Szerző: Voith Hunor

2015. szeptember 11. 17:45

Megérkeztek és maradnak a hirdetések a Firefoxban

A Mozillát a felhasználók ellenkezése nem tántorította el, elkezdte a reklámok megjelenítését böngészőjében, és további ügyfeleket keres etikus hirdetéskiszolgálójába.

Hiába adtak hangot hónapokon át ellenszenvüknek a Firefox-felhasználók, a Mozilla hosszas gondolkozás és kísérleti időszak után ugyan, de élesben is elkezdte hirdetések megjelenítését az újonnan megnyitott böngészőfüleken amennyiben az ajánlott oldalak megjelenítése opció be van kapcsolva. A cégnek az hirdetéskiszolgáló teljeskörű elindításához a legelső bejelentéstől számítva bő másfél évre volt szüksége.

A Mozilla először 2014 februárjában beszélt arról, hogy hirdetések értékesítésébe kezd a Firefox felületén. A bejelentés előtt még hirdetésellenes nézetet valló cég új kezdeményezéséért a várakozásoknak megfelelően egyáltalán nem lelkesedtek az egyre fogyatkozó számú felhasználók, de – egy híres idézettel élve – az ellenállás hasztalannak bizonyult, a Firefoxba több lépésben ugyan, de bekerültek a hirdetések.

Alapozó Go fejlesztői képzést indítunk (x)

November 9-én 10 alkalmas, 30 órás, online formátumú Go képzést indít a HWSW.

Alapozó Go fejlesztői képzést indítunk (x) November 9-én 10 alkalmas, 30 órás, online formátumú Go képzést indít a HWSW.

A Mozilla tavaly év végén először az úgynevezett Directory Tiles-ok esetében vezette be a szponzorált oldalak megjelenítését. Ez az újonnan telepített, keresési előzményekkel még nem rendelkező böngészők esetében ajánlja különböző fizető ügyfelek tartalmait a felhasználók figyelmébe az Új lap oldalon elhelyezett csempék között. Ezeket az új felhasználók általában egy-másfél hónapig láthatják, ennyi idő után kezd a Firefox a saját böngészési előzmények alapján tényleg releváns oldalak megjelenítésébe.

A második ütemben a cég idén májusban bejelentette az ajánlott oldalak megjelenítését az új böngészőfülek megnyitásakor mutatott, a böngészési előzmények alapján felsorolt kedvelt oldalak csempéi között. A funkció a tartalomszolgáltató csapat vezetője, Darren Herman friss blogbejegyzése szerint néhány hete kezdte meg éles műkődését – egyelőre még csak az amerikai angol régiós ("en-US") verzióban, a program globális kiterjesztésének ütemezéséről egyelőre nincs információ.

A hirdetési program induláskori partnerei (többek között a Yahoo és a Fortune), a Quartz egyelőre nem fizetnek a megjelenésért, a Mozilla ezt egyértelműen jelzi is azzal, hogy nem támogatottént (sponsored) hanem ajánlottként (suggested) tünteti fel ezeket a csempéket. Herman szerint magas a kattintási hajlandóság ezekre az ajánlott csempékre, és a Mozilla a mérési adatok alapján folyamatosan tanul a legfontosabb faktorokról és finomít a beállításokon.

Átlátható és nem kötelező

Fontos kihangsúlyozni, hogy a Mozilla egyrészt átlátható, kevés és teljesen anonim adattal dolgozó hirdetési rendszert hozott létre, melynek működéséről az érdeklődőket részletesen tájékoztatja. Másrészt bár a funkció alapban ugyan engedélyezve van, azt bármikor ki lehet kapcsolni, bár a Mozilla értelemszerűen azért döntött az átlátható folyamat mellett, hogy a Firefox felhasználóinak minél nagyobb részét tudja bevonni a böngésző fejlesztésének fenntartásába.

A Mozilla Alapítványnak fontos, hogy megpróbáljon több lábra állni, és amennyire lehet, függetleníteni magát a nagy ügyfelektől. A nonprofit cég fő bevételi forrását ugyanis a keresési megállapodások adják – a Mozilla sok év után tavaly cserélte le a Google-t a Yahoo-ra, melynek hatására a Google még ellenkampányt is indított az így elvesztett felhasználók visszaszerzésére.

Ha a fejlesztés hosszú távú fenntartása miatt muszáj is a célzott hirdetésmegjelenítéshez nyúlni, a Mozilla legalább ezt tisztességesen, teljes tájékoztatás és az egyszerű, könnyen elérhető kikapcsolás lehetőségének biztosítása mellett teszi. Az Alapítvány amúgy sincs könnyű helyzetben, miután a cég a kudarc hatására kénytelen alapjaiban újragondolni a Firefox OS-hez kapcsolódó stratégiáját, és ennek mentén átszervezni működését. Bevételi forrásként jelenleg kénytelen többnyire az asztali böngészők között 11,7 százalékos részesedéssel rendelkező (a Netmarketshare adatai alapján) Firefox böngészőre hagyatkozni, melynek mobileszközökön gyakorlatilag elhanyagolható a szerepe.

A HackerRank 2020-as, 116.000 fejlesztő válaszaiból készült kutatása szerint a legtöbbjük a Go-t szeretné megtanulni következőleg, amely eredménynek az okait most ebben a cikkben szedtük össze.

a címlapról