Szerző: Bodnár Ádám

2014. április 25. 09:23

A PC-piac válsága alatt is nyomtatja a pénzt a Microsoft

Az elemzői várakozásoknál jobb eredményekkel zárta az első naptári negyedévet a Microsoft. A PC-piac csökkenése ellenére a Windows-eladások emelkedtek, az előfizetéses konstrukcióban értékesített szolgáltatások forgalma pedig az otthoni és a vállalati szegmensben is erőteljes bővülést mutatott. Az Xbox One volt talán az egyetlen gyenge pont.

Csütörtökön, a tőzsde zárása után tette közzé az első naptári negyedévre eső harmadik pénzügyi negyedévének pénzügyi eredményeit a Microsoft. A vállalatot láthatóan nem zavarta meg a PC-piac elhúzódó csökkenése, a bevételét növelni tudta éves összehasonlításban és a profitja is alig olvadt. A cloudszolgáltatások bevezetése és előfizetéses szolgáltatásokra átállás eddig nyerő húzásnak bizonyul.

"A mai eredmények jól mutatják, az üzletünk mennyire erős és kiterjedt. Nagy a lendület a cloudszolgáltatásoknál, a vállalati cloudmegoldások bevétele éves szinten több mint kétszeres bevételt termeltek, az Office 365 és az Azure is nagyon jól teljesítettek" - mondta Satya Nadella, a Microsoft néhány hónapja kinevezett új elnök-vezérigazgatója. "Az üzleti felhasználók továbbra is a Windows platformot preferálják, a Windows Pro eladások és mennyiségi licenceladások egyaránt stabilan nőttek. Folyamatosan javul a kereső teljesítménye, az amerikai részesedésünk már 18,6 százalék, a bevétel pedig 38 százalékkal nőtt."

Satya Nadella

Az általánosan elfogadott számviteli alapelvek (GAAP) szerint számított árbevétel 20,4 milliárd dollár volt a Microsoftnál az első negyedévben, amely gyakorlatilag megegyezik az egy évvel korábbi szinttel. Azonban ha a tavalyi számokból levonjuk a korábban eladott, de oda elkönyvelt Windows- és Office-licencek értékét, éves szinten 8 százalékos bevételnövekedés az eredmény, amely a PC-piac csökkenés közepette jól mutatja, a Microsoft már régen nem egy PC-s szoftvereket gyártó cég, árbevétele jobbára független a számtógépeladásoktól.

Tavaly nyáron nagyszabású szervezeti átalakulás vette kezdetét a vállalatnál, amellyel párhuzamosan a pénzügyi jelentési struktúrát is megváltoztatta a cég. A korábbi öt részleg helyett két nagy üzletág létezik mára pénzügyi szempontból, egy "Devices and Consumer", amely a lakossági szoftvereladásokat, szolgáltatásokat és a készülékeladásokat tartalmazza, valamint egy "Commercial", amely a vállalatok számára értékesített termékeket és szolgáltatásokat takarja.

Jól fogyott a Windows és az otthoni Office, kevéssé az Xbox

A Devices and Consumer vonalon a Microsoft bevétele 1 százalékkal (nem GAAP szerint 12 százalékkal) 8,3 milliárd dollárra növekedett. Az üzleti PC-k iránti erős keresletnek köszönhetően a Windows Pro verziók eladásai 19 százalékkal ugrottak meg éves összehasonlításban, az otthoni változatok forgalma ezzel szemben 15 százalékkal esett vissza a lakossági PC-eladások elhúzódó gyengesége miatt. Így a lakossági és kisvállalati Windowsok forgalma összességében