Tovább menetel előre a Google
Kiemelkedően jó negyedévet tudhat maga mögött a Google anyavállalata, ezúttal bírság sem vont le az eredmények értékekből és az "egyéb tétek" is fokozatosan egy kicsivel több pénzt termelnek a cégnek.
Kilőttek a részvényárak az Alphabet, azaz a Google anyacégének szeptemberrel záruló harmadéves pénzügyi negyedéves jelentésének megjelenését követően, amely azt mutatja, hogy a vállalat továbbra is fényes eredményeket tud felmutatni. A bejelentés utáni órákban ennek megfelelően 4 százalékkal emelkedett a részvények tőzsdei ára. A Google 27,8 milliárd dolláros bevételt jelentett be a negyedévben, ami 24 százalékkal több az előző év azonos időszakához képest, és félmilliárddal magasabb az elemzői előrejelzésnél. A nettó profit pedig meghaladja a 6,7 milliárd dollárt, ami jelentősen több a tavaly 5 milliárd dollár körüli összegnél.
A bevétel emelkedés minden földrajzi régióban hasonlóan magas, 20-30 százalék körüli. A legnagyobb bevétel természetesen az Egyesült Államokból származik, 21 százalékos növekedéssel 12,9 milliárd dollárt tud felmutatni, de az Európát, Közel-Keletet és Afrikát magába foglaló (EMEA) régió is 23 százalékkal 9,1 milliárd dollárt jelentett a vállalatnak ebben a negyedévben. Az ázsiai-csendes-óceáni régió 4,2 milliárd, Amerika "többi része" pedig 1,5 millió dollárt hozott be az Alphabetnek, ezeknek növekedése 30 százalék körüli.
A legnagyobb részét a bevételnek természetesen a hirdetések adják, nagyjából 24 milliárd dollárt a teljes 27,8 milliárdos tortából. Ugyanakkor Ruth Porat pénzügyi igazgató kiemelte a hirdetések kapcsán, hogy a partner weboldalakra történő kifizetések tovább fognak nőni a jövőben, mivel a felhasználók egyre inkább mobileszközökről fogyasztják a Google szolgáltatásait, például a cég számára fizetős hozzáférési pontokon keresztül indítják el mobiloldalakon keresztül a keresést, a Google saját hagyományos keresője helyett.
A TAC (Traffic Acquisition Cost) növekedését csak "a változó partneri megállapodásokkal" magyarázta az igazgató az elemzői kérdésekre, mivel ezen a területen lehetett szembetűnő költségnövekedést tapasztalni: 2,62 milliárdról 3,1 milliárd dollárra. Ahogy korábban írtunk róla, évi nagyjából 7 milliárd dollárba kerül a Google-nek, hogy egyes helyeken (elsősorban böngészőkben) a cég keresője az alapértelmezett, ami eleve kétszerese a 2014-es kifizetési aránynak - és ez a költség emelkedhet tovább még a jövőben.
A TAC költség emelkedése 2015-2017 között (Forrás: CNBC)
A hirdetéses bevételek mellett a hardver és felhős szolgáltatásokat magába foglaló "egyéb bevételek" is szépen gyarapodnak, a tavalyi 2,4 milliárd dollárhoz képest már 3,4 milliárd dolláros bevételt hoztak a cégnek. Ebbe a kategóriába sok minden tartozik a Google Pixeltől kezdve, a Home-on át a Play Store-ig. A Pixel 2 kapcsán megjegyezte Sundar Pichai vezérigazgató, hogy az első napi előrendelésből dupla annyi futott be mint tavaly, az első szériánál, de elkerülte a kijelzős problémák említését. Azt viszont hozzátette a vezérigazgató, hogy a jövőben több hangsúlyt fektetnek a marketingre és más országokban a termékek kereskedelmi terjesztésére. Egy HTC-vel kötött megállapodás keretében pedig mérnököket kap a cég Taiwanból, akik segítik a hardveres üzletág további alakulását.
Csordogálnak az "egyéb tétek" bevételei
Az Egyéb Téteknek nevezett "innovációs projektek" továbbra is veszteséget termelnek, az utóbbi három hónapban 812 millió dollárba került a működési költségük, de lassan nőnek az ezekből származó bevételek is - ezúttal 302 millió dollárt gyűjtöttek be az olyan projektek mint a Nest, Verily vagy a Fiber. Ezeknek a projekteknek a konkrét eredményéről a Google soha nem számol be részleteiben, de sejthető, hogy az okosotthon-kiegészítőket fejlesztő Nest termeli a bevételek nagy részét. A cég folyamatosan új termékekkel jelenik meg a konzumer réteg számára és frissíti az árucikkeket, például szeptemberben jelentette be az olcsóbb Nest okostermosztátot és különböző otthoni biztonsági eszközöket.
Hyperscaler vagy hazai felhő? Lehet, hogy nem kell választani! Egy jól felépített hibrid vagy multicloud modellben a különböző felhők nem versenytársai, hanem kiegészítői egymásnak.
Másik fontos projektként a pénzügyi igazgató a Waymót emelte ki, amely Michigenben is elkezdi a tesztelést, és így már hat államban lesz jelen az önvezető járműveivel. Az új tesztek főleg a hideg időjárásra, a havas és jeges utakra vonatkoznak majd, hogy az önvezető technológia ilyen körülmények között is meg tudja majd állni a helyét. Ezúttal viszont a XXVI Holdings nem került szóba, amely a szeptemberi hírek szerint az említett leánycégeket fogja magába olvasztani, hogy a Google jogi szempontból is teljesen elkülönüljön tőlük.
A sok projekt sok munkatársat is igényel, így már több mint 78 ezren dolgoznak a teljes vállalatnál, amelyből közel 2500 fő ebben a negyedévben kezdte el munkáját. Mint az igazgatósági tagok beszámoltak, a bővítés főleg a felhős részlegen történt. Ez a növekedési ütem viszont közel sem számít olyan kiemelkedőnek, mint a vállalat megelőző negyedéve, mikor elképesztően nagy arányú 20 ezer fős volt a bővülés. Összességében viszont egy jó negyedévet zárt az Alphabet, amelyet ezúttal EU-s bírság sem tört meg az előző negyedévvel ellentétben.