 1,8 milliárd forintot.
Decemberben valósággal tarolt a Gazdasági Versenyhivatal, már ami a telekommunikációs és IT-piaci vállalkozásokra kirótt büntetések összegét illeti: a Facebook írországi leányvállalata a hónap elején 1,2 milliárd forintos büntetést kapott, a Vodafone Magyarországot december közepén 1,176 milliárdra büntették, ma pedig a Telenor Magyarország kapott versenyfelügyeleti eljárást követően rekord összegű, 1,8 milliárd forintos büntetést. Az érintett vállalkozások a GVH szerint minden esetben tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytattak.
A hivatal a Telenor esetében azt kifogásolta, hogy az operátor egyes reklámjainál több mint egy évig nem tájékoztatta a fogyasztókat arról, hogy 0 Ft-osnak vagy kedvezményes árúnak hirdetett készülékei díjának egy részét beépítette az előfizetői díjba, amely így magasabb lett, mint az azonos tartalmú és idejű elköteleződéssel járó előfizetéseké.
Ollé, lesz SYSADMINDAY! Duna melletti szabadtéri helyszínen idén is megrendezzük a hazai Sysadmindayt, az IT-üzemeltetők világnapját. Standup, IT security meetup, szakmázás, barátok, még több sörcsap.
A fogyasztók így a GVH álláspontja szerint a döntésük meghozatala előtt nem szerezhettek tudomást arról, hogy készülék vásárlásával magasabb előfizetési díj terheli majd őket a teljes, 24 hónapos elköteleződési időtartam alatt, és így nem tudtak élni azzal a lehetőséggel sem, hogy egy máshol, olcsóbban vett készülék mellé vásárolják meg ugyanazt az előfizetést olcsóbban a Telenortól - áll a GVH közleményében.
A hatóság a rekord összegű bírság megállapításánál figyelembe vette többek között az érintett fogyasztók igen jelentős számát, a jogsértő kereskedelmi gyakorlat üzenetének erőteljességét, a kommunikáció nagyságrendjét és elhúzódó hatását, valamint azt a tényt, hogy a Telenor az elmúlt tíz évben összesen 4 alkalommal folytatott tisztességtelen, jogsértő kereskedelmi gyakorlatot a fogyasztókkal szemben.
Az eddig kiszabott büntetések mértéke ugyanakkor mind a Vodafone, mind a Telenor esetében eltörpül a mostani rekordbírsághoz képest. A Telenorra a fent említett négy esetből például csak három alkalommal szabtak ki tényleges bírságot, melyek összesített mértéke 27 millió forint volt, azaz a mostani bírságoló határozattal ennek az összegnek több mint a 66-szorosára rúg a büntetési tétel.
A Telenor Magyarország válaszában közölte, vitatja a GVH döntésének jogosságát, a bírság összegét súlyosan aránytalannak gondolja, ezért a döntés bírósági felülvizsgálatát fogja kérni. Az eset bonyolultságát egyébként a szolgáltató szerint jól mutatja, hogy a GVH hosszú ideig vizsgálta az ügyet, ezalatt a versenyhivatal álláspontja többször lényegesen változott. Az együttműködési szándék jeléül a Telenor már az eljárás folyamatában kiegészítette hirdetési gyakorlatát, továbbá a vizsgálat során a GVH szempontjait értelmezve felajánlotta, hogy saját költségén széleskörű, TV reklámmegjelenéseket is magába foglaló társadalmi információs kampányt indít. A versenyhivatal ezt a kötelezettségvállalási felajánlást elutasította.