Szerző: Gálffy Csaba

2015. június 10. 14:10

Okostelefonok: a fejlődő országok húznak

A Gartner piackutatásában mindig az ökoszisztémák csatája a legizgalmasabb, a platformok piaci teljesítménye minden szereplőt, a mobilszolgáltatókat, fejlesztőket és felhasználókat is egyaránt érinti: haldokló rendszerbe nem jó fektetni. Hogy áll a rendszerek csatája, és hogyan teljesítettek az egyes gyártók?

336 millió - ennyi okostelefont vásárolt az emberiség január és március között, ha pedig ehhez a számhoz hozzávesszük a hagyományos mobilokat is, a szám 460 millió darabra ugrik. A legfontosabb konklúzió: nagyon messzire kerültünk attól a világtól, amikor a okostelefon luxuscikknek számított, ma már ezek a készülékek is olyan mindennapivá váltak, mint a tej és a kenyér - legfeljebb tovább tartanak.

Okostelefonos platformok piaci részesedése - 2015 első negyedév

A piac tehát 19,3 százalékkal nőtt éves szinten az első negyedévben 2014 hasonló időszakához képest, ez igen egészséges bővülésnek számít a már tavaly is hatalmas darabszám fényében. A Gartner szerint a leggyorsabban növekvő régiók: Ázsia (Kínát és Japánt kivéve), Kelet-Európa, Közel-Kelet és Észak-Afrika. Ezek a régiók mozgatták a piacot, összességében a fejlődő országok 40 százalékos növekedést mutattak, ebből pedig a helyi márkák és a kisebb kínai gyártók tudtak győztesen kikerülni - értékesítéseik 73 százalékkal (!) nőttek, kombinált részesedésük pedig 38 százalékról 47 százalékra emelkedett.

Android vs iOS

A piac királya persze továbbra is az Android, a platform már több negyedévvel ezelőtt elérte a 82-83 százalékos részesedést, amely az új iPhone kiadásakor ugyan benézett 80 százalék alá, de összességében ezen a szinten stabilizálódott, sem érdemi növekedésre, sem zsugorodásra nem érdemes nagy összegben fogadni. Nem változott a helyzet az első negyedévben sem, az Android 78,9 százalékát viszi a piacnak, 265 millió darab okostelefonon futott ez a rendszer. Nagyon fontos megjegyezni, hogy a Gartner nem csak a Google-féle, Play ökoszisztémába tartozó telefonokat számolja ide, hanem a forkolt ("AOSP") rendszert futtató eszközöket is - az Android ilyen dominanciája tehát a platform sikere, amely csak korlátozottan fordítható le a Google sikerére.

Okostelefonos platformok értékesítései - 2015 első negyedév

A második helyet (immár hosszú évek óta) az Apple iOS-e foglalja el, az új eladások 17,9 százaléka, több, mint 60 millió telefon futtatta ezt a rendszert. A gyártó továbbra is érzi a nagy kijelzős modellek piaci sikerét, ahhoz azonban az iPhone 6 tavalyi piaci rajtja sem volt elegendő, hogy a platform áttörje a 20 százalékos részesedést, előző negyedévben 19,74 százalékig jutott a platform, ez most szépen visszaolvadt 18 százalék alá. A részesedés egyébként még 2011-ben volt a csúcson (23,61 százalékkal), azóta kétszer jutott 20 százalék fölé az iOS.

Futottak még

A két nagy platform által szabadon hagyott piaci rés a negyedévben tovább zsugorodott, ez 2012 végén 10 százalék alá, mára pedig 3,23 százalékra esett. Ennek nagy részét a Microsoft-féle Windows Phone tölti ki, 2,46-os részesedése számottevő visszaesés az egy évvel ezelőtti 2,69-hez képest is. A Windows Phone-os telefonok eladásai ugyan szerény mértékben, 7,58 millióról 8,27 millióra emelkedtek (9 százalékos növekedés), ez messze elmaradt a teljes piac 19 százalékos bővülésétől. Csupán összehasonlításképp: e 12 hónap alatt a WP-eladások 690 ezer darabbal nőttek, miközben az Android mintegy 38 millióval tudott bővülni ugyanezen periódusban.

Okostelefonos platformok éves növekedési üteme - 2015 első negyedév

Ezek az adatok csak azt igazolják, hogy a Microsoft sokadik próbálkozása sem sikerült a rendszer feltámasztására, a részesedés a masszív befektetések ellenére is csak vegetál a globális piacon - igaz, egyes országokban értelmezhető részesedést tudott elérni, ide tartozik például Magyarország is. De sem a Nokia felvásárlása, sem a távol-keleti gyártókkal kötött gyártói partnerség, sem az ultraolcsó szegmensre való fókuszálás (sem a többi korábbi irányváltás) nem hozott áttörést.

