Szerző: Hlács Ferenc

2016. október 20. 11:00:00

Mától minden új Tesla önvezető hardvert kap

Minden, az önvezető funkciókhoz szükséges hardverrel felszereli újonnan gyártott autóit Tesla, csak egy - igen borsos árú - szoftverfrissítés kell majd, hogy teljesen elengedhessük a kormányt.

Eddig is tudtuk, hogy a Tesla nagy összegben fogad az önvezető autókra, a vállalat ezzel nincs egyedül, az autógyártók egymást túllicitálva igyekeztek minél korábbi megjelenési dátumokat bejelenteni első, sofőr nélküli modelljeik kapcsán. A Tesla azonban most egy mozdulattal a teljes piacot megelőzte, legalábbis ami az autók hardverét illeti. A vállalat tegnapra ígért "váratlan" bejelentésén közölte, mától minden új, gyártósorairól legördülő modellt felszerel a teljes mértékben önvezető üzemmódhoz szükséges hardverrel.

Ez azt jelenti, hogy aki a mostantól gyártott Teslák közül vásárol, annak a későbbiekben már csak egy szoftverfrissítésre lesz szüksége, hogy teljes mértékben átengedhesse a volánt az autónak - legalábbis a cég ígérete szerint. A vállalat által leleplezett, frissített hardverpakk segítségével összesen nyolc kamera kerül az autóra, amelyek 360 fokban figyelik az autó környezetét, 250 méteres távolságig. A kamerákhoz egy tucat ultrahangos szenzor párosul, amelyek a "kemény" és "puha" tereptárgyakat is érzékelik a jármű körül, mindezeken túl pedig egy előre néző radar is jut az autókra, amely a ködön, masszív esőfüggönyön, sőt az előttünk haladó járművön is átlát. A szenzorokból érkező adatok feldolgozásáról egy Nvidia Titan GPU gondoskodik, a jármű fedélzeti számítógépe egyébként a cég szerint mintegy negyvenszer erősebb, mint a megelőző generációnál.

Python everywhere! Gyere Pythonozni a HWSW rendezvényeire! Megmutatjuk, hogy a Python nem csak a fejlesztők nyelve, hiszen egyszerűsége miatt bárhol és bárki használhatja.

Igaz az új hardver számottevően fejlettebb mint az eddig elérhető Tesla modelleké, az azzal felszerelt autók (tehát mától minden új Tesla) első körben valamivel butábbak lesznek a már piacon lévő társaiknál, hiányozni fognak belőlük többek között az automata vészfék, az ütközésfigyelmeztetés és a sávtartás funkciók is. Ezeket a vállalat a megfelelő biztonsági validációt követően, több lépcsőben, szoftverfrissítésekkel juttatja el az autókra, egy sor teljesen új funkcióval együtt. A cég ígérete szerint ha nem is olyan mértékben mint az új modelleknél, de korábbi Teslákra is jut majd az újdonságokból.

Nem csoda, hogy a vállalat az autó "okos" funkcióit tekintve a korábbinál valamivel visszafogottabb stratégiát követ, miután idén már egy halálos baleset kapcsán is kétségbe vonták "Autopilot" fantázianevű vezetéssegítő rendszerének biztonságát, a német közlekedési hatóság pedig a rendszer nevének megváltoztatására kérte a céget, az ugyanis szerinte félrevezető, azt sugallja a vezetőknek, hogy a szoftvert bekapcsolva már nem is kell az útra figyelniük - a hatóság az ország Tesla tulajdonosait levélben is figyelmeztette az ezzel kapcsolatos veszélyekre.

A vállalat, hogy önvezető rendszerét veszélytelenül tudja "élesben" tesztelni, azt "shadow mode-ban" vagy "árnyékmódban" már bekapcsolja az új autókon. Ebben az üzemmódban a jármű ugyanúgy figyeli és elemzi a környezetét, mint ha már teljes értékűen működne, de nem lép közbe a vezetés során, csupán feljegyzi, mikor milyen műveletet hajtana végre. A Tesla az így gyűjtött adatokat elemezve csiszolja majd útra készre a rendszert. Az autógyártó legújabb vásárlói azonban jobb ha nem dörzsölik előre a kezüket, az alvó önvezető funkciók felébredését várva, a kormányt átvevő szoftver ugyanis nem jár majd alanyi jogon az autók birtokosainak - azért a jármű árán felül a Techcrunch értesülési szerint nem kevesebb mint a 8000 dollárt kell majd kicsengetniük.

a címlapról

Hirdetés

Python everywhere!

2020. február 21. 08:08

Gyere Pythonozni a HWSW rendezvényeire! Megmutatjuk, hogy a Python nem csak a fejlesztők nyelve, hiszen egyszerűsége miatt előszeretettel használják az üzemeltetők és DevOps szakemberek, tesztelők, illetve az adattudósok is, és elfut szinte bárhol, a mikrovezérlőktől egészen a böngészőkig.