Szerző: Habók Lilla

2017. augusztus 21. 13:12

Szövevényes perbe került a Sharp és a Hisense

A Sharp márkanéven futó Hisense gyártású televíziók miatt perelt a japán cég. A Hisense azzal vágott vissza, hogy megtiltotta az erről szóló nyilvános kommunikációt. Most a Sharp az amerikai bíróságon nyújtott be panaszt a szólásszabadság védelmében.

Összetűzésbe került a japán Sharp és a cég márkáját licencelő kínai Hisense, a nézeteltérés pedig immár bíróságon folytatódik, miután pert indított a Sharp a washingtoni szövetségi bíróságon. A keresetben azt kéri a vállalat, hogy ne kelljen betartani azt a rendeletet, mely szerint nem kommunikálhat a kínai állami tulajdonban lévő Hisense ellen folyamatban lévő eljárásról - írja a Law360. Az elektronikai cég amerikai leányvállalata arra hivatkozik a bíróságon, hogy a New York-i Egyezmény "közpolitikával kapcsolatos kivétele" értelmében a vonatkozó kínai rendelet sérti a szólásszabadságot, és így az Egyesült Államokban továbbra is nyíltan lehessen beszélni a fogyasztókkal és a kiskereskedőkkel a szabályozó hatóságokkal folytatott vitarendezési tárgyalásokról - fogalmazta meg a Sharp a panaszában.

A probléma gyökere oda vezethető vissza, hogy a Sharp 2015 júliusában eladta mexikói gyárát a Hisense-nek. A tranzakció része volt egy licencmegállapodás, amely engedélyezte a kínai gyártónak a japán márkanév használatát az Egyesült Államokban. A kínai vállalat azonban a felvásárlást követően csökkentette a gyártás minőségét a japán cég gyanúja szerint, és Sharp márkanéven sokkal rosszabb termékeket kezdett szállítani Amerikába. Ennek következtében a Sharp vissza akarta vonni az engedélyt, miközben a megállapodás megsértésére és a jó hírnév veszélyeztetésére hivatkozott.

Áprilisban a Hisense a szingapúri nemzetközi választottbírósági központhoz fordult, hogy megóvja a megállapodást. A szingapúri jogi fórum pedig megtiltotta a Sharpnak, hogy nyilvános közleményekben adjon hírt az egyeztetés aktuális állásáról, vagy pedig kitárgyalja a részleteket a kereskedőkkel és a szabályozó hatóságokkal. Mindez a Sharp ügyvédje, Randy Miller szerint "teljesen lehetetlen helyzetbe" hozza a céget, mivel így nem képes válaszolni a fogyasztók, a kereskedők és a szabályozók kérdéseire az üggyel kapcsolatban - nyilatkozta a Law360-nak.

A Hisense is gyárthat Sharp márkájú televíziókat

Mindent vivő munkahelyek

Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Mindent vivő munkahelyek Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Emiatt az is kérdéses, hogy pontosan mivel vádolja a Sharp a Hisense-t, és az csak más dokumentumok alapján feltételezhető. Júniusban a Hisense ügyvédei egy indítványban sorolták fel a másik gyártó állításait a kínai cég által szállított, Sharp márkájú termékekkel kapcsolatban - részletezi az Ars Technica. Ez alapján bizonyos termékek fényerősségi értéke nem a hirdetésben szereplőnek megfelelő a Sharp szerint, továbbá a termékek által kibocsátott sugárzás sérti az FCC szabványokat, a kábelek elhelyezése veszélyezteti a fogyasztók biztonságát, valamint a képernyő méretének és felbontásának hirdetése sérti az FTC szabványait. Mostani panaszában a Sharp azt is hozzáteszi, hogy a Hisense USA kifejezetten Észak-Amerikában értékesít, a Hisense International pedig világszerte 130 országban, ezért az amerikai bíróság jogosult döntést hozni a tiltó rendelet ellen.

A több szálon futó ügy tehát választ adhat majd arra, hogy a Hisense továbbra is használhatja-e a Sharp márkanevet a feltételezhetően alacsonyabb minőségű televíziókkal kapcsolatban. Továbbá egy kínai cég megtilthatja-e egy Egyesül Államokban működő vállalat számára, hogy fogyasztók és a hatóságok felé kommunikáljon. A második kérdéssel kapcsolatban a Sharp 21 napon belül választ fog kani a washingtoni szövetségi bírósági szabályok szerint, addig azonban a fő eljárásról továbbra sem lehet tudni. A Hisense elzárkózott a válaszadástól mindkét üggyel kapcsolatban, pedig a kínai cég számára nincs megtiltva a kommunikáció a folyamatban lévő tárgyalásokról.

Kié a márka?

A licencelt márkanevek nem idegenek a technológiától, gondoljunk csak a Ferrari vagy Cat márkával árult telefonokra és notebookokra. Legutóbb pont a Nokia döntött úgy, hogy nevét licencszerződés keretében pénzért átadja egy másik szereplőnek, így kerültek piacra a viharvert logót viselő androidos okostelefonok is. E szerződések általában meglehetősen szigorúak abban a tekintetben, hogy mire lehet feltenni a licencelt márkajelzést - nyilván a márka tulajdonosa is el akarja kerülni azt, hogy gyenge minőségű eszközökkel rombolják a dollármilliárdokért felépített imázst. A Sharp és a Hisense vitájának lényege is ez.

Kubernetes képzéseinket már közel 300 szakember végezte el. A nagy sikerre való tekintettel a tanfolyamot aktualizált tananyaggal június 18-án újra elindítjuk! A 8 alkalmas, élő képzés képzés órái utólag is visszanézhetők, és munkaidő végén kezdődnek.

a címlapról