Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres

Szerényen rajtolt a tőzsdén a Xiaomi

Gálffy Csaba, 2018. július 10. 10:20

Jól árazták a részvényt, nagyjából megfelelt a piaci konszenzusnak. Folytatódhat a cég diadalmenete?

Elindult a kereskedés a Xiaomi részvényeivel a hongkongi tőzsdén - ezzel a kínai gyártó a harmadik legnagyobb tőzsdén forgó telefongyártóvá avanzsált. A részvények kereskedése 19,14 hongkongi dolláron indult, messze a 17 dolláros IPO-ár fölött, majd látványosan visszaesett. Zárás után jött a hír, hogy a papír bekerül a Hang Seng Composite Indexbe július 23-án, ami jelentősen megdobja majd a keresletet, így az áron is nagyot emel majd.

A Xiaomi egyébként (hírével ellentétben) nem (csak) telefongyártó, a cég a konzumer elektronikától és konyhai kisgépektől a golyóstollig (!) mindent forgalmaz. Van a kínálatban légtisztító, hátizsák-sorozat, tévé, fitneszkarperec, és hatalmas választék különböző mobilos kiegészítőkből a tokoktól a fülhallgatókig. A cég kimondottan jó takarító robotokat is gyárt, az elektromos robogói és a rizsfőzői is jónak számítanak.

A cég jellemzően mégis az okostelefonok és a hordható eszközök piacán alkot kiemelkedőt. A cég a negyedik legnagyobb telefongyártó, 7,4 százalékos részesedéssel a globális piacon, ráadásul elképesztő ütemben növekszik, egy év alatt 4 százalékponttal tudta emelni ezt a mutatót, negyedévenként 12,7 millióról 28 millió fölé tornázva a volument. A viselhető eszközöknél a filléres Mi Bandek tarolnak, ott a cég 14,8 százalékos részesedést szerzett meg, szorosan az Apple nyomában (darabszámra).

Innovatív webshop és ígéret-platform

Az IPO előtt a Xiaomi igyekezett újrapozicionálni magát a befektetők felé: a cég minden fronton hangsúlyozta, hogy elsősorban internetes szolgáltatásokban utazik, a kínált hardverek csupán ennek a fizikai kivetülései. Az állításnak több rétege van: egyrészt a cég értékesítési modellje, a közvetlen webes kereskedelem és a giga-leárazások tényleg innovatív és roppant sikeres a célpiacokon, Kínában és Indiában illetve a többi délkelet-ázsiai országban.

Másrészt a cég igyekszik egy nagy közös internetes backendet építeni a változatos hardvereszközök mögé, amellyel hosszabb távon tudja monetizálni a nyomott áron értékesített eszközöket. Ez azonban még erősen a jövő zenéje, a cég még nem építette fel a rizsfőzőt, a robogót és a telefont egységes ökoszisztémává emelő platformot - de a befektetőknek ettől még tetszik az ígéret.