Szerző: Voith Hunor

2015. március 16. 16:30

Visszavenné a Google a Firefox-felhasználókat

A Mozilla tavaly novemberben döntött úgy, hogy a Google-lel kötött megállapodását nem hosszabbítja meg, és Firefox böngészőjében az alapértelmezett keresőt bizonyos régiókban – többek között a legjövedelmezőbbnek számító Egyesült Államokban - a következő öt évre a Yahoo-éra cseréli. A lépés eredményeként piaci részesedést veszítő Google-nek nem tetszik a helyzet alakulása, a vállalat ezért most célzott kampányt indított az elveszített felhasználók visszahódítására.

Tavaly év végén jelentette be nagy meglepetésre a Mozilla, hogy tíz évnyi együttműködés szakít a Google-lel és nem hosszabbítja meg a keresőóriással kötött megállapodását. A Firefoxban így az alapértelmezett kereső helyét a legtöbb régióban a Yahoo vette át, de Oroszországban a Yandex, Kínában pedig a Baidu szerezte meg ezt az igen előnyös helyet. Persze a beállítást utólag bármikor lehet módosítani, de azzal a keresőpiac minden szereplője tisztában van, hogy ezt a felhasználók elég csekély hányada teszi meg.

A Google-nek ez a helyzeti előny évi 300 millió dollárt ért meg. Arról még nincs információ, hogy a Yahoo mennyit szánt erre az üzletre, de Chris Beard, a Mozilla Alapítvány vezérigazgatója annyit elmondott, hogy anyagi szempontból egy súlycsoportban volt a két ajánlat.

Erre tessék!

Mostanra nagyjából látszik, az üzlet milyen hatással bírt a keresőpiacra, legalábbis rövid távon. A várakozásoknak megfelelően a Yahoo részesedése néhány százalékpontot emelkedett, a Google-é pedig csökkent. Bár mindegyik nagyobb statisztikai szolgáltatás eltérő metodológiát használ, egybehangzóan hasonló mértékű és irányú mozgást mértek – legalábbis a megállapodás szempontjából legérdekesebbnek számító amerikai piacon.

Szoftvertesztelés: ütött az óra

A tesztelői szakmát rengeteg friss hatás éri, kifejezetten nehezített pálya ez mostanság.

Szoftvertesztelés: ütött az óra A tesztelői szakmát rengeteg friss hatás éri, kifejezetten nehezített pálya ez mostanság.

A comScore szerint a Yahoo részesedése a novemberi 8,6 százalékról februárra 13 százalékra nőtt, a Google-é pedig ugyanezen időszak alatt 67 százalékról 64,4 százalékra esett vissza. (A Yahoo néhány marginális szolgáltató rovására is növelte részesedését, de nyeresége túlnyomó része a Google-tól ered). A StatCounter mérései alapján pedig a novemberi 8,6 százalék után a Yahoo februárban már 10,7 százalékot birtokolt a keresőtortából, miközben a Google közel két és fél százalékpontot rontva 75 százalékra csúszott vissza.

A viszonylag kismértékű piacvesztést azért fájlalhatja a Google, mert a legutóbbi negyedévben folytatódott a hirdetők által egységnyi forgalomért kifizetett ár (CPC, cost per click) csökkenése – éves szinten mintegy 3 százalékkal. Érdekes módon a dinamika nem egységes - míg a Google saját oldalain a hirdetések ára számottevően, 8 százalékkal esett, a külső oldalakon közzétett hirdetések esetében 6 százalékkal nőni tudott. A trend azért lehet aggasztó a vállalat számára, mert ennek alapján (a már évek óta tartó trendnek megfelelően) a saját felületek, a kereső találati oldala vagy a YouTube folyamatosan veszít az értékéből. Egyelőre a magasabb forgalom és a kattintások magasabb száma ellensúlyozza ezt a trendet, hosszabb távon viszont ellenszert kell találnia a Google-nek a CPC-csökkenésre.

A fentiek alapján talán nem meglepő, de mindenesetre érdekes és kissé olcsónak tűnő húzásra szánta el magát a Google. Számos amerikai Firefox-felhasználó arról számolt be az elmúlt napokban, hogy amikor a google.com oldalról indított keresést úgy, hogy alapértelmezett keresőnek a Yahoo volt beállítva, egy túlméretezett rendszerüzenettel találta szembe magát. Ez minden kertelés nélkül arra próbálta rávenni, hogy alapértelmezett keresőjüket állítsák vissza a Google-éra. Beszámolók szerint a kampány csak amerikai, alapértelmezetten a Yahoo keresőjét használó felhasználókat céloz, más böngészőkön nem jön elő, és jelenleg is tart.

Csatlakozz partnerprogramunkhoz, mi pedig ajánlunk ügyfeleinknek, ezenkívül egyedi kedvezményeket is adunk webhosting csomagjainkra. Próbáld ki ingyenesen az Aruba Cloud-ot, most 40 ezer forint értékű vouchert adunk!

a címlapról