Szerző: Koi Tamás

2019. november 29. 12:07:00

Autós kiegészítőt dob piacra a Telenor

Új terület, az autóipar, illetve az autótulajdonosok számára fejlesztett termékkel jelentkezik decembertől a Telenor Magyarország. A Drivey segítségével lényegében minden, az utóbbi 20 évben gyártott autó működésének főbb paraméterei applikáción keresztül nyomon követhetővé válik.

HIRDETÉS

Új, kifejezetten az autósok, illetve kisebb flottatulajdonosok számára fejlesztett termékkel lép piacra decemberben a Telenor. A Drivey névre keresztelt eszköz gyakorlatilag minden, az elmúlt 20 évben gyártott gépkocsihoz csatlakoztatható, szolgáltatói SIM-et tartalmazó berendezés, mely amellett, hogy az autó működésének bizonyos paramétereit ki tudja olvasni a rendszerből, konstrukciótól függően olyan kényelmi szolgáltatást is kínál, mint a Wi-Fi hotspot funkció.

A külső cég által fejlesztett Drivey lényegében egy, a gépkocsi OBD (On-board Diagnostics) portjára csatlakoztatott, modemmel és helymeghatározó modullal ellátott kódolvasó rendszer, melyhez egy okostelefonos alkalmazás jár. Az applikáció számára az egység a gépjármű pillanatnyi helyzete mellett olyan adatokat továbbít, mint a fogyasztás, megtett útvonal, a kiugróan nagy gázadások vagy éppen fékezések. Emellett a kütyü az autó diagnosztikai rendszerén keresztül képes bizonyos hibajelzéseket is továbbítani az okostelefonra. A Drivey appban kijelölhető egy olyan terület is, melyet elhagyva a rendszer értesítést küld a párosított eszközre - ez ugyan az autótolvajoktól nem védi meg a tulajdonost, de kisebb cégeknél a flottakövetéshez hasznos kiegészítő lehet.

odb2
obD II csatlakozó egy autó műszerfalába rejtve

A szolgáltatást két verzióban értékesíti a Telenor, a 2G-s Drivey mellett elérhető lesz decembertől egy 4G-s változat is, utóbbi előnye, hogy az eszközben lévő Wi-Fi hotspottal könnyedén megosztható a szolgáltatás részét képező, havi 5 GB-os kerettel rendelkező adatcsomag (a mennyiség adatjegyekkel bővíthető). A 2G-s Drivey havi díja 1590, a 4G-sé 3190 Ft lesz, előbbit egy év, utóbbit két év hűségvállalással lehet elérni.

A rendszer egyelőre alapvetően diagnosztikai és alapvető biztonságot kínáló megoldásait a jövőben további modulokkal igyekszik kibővíteni a Telenor - derült ki egy mai, a Magyar Autóklubbal közösen tartott sajtótájékoztatón. Így például tervbe van véve a biztosítókkal való együttműködés, melyre hasonló eszközök esetében külföldön már számos példa található. Vagyis például a biztosító a használati szokásokból kalkulálhat kárkockázatot, illetve a diagnosztikai rendszerek a kárbecslés, kárfelvétel során is segíthetnek a biztosító szakembereinek.

Ezzel együtt kérdéses, hogy hosszú távon, az önvezető autózás hajnalán a hasonló eszközöknek milyen létjogosultságuk lehet, hiszen ma már középkategóriás új autóknál is megtalálhatók olyan extrák, melyek a gépjárműbe épített, konkrétan meg nem határozott szolgáltató SIM-jét tartalmazó GSM-modulon keresztül távoli kommunikációt (elsősorban lekérdezést, illetve alapvető biztonsági funkciókat, például távoli ajtózárást) tesznek lehetővé - szintén havi, vagy éves díj ellenében. Ám ahogy arra a Telenornál is felhívják a figyelmet, tekintettel arra, hogy a magyarországi gépjárműállomány átlagéletkora 10 év feletti, hosszú időnek kell eltelnie még ahhoz, hogy ezek a rendszerek széles körben az autók alapfelszereltségének részévé váljanak.

a címlapról