Csalódást okozott a Google pénzügyi eredménye
Megsínylette a Google anyacége a közelmúltban hozott adóügyi változásokat, de az egyre több mobilos keresés miatt is egyre többet kell fizetnie a partnereknek.
Nem sikerült annyira jól a decemberrel záruló 2017-es utolsó pénzügyi negyedév a Google anyacége, az Alphabet számára - derül ki a most megjelent pénzügyi jelentésből. Bár az eredmények továbbra is pozitív irányba mutatnak, de összességében az elemzők várakozásai alatt maradtak néhány kevésbé várt tényező miatt. A csalódást nem a bevétel okozta, ugyanis a 32,3 milliárd dolláros összeg 24 százalékkal magasabb az előző év azonos negyedévéhez képest, és ez túlteljesítette az elemzők nagyjából 31,9 milliárd dolláros várakozását.
Ahogy a legtöbb globális amerikai cégnél, az Alphabetnél is az adóreform tolta mínuszba a könyvelést, a cég a hazavitt külföldi profit után egyszeri 9,9 milliárdos költséget könyvelt, ami az egészséges 6,9 milliárdos profitot meredek mínuszba, 3 milliárdos veszteségbe tolta. Ez azonban egyszeri tétel, ahogy az Intel vagy a Microsoft esetében, úgy a Google/Alphabetnél sem befolyásolja a cég pénzügyeit.
Főleg, hogy egyébként a teljesítmény az elvárásokhoz mérten alakult. Az Egyesült Államokból származó bevétel 21 százalékos növekedéssel 15,4 milliárd dollár, amelyet EMEA régió követ 24 százalékos növekedéssel 10,3 milliárd dollárra. Míg az APAC (Ázsia-Csendes-óceáni) régióból 30 százalékkal több, összesen 4,69 milliárd dollár érkezett, és az "egyéb amerikai" területek 31 százalékot nőttek, 1,89 milliárd dollárra.
Ebből a hirdetési bevételek összesen 27,2 milliárd dollárt hoztak a vállalatnak, és a fizetett kattintások is az elvárások fölött teljesítettek. Az aggregált fizetett kattintások 43 százalékkal növekedtek az egy évvel ezelőttihez képest, míg a mobilos átállás miatt évek óta folyamatosan csökkenő CPC 14 százalékot esett a várt 14,6 százalékhoz képest. A YouTube bevételeit külön kiemelte Sundar Pichai vezérigazgató az elemzői konferenciahíváson, hogy elébe menjen a kérdéseknek. Mindössze annyit árult el, hogy a hirdetési bevételek "egyik kulcseleme" a videós platform, és bár voltak vele problémák, de a cég sokat dolgozott a javításán, melynek kapcsán azóta pozitív visszajelzések érkeztek a hirdetőktől és mégsem hagyták el a nagy partnerek a platformot.
Kissé aggasztó pont, hogy a TAC (Traffic Acquisition Cost) költségei még tovább nőttek, ami azt szemlélteti, hogy mennyit fizet a vállalat más cégeknek, hogy a Google keresője legyen az alapértelmezett, elsősorban a böngészőkben - mint például a Firefox-ban, de az Apple vagy a Samsung is részesül ebből. A teljes TAC költség már összesen 6,45 milliárd dollárt tesz ki, azaz 24 százalékkal többet az előző évhez képest, amiből 3,67 milliárd dollárt kapnak a Google Network tagjai és 2,78 milliárd dollárt a disztribúciós partnerek. Mint ahogy azt a vezérigazgató az előző pénzügyi negyedéves jelentés kapcsán is elmondta, a TAC növekedése főleg a mobilok terjedésének tudható be, mivel a felhasználók az asztali gépek helyett már elsősorban inkább mobil oldalakról, vagyis a cég számára fizetős hozzáférési pontokon keresztül indítják el a keresést. A cég pénzügyi igazgatója, Ruth Porat az elemzői híváson hozzátette, hogy a TAC további emelkedése várható, de lassulni fog a jövőben.
A hirdetéseken túl
A hirdetéses üzletág mellett szépen növekednek az "egyéb bevételek", amely egyaránt magába foglalja a hardveres üzletágat, azon belül a Pixel okostelefonok és a Google Home otthoni okoseszközöket eladásait, de ebbe a kategóriába tartoznak a felhős üzletág bevételei is. Ezek összesen már 4,69 milliárd dollárt termelnek a cégnek, de a bontást a jelentés most sem tartalmazza, arról csak a vezérigazgató árult el többet az elemzői konferenciahíváson. Mint Pichai megjegyezte, a leszállított eszközök száma csaknem megduplázódott az egy évvel ezelőtti negyedév eredményéhez képest. 2017-ben pedig összesen "több tízmillió" Chromecast és Google Home készülék fogyott.
A felhős bevételekről is kicsit többet mondott ezúttal a vezérigazgató, állítása szerint már negyedévente 1 milliárd dolláros üzletet jelent a Google Cloud. Bár az összeget nehezen lehet közvetlenül összehasonlítani a versenytárs Amazon és Microsoft szolgáltatásokkal, de a Google minden bizonnyal ezek alatt marad. Mint láthattuk, az Amazon felhője az azonos negyedévben 5,1 milliárd dollárt hozott és az Azure szolgáltatásai is egy milliárd dollárnál bőven többet hoznak a Microsoftnak.
Az AI és a nagy full-full-stack trend Az AI farvizén számos új informatikai munkakör születik, vagy már ismert munkák kapnak új nevet és vele extra elvárásokat is.
Ezúttal kevésbé az Alphabet pénzégető kis innovációs projektjeiről szólt a negyedév, amelyek egyébként bevételben szintén jól növekednek, és a tavalyi 262 millió dollár helyett már 409 millió dollárt hoztak a vállalatnak. Miközben a működési költség is apránként csökken, és az üzemi veszteség mint 1 milliárd dollár helyett ezúttal 916 millió dollárba került a fejlesztgetése például a Nestnek, a Fibernek vagy a Waymónak.
Ezenkívül bejelentette az Alphabet a jelentésben, hogy nagyjából 8,6 milliárd dollárnyi részvény visszavásárlását tervezi - pontosabban egy Google-féle "matematikai poénnal" élve 8 589 869 056 dollárt, ami a "tökéletes számok" közé sorolható. A részvényesek ezúttal a humort sem tudták túlzottan értékelni a profit helyetti veszteséges eredmény miatt, a kereskedés utáni órákban 6 százalékot esett az Alphabet részvényárfolyama, de ez később mérséklődött, és "már csak" 2 százalék körüli mínuszban van a vállalat.