:

Szerző: Voith Hunor

2016. május 6. 10:15

Mobiljátékkal lendítenének a demenciakutatáson

A játékosok akár néhány percnyi játékkal is nagyban hozzájárulhatnak a kutatók munkájához. Az adatgyűjtés természetesen anonim, és akár ki is kapcsolható, bár akkor a kezdeményezés lényege veszik el.

Széles körű összefogás eredményeként született meg a Sea Hero Quest mobilos játék, mely a mögötte álló kutatók szerint akár több száz évnyi laboratóriumi demenciakutatást is kiválthat, ha néhány százezer ember pár percet rászán. A szakemberek szerint hagyományos laboratóriumi módszerekkel legalább 5 órába telne annyi hasznos adat összegyűjtése, ami mobileszközökön néhány perc alatt megoldható.

Hilary Evans, az Alzheimer's Research szervezet vezetője szerint eddig az ilyen átfogó vizsgálatok koordinálása nagyon hosszú időt vett igénybe, és a mobiljátékos eléréshez képest rendkívül alacsony, legfeljebb néhány száz fős minta viselkedéséről szolgáltatott pillanatképet. "Az eddigi legnagyobb, a tájékozódási képesség kutatására irányuló vizsgálatban mindössze 600 önkéntes vett részt. A kutató közösség hozzáférése egy ekkora méretű nyílt adathalmazhoz ilyen rövid idő alatt pontosan az a típusú innováció, amely a demencia kutatásában a következő áttörés eléréséhez szükséges” - mondta Evans.

A demencia és leggyakoribb formája, az Alzheimer-kór Magyarországon is súlyos problémát jelent: mintegy 250 ezerre becsülik a közvetlenül érintettek számát. Kálmán János, a Szegedi Egyetem Pszichiátriai Klinikájának intézményvezetője elmondta, hogy a korai felismerés és szűrés a jelenlegi csak tüneti, elsősorban a gondolkodási és viselkedési problémákra irányuló terápiás lehetőségek ellenére is nagy jelentőségű, mert lehetőséget biztosít a korai pszichés, biológiai és szociális beavatkozásokra, életmódváltoztatásra.

A betegség megakadályozza az új emlékek kialakulását, gyakran elszigetelve és összezavarva az érintetteket. Számos demenciával küzdő ember számára az első jel a tájékozódási képesség elvesztése, amelynek következtében még a jól ismert helyeken és környezetben sem képesek eligazodni és tájékozódni – a játékból származó adatokkal ezt a területet tudják hatékonyabban vizsgálni a kutatók.

Nyerd meg az 5 darab, 1000 eurós Craft konferenciajegy egyikét!

A kétnapos, nemzetközi fejlesztői konferencia apropójából a HWSW kraftie nyereményjátékot indít.

Nyerd meg az 5 darab, 1000 eurós Craft konferenciajegy egyikét! A kétnapos, nemzetközi fejlesztői konferencia apropójából a HWSW kraftie nyereményjátékot indít.

A játékban anonim módon összegyűjtött adatok (első indításkor csak a nemet, életkort és az országot kérdezi meg, Google Play csatlakozás nem szükséges) tárolásáért a kezdeményezés gazdája, a Deutsche Telekom Csoport felel, a T-Systems németországi adatközpontjában, a legszigorúbb európai adatkezelési szabványoknak megfelelően. (A cégre és Németországra szavazott a Microsoft is, hogy kibújhasson az amerikai hatóságok iránti adatszolgáltatási kötelezettsége alól.) Az adatok elemzését a University College London (UCL) végzi, az appot a szintén brit Glitchers fejlesztette.

A játék androidos változata innen, az iOS-es pedig innen tölthető le.

Milyen technológiai és munkaerőpiaci hatások érhetik a backendes szakmát? Május 8-án végre elindul az idei kraftie! meetup-sorozat is (helyszíni vagy online részvétellel).

a címlapról

Hirdetés

Security témákkal folyatódik az AWS hazai online meetup-sorozata!

2024. április 26. 05:29

A sorozat május 28-i, harmadik állomásán az AWS-ben biztonsági megoldásait vesszük nagyító alá. Átnézzük a teljes AWS security portfóliót a konténerbiztonságtól a gépi tanulásos alkalmazások védelmén át, egészen az incidenskezelésig.