Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres

Több mint háromezer dolgozót ereszt szélnek a Tesla

Hlács Ferenc, 2018. június 13. 11:48

A gyártó alkalmazottainak 9 százalékától köszön el, miközben átstrukturálással is igyekszik termőre fordulni. Musk már idén profitot ígér.

Komoly leépítéseket jelentett be a Teslánál Elon Musk, az elektromosautó-gyártó vezérigazgatója. Az igazgató a döntésről egy az alkalmazottaknak körbeküldött memóban számolt be, amelyből kiderült, a cég dolgozóinak nem kevesebb mint 9 százalékának int búcsút, a vállalat már korábban bejelentett átstrukturálásával párhuzamosan. Musk igyekezett hangsúlyozni, hogy az elbocsátások nem érintik a cég gyártósorait, így a Tesla Model 3 járművek leszállítását sem.

A nadrágszíj megszorítása a Teslánál nem mondható meglepő lépésnek, hiszen a vállalat megalakulása óta eltelt mintegy 15 évben nem termelt éves profitot - és bár utóbbi nem is tartozik a Tesla fő motivációi közé, ahogy arra levelében Musk kitér, de értelemszerűen szükség van rá a vállalat fenntartható működéséhez. A vezérigazgató szerint elsősorban olyan alkalmazottaktól válik meg a cég, akiknek pozíciója az elmúlt évek tempós növekedése során redundáns lett, vagy épp mára már egyszerűen nincs rá szükség.

A CEO a fenti 9 százalékon kívül nem közölt számokat az elbocsátásról, az Ars Technica szerint viszont a vállalatnak év elején egész pontosan 37543 dolgozója volt, ennek megfelelően most mintegy 3300 alkalmazott távozhat a cégtől, ami látványosan megritkíthatja az autógyártó sorait. Legalábbis egy időre, a cég ugyanis a létszámcsökkentés dacára továbbra is vesz fel új szakértőket, ahogy Musk levelében fogalmaz, a gyártónál továbbra is jelentős emberhiány van, főleg a gyártási folyamatoknál. Ennek megfelelően nem lenne meglepő, ha a most megcsappant létszám rövid időn belül újra kikerekedne.

teslafact

Erre az idei év első felében is láthattunk példát: a gyártó tavaly ősszel már eszközölt egy leépítési hullámot, igaz akkor csak néhány száz dolgozónak intett búcsút, ami 1-2 százalékát tette ki akkori, nagyjából 33000 fős alkalmazottseregének. A cég ezután néhány hónap alatt több mint négyezer fővel bővült, és még a mostani jelentős elbocsátásokat követően is nagyobb marad a létszáma, mint tavaly ősszel - ha pedig az eddigiekhez hasonló tempóban elkezdi feltölteni a gyártósorok körül üresen álló pozíciókat, könnyen visszahízhat az eddigi maximum környékére. A mostani elbocsátási hullámot persze akkor sem érdemes félvállról kezelni, különösen figyelembe véve, hogy a cég másfél évtizedes fennállása során összesen négy negyedév volt, mikor nem fordult mínuszba. A rövid pluszos időszakok után azonban egy-egy újabb Tesla modell gyártásának elindítása rendre negatívba fordította a gyártó eredményeit.

Musk mindenesetre nem sokkal a mostani elbocsátások előtt még kifejezetten derűlátó volt, és azt ígérte, a Tesla még az idei harmadik negyedévben nyereséges lesz. Ezt a mostani költségcsökkentés megkönnyítheti a cég számára, főleg ha az ugyancsak beígért átstrukturálás is sikeres lesz. Utóbbiról a vezérigazgató egy hónappal ezelőtt beszélt először, már akkor is említve terveket a cég "küldetéséhez nem létfontosságú tevékenységek" megkurtítására, illetve a menedzsmentstruktúra egyszerűsítésére a hatékonyabb belső kommunikáció és gördülékenyebb vállalati működés érdekében. Az intézkedések a Teslának megbízásos alapon bedolgozó cégekkel való együttműködések számát is jelentősen csökkentik majd.

Ennek első lépése Musk frissen közzétett levelében ugyancsak helyet kapott, abban a CEO bejelentette, nem újítja meg a Home Depot-val kötött megállapodását, amelynek keretei között a vállalat napenergiára építő termékeit az áruházlánc fizikai és online boltjaiban is kínálta. Musk szerint az eddig a Home Depot-nál dolgozó Tesla alkalmazottak "többsége" lehetőséget kap majd másik Tesla üzletekbe átmenni.

A Telsa talpraállásához persze a megszorítások és leépítések önmagukban nem lesznek elegek, főleg ha a most elbocsátott munkaerőt a cég az eddigiekhez hasonló tempóban pótolja vissza. A helyreállás kulcsa a Model 3 lehet, azaz a cég "megfizethető" autója, legalábbis ha annak gyártását sikerül gatyába rázni - tavaly ősszel ugyanis ez is problémákba ütközött, ami miatt per is indult a Tesla ellen. Musk szerint azonban a nehézségeket már sikerült elhárítani, így a Model 3-ak gyártása immár zavartalan, június végére pedig eléri az eredetileg kitűzött, heti ötezer autós céltempót is. A vállalat tehát az izmos leépítések dacára alapvetően továbbra is optimista, ahogy Musk levelében fogalmaz, a jelentős elbocsátásokra vonatkozó nehéz döntést azért kellett most meghozni, hogy "még egyszer soha többé ne kelljen".

Facebook

Mit gondolsz? Mondd el!

Adatvédelmi okokból az adott hír megosztása előtt mindig aktiválnod kell a gombot! Ezzel a megoldással harmadik fél nem tudja nyomon követni a tevékenységedet a HWSW-n, ez pedig közös érdekünk.
A legnagyobb hazai termékfejlesztési konferencia november 21-22-én visszatér: 90 előadó, 1000 látogató, dedikált workshop nap, 6 szekció a UX-től az IoT-n át, egészen az AI-ig.