Szerző: Habók Lilla

2017. május 2. 17:11

A Facebook eladná a fiatalok érzelmi adatait is

Olyan kutatáshoz jutott hozzá egy ausztrál magazin, amely bizonyítja, hogy a Facebook algoritmusai a tinédzserek érzelmi állapotát is figyelik, és mindezt a hirdetőknek is felkínálják a jobb reklámcélzás érdekében.

Kiszivárgott a Facebook hirdetési gyakorlatába betekintést nyújtó dokumentum a Facebook ausztrál központjából, amelyre a The Australian lett figyelmes. A 23 oldalas kiadvány idén készült "bizalmas: csak belső használatra" megkötéssel, illetve "pillanatok, mikor a fiataloknak önbizalom növelésre van szüksége" felirattal, és azt részletezi, hogyan tudja a közösségi óriás ezeket a pillanatokat felismerni - majd pedig a hirdetőknek eladni.

A leírás szerint a cég által fejlesztett algoritmusok képesek felismerni a közzétett bejegyzések és egyéb tevékenységek alapján, ha a fiatal úgy érzi, hogy például értéktelen, bizalmatlan, buta, túlterhelt, stresszes vagy haszontalan. A botrányt pedig főként az okozta, hogy a rendszer ezeket az információkat felhasználva, a 14-18 éves fiatalkorúaknak célzott hirdetéseket is tud készíteni. A kiadványról azonban képeket nem közölt a The Australian, és az sem derült ki, hogy pontosan milyen kampányokat érdemes a cég szerint indítani az adatok ismeretében.

Hogy mi miatt lehet hasznos ez a tudás a hirdetőknek, az kézenfekvő, mint ahogy az is, hogy miért teljesen etikátlan. A Facebook azonosítani tudja többek közt azokat a fiatalokat, akik érdeklődnek a fogyókúrázás, edzés vagy úgy általában a jobb külső iránt. A képfelismerő rendszerek elemzik a Facebookon és az Instagramon közzétett fényképeket, megállapítják a tinédzserek hogyan fejezik ki magukat a fotókon keresztül, például milyen az ebédidejük - egy képből sok következtetés levonható, többek közt mikor esznek, hol, mit és kivel együtt.

Mindent vivő munkahelyek

Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Mindent vivő munkahelyek Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Nem csak az érzelmek elemzésére képest a rendszer a nagy mennyiségű adat alapján, hanem azt is képes megérteni, hogyan kommunikálják a fiatalok az idegességüket vagy a félelmüket az oldalon, és mindezt milyen pillanatokban szokták megtenni. Például az is kiderül a bemutatóból, hogy az ausztrál tizenévesek hét elején több bejegyzést tesznek közzé a várható érzelmeikről, míg hét végén már inkább az érzelmek kiértékeléséről van szó az oldalakon. Hétfőn és kedden inkább az önbizalomépítésen van a hangsúly, hétvégén pedig a felhasználók inkább az elért eredményeiket mutatják be a követőiknek és az ismerőseiknek.

A dokumentum kifejezetten az ausztrál és új-zélandi régióban élő 6,4 millió tanulóról és fiatal munkavállalóról szól, nem lehet tudni, hogy a Facebook minden régióban készít-e ehhez hasonló kutatást, és hogyan értékesíti a hirdetési felületeket. Az korábban is sejthető volt, hogy a közösségi oldal a személyes adatokat és az érzelmeket is elemzi, de ez az első "kézzel fogható" bizonyíték arra, hogy a tinédzserek adatait külön kezeli - hívja fel a figyelmet az Ars Technica.

Először egy gyors bocsánatkérést küldött a Facebook szóvivője a The Australian kérdésére, és ígéretet tett, hogy belső vizsgálatot indít a cég a folyamat hibáinak megismerése miatt. Később azonban egy másik közleményt adott ki, amelyben félrevezetőnek nevezi a cikket, és tagadja, hogy az érzelmi állapotuk alapján vizsgálná a felhasználókat. Mindössze annyiról van szó a cég szerint, hogy egy ausztrál kutató a hirdetőknek segített megérteni, hogyan fejezik ki magukat az emberek a Facebookon keresztül - de soha nem használták fel reklámok célzásához, az adatok pedig csak anonim és aggregált formában állnak rendelkezésre a hivatalos álláspont szerint.

a címlapról