25 milliárd dollár forgalmat hozott az Alibabának a Singles' Day
Az online óriás már a nap felénél megdöntötte a tavalyi rekordot, a végére pedig 40 százalékkal szárnyalta azt túl.
Idén is bőven megdöntötte a megelőző év Singles' Day eladásait a kínai Alibaba, az online óriás november 11-én ezúttal tekintélyes, 25,3 milliárd dolláros eladásról számolt be. A teljesítmény annak fényében különösen látványos, hogy az első egymilliárd dollár alig két perc alatt összegyűlt, a 10 milliárd dolláros határ átlépéséhez pedig egy óra kellett - a tavalyi rekord, 18 milliárd dollárral, 13 óra alatt dőlt meg. A csillagászati eladások mellett a idén Alibaba Alipay mobiltárcája is világrekordot döntött, másodpercenként 256 ezer fizetési tranzakció feldolgozásával.
A szóban forgó Singles' Day Kínában az egyedülállók ünnepe, a nap csak egyesekből álló dátuma is (11.11.) is ezt jelképezi. Nem egy ősi hagyományról van szó, azt a '90-es évek eleje óta ünneplik, eredetileg az agglegényeket célozta, mára azonban mindkét nem egyformán részt vesz az ünnepen. Az itthon is jól ismert Black Friday "hagyományaihoz" hasonló jelentős leárazásokat 2009-ben ugyancsak az Alibaba kezdte összekapcsolni a Singles' Day-jel, ez pedig néhány év alatt akkora vásárlási lázat generált az ünnepen, amely idén már az egyesült államokbeli Black Friday és Cyber Monday együttes forgalmának közel dupláját produkálta Kínában.
A 25,3 milliárdos rekord nem kevesebb mint 40 százalékos növekedést jelent a tavalyi, akkor ugyancsak rekordot döntő 17,8 milliárdos eladásokhoz képest. A CNBC szerint a futárok 1,5 milliárd csomagot szállítanak ki a vásárlási rohamot követő 5-6 napban. Ezek kifejezetten változatos termékeket rejtenek, az Alibaba akciói termékek széles skálájára kiterjedtek, beleértve a szórakoztatóelektronika mellett a háztartási gépeket, és ruhákat is. A nap legnagyobb győztesei a Nike, a Xiaomi és a Uniqlo voltak, ebben pedig, ahogy arra a Bloomberg is rámutat, az akciók globális kiterjesztése is komoly szerepet játszott, a termékekre 225 országból érkeztek a kattintások.
Az AI és a nagy full-full-stack trend Az AI farvizén számos új informatikai munkakör születik, vagy már ismert munkák kapnak új nevet és vele extra elvárásokat is.
Érdekes bevételi forrás az akciók alatt elérhetővé tett, kibővített virtuális bevásárlókocsi: a vásárlóknak lehetőségük van plusz helyet vásárolni az online kosárban, így egy körben egyszerre több terméket is megvehetnek. A régióban ugyanis bevett gyakorlat, hogy a kereskedők korlátozzák a kosarakba menthető termékek számát, hogy fizetéskor egyszerre kevesebb tranzakciót kelljen feldolgozniuk.
A Singles' Day-jel az Alibaba a fizikai boltok frontvonalán is egyre aktívabb, enne az online óriás a vele együttműködő, mintegy 600 ezer üzlet számítógépes rendszereinek frissítésében is részt vett, amelyek így a webáruházban vásárolt termékek átvevőpontjaiként és köztes raktárakként is működhetnek. Az új rendszeren keresztül a boltok továbbá ajánlásokat kapnak az Alibabától, többek között arra vonatkozóan, hogyan prezentálják az egyes árukat boltokban, illetve hogy a különböző régiókban milyen termékeket érdemes nagyobb számban beszerezni.
Az idén mért 40 százalékos növekedés jócskán túlszárnyalta az elemzők várakozásait, akik 20 százalék környékén vártak előrelépést. A növekedés bár látványos, lassuló tendenciát mutat, miután az online óriásoknak is egyre drágább lesz a vásárlókért folytatott verseny - 2015-ben még 60 százalékos ugrást mutattak az eladások az egy évvel korábbi értékhez képest. Ezt alátámasztani látszik, hogy a haszon megtartása végett a kereskedőknél a CNBC értesülései szerint idén, a korábbi évek gyakran 50 százalékos leértékeléseivel szemben a kisebb mértékű akciók a jellemzők, amelyeket viszont igyekeznek a lehető legjobban személyre szabni, és azokat a vásárlókat megtalálni velük, akik számára az adott termék valóban releváns lehet.