A cég persze nem adja fel, 2015 az univerzális alkalmazások új generációja mellett az iOS-es és androidos alkalmazások futtatásának lehetőségét hozza a Windows 10 Mobile formájában - sejtésünk szerint azonban ez csupán kellemes zenei aláfestés lesz a platform hattyúdalához. A cég nemrég hozott döntései ugyanis arra mutatnak, hogy végre észre vette: ütős online szolgáltatásokkal hatékonyabban, hosszabb távra és jövedelmezőbben meg lehet fogni a felhasználókat, mint az operációs rendszerrel - használjanak azok androidos vagy épp Apple-féle telefont.

A Gartner a rendszerek közül a BlackBerry-t számítja még külön, a szebb napokat látott kanadai gyártó platformja folytatja mélyrepülését, gyakorlatilag aszimptotikusan tart a nullához, 1,3 millió darabbal (tavaly: 1,7 millió). Ez aggasztó lehet a márka fanatikusainak, John Chen BlackBerry-vezér ugyanis korábban azt nyilatkozta, hogy évi 10 millió darabnál tartja fenn magát a készülékgyártás - ha az értékesítés hosszabb ideig ez alatt marad, akkor a befektetők joggal fognak rákérdezni, hogy miért tartja fenn a veszteséges tevékenységet a cég. A helyzeten némileg javíthat, hogy végre sikerült a gyártónak több mobilszolgáltatóval értékesítési szerződést kötnie, az amerikai T-Mobile mellett a Vodafone is felveszi a kínálatba egy-egy országban - ezek fényében az évi tízmilliós érték nem elérhetetlen.

Érdekes látni, hogy az "egyéb" kategória, amely például a Firefox OS mellett például az ubuntus telefonokat, és egyéb egzotikus rendszereket is tartalmazza, mindössze 1,2 millió darabot tett ki - ez annak fényében parányi, hogy 2013 végén például csak Firefox-os mobilból szinte egymillió darab fogyott.

A gyártók rangsora

A gyártói lista élén a Samsung pozíciója stabil, a cégnek pedig sikerült stabilizálnia az eladásokat, az éves szintű visszaesés már nem olyan drámai, mint az előző negyedévekben, 85,5 millióról 81,1 millióig csúszott csak. A Gartner szerint a következő negyedévekben a jól pozicionált A-sorozat és a Galaxy S6 is megránthatja az eladásokat, a cég másfél éves mélyrepülése ezzel vissza is fordulhat.

Mindent vivő munkahelyek

Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Mindent vivő munkahelyek Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Ahogy már a cég negyedéves jelentéséből is sejtettük, a nagy győztes a negyedévben (ahoz az előző negyedévben is) az Apple, amelynek nagyobb méretű telefonjait kiéhezve várta a piac, és az iPhone 6 megjelenésével azonnal rá is vetették magukat a vásárlók a termékekre. Az Apple legnagyobb piaca egyébként már Kína, ahol hajszállal sikerült (darabszámban) megelőzni a Xiaomit is. A látványos növekedéssel a gyártó a Samsung nyomába eredt, a tavaly még 40 millió darabos értékesítési ollót sikerült 20 millió darabra zárni. Nagy kérdés persze, hogy mi következik a nagy kijelzős modell után, sikerül-e az egyszeri hatásra ráduplázni valamilyen további újítással és tovább növelni a 60 millió fölé emelkedett értékesítést.

A harmadik helyre a kombinált Lenovo-Motorola kapaszkodott fel, az egyesített cég azonban nem tudott a piac tempóját tartva növekedni, hiába emelkedtek az eladások 16,7 millióról 18,9 millióra, a részesedés 5,9-ről 5,6 százalékra esett. Hajszállal lemaradva következik a Huawei, a kínaiak dinamikusan tudták növelni eladásaikat (13,4 millióról 18,1 millióra). A top 5-öt az LG zárja a Gartner adatai szerint, a második számú dél-koreai gyártó szintén jó ütemben tudta bővíteni az értékesítést, 11,2 millióról 15,4 millióra. Az üstökösként növekvő Xiaomi csupán kicsivel maradt le, ahogy a TCL (Alcatel) és a ZTE is bőven 10 millió fölött tudott értékesíteni - a Samsung-Apple duó mögött tehát továbbra is igen kiegyenlített a verseny.

Kubernetes képzéseinket már közel 300 szakember végezte el. A nagy sikerre való tekintettel a tanfolyamot aktualizált tananyaggal június 18-án újra elindítjuk! A 8 alkalmas, élő képzés képzés órái utólag is visszanézhetők, és munkaidő végén kezdődnek.

a címlapról