Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres

Két appjától is búcsúzik a Dropbox

Hlács Ferenc, 2015. december 08. 13:00
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

A két éve százmillió dollárért felvásárolt Mailbox levelezőklienst és a saját fejlesztésű Carousel fotórendszerezőt is bezárja a Dropbox. Az online tárhely egyre inkább a vállalati felhasználókra helyezi át a hangsúlyt.

Több szolgáltatását is bezárja a Dropbox, ahogy a vállalat az mindennapi felhasználókról a vállalati szegmensre helyezi át a fókuszt. A cég blogposztban jelentette be, két termékének, a Carouselnek és a Mailboxnak is búcsút int, azok várhatóan még jövő év első negyedében teljesen megszűnnek.

A fájóbb pontot valószínűleg nem csak a felhasználóknak, de a cégnek is utóbbi jelenti: a Mailbox levelezőklienst a cég 2013-ban mintegy 100 millió dollárért vásárolta fel. Az alkalmazás akkor kifejezetten ígéretesnek látszott, miután alig több mint egy hónappal megjelenése után már 1,3 millió felhasználó jelentkezett, hogy az elsők között vehesse igénybe az alkalmazást. A siker azonban nem tartott sokáig, a szolgáltatás, gyakorlatilag pont arra a sorsra jutott, amely felé az utóbbi időszakban a Dropbox is halad.

Az elmúlt nagyjából két és fél évben a konkurencia fegyvertárában is megjelentek a kezdetekkor a Mailboxot egyedivé tevő funkciók, mint például a beérkező leveleket értesítését későbbre halasztó "szundi". Ahogy a cég a Mailbox oldalán közzétett búcsúblogposztjában is fogalmaz, az app számos újítása mára általánossá vált a területen.

Népes és erős konkurencia

Ugyanígy a Dropbox felhasználóbarát online tárhelye is egyedi megoldásnak számított a 2008-as rajtkor, az évek során azonban egyre több versenytárs jelent meg a piacon, szinte teljesen azonos funkciókat kínálva - sok esetben számottevően kövérebb ingyenes tárterülettel, illetve alacsonyabb árakkal a fizetős konstrukciók esetén. A főbb riválisok ráadásul jobbára a Dropbox által is megcélzott platformok gazdái közül kerülnek ki, mint a Microsoft, a Google vagy az Apple, amelyek készülékein már az első elindítástól jelen vannak a cégek saját cloud tárhelyei - Steve Jobs gyakran idézett szavaival élve a Dropbox szolgáltatása mára nem termék, hanem funkció.

A vállalat az elmúlt években számos kísérletet tett rá, hogy portfóliója diverzifikálásával megcáfolja az Apple-alapító szavait, ugyanakkor mint látszik egyelőre nem sikerült megtalálnia a biztos kapaszkodót, legalábbis ami a konzumeroldalt illeti. A szintén nyugdíjazott Carousel is ezt mutatja: a házon belül fejlesztett, fotórendszerező és -megosztó alkalmazástól a vállalat kevesebb mint két év után búcsúzik. A felhasználók nagy részének ez valószínűleg nem jelent majd különösebb szívfájdalmat, fényképeiket természetesen a hagyományos Dropbox appban továbbra is elérhetik.

Fókuszban a nagyvállalati és kollaborációs appok

A szolgáltatás tehát egyre inkább a vállalati felhasználók felé fordul: a cég egy hónappal ezelőtt jelentette be Dropbox Enterprise névre hallgató üzleti csomagját, amelyben az előfizetők akár ezres nagyságrendben hozhatnak létre, illetve migrálhatnak fiókokat, teljes hozzáférést kapnak a tárhelyhez tartozó API-hoz a különböző egyedi szoftveres integrációk végett, valamint egy összetett analitikai szolgáltatáshoz is hozzáférhetnek, amellyel feltérképezhető a szolgáltatás használata szervezeten belül vagy épp a partnerekkel.

A vállalat mindezek mellett a különböző kollaborációs megoldásokra is egyre nagyobb hangsúlyt fektet, idén októberben elindította - igaz egyelőre béta verzióban - saját, online dokumentumszerkesztő megoldását a Papert. Lényegében egy minimalista webes szövegszerkesztőről van szó, amely lépésről lépésre nyilvántartja az egyes dokumentumokon végzett módosításokat, valamint chatelésre is lehetőséget biztosít az adott iromány szerkesztőinek. A cégnek ezen felül még több hasonló megoldása is akad, idén januárban például felvásárolta a Pixelapse nevű, grafikusokat célzó verziókezelő szolgáltatást, sőt nemrég az Adobe Document Cloud is Dropbox integrációval bővült, lehetővé téve a dokumentumok online mentését és közös szerkesztését.

A Dropboxnak eddig mintegy 1,1 milliárd dollár befektetést sikerült összekalapoznia, a cég értékét elemzők nagyjából 10 milliárd dollárra teszik. A szolgáltatásnak jelenleg saját bevallása szerint 400 millió regisztrált felhasználója van, noha legnagyobb részük az ingyenes verziót használja. Az üzleti ügyfelek száma 150 ezerre tehető, ez azonban a vállalat reményei szerint a jövőben növekedésnek indul majd a terület folyamatos bővítésével és a konzumer termékek visszanyesésével. Utóbbi első lépése a Mailbox teljes leállítása lesz jövő február 26-án, amelyet a Carousel március 31-én követ.

Facebook

Mit gondolsz? Mondd el!

Adatvédelmi okokból az adott hír megosztása előtt mindig aktiválnod kell a gombot! Ezzel a megoldással harmadik fél nem tudja nyomon követni a tevékenységedet a HWSW-n, ez pedig közös érdekünk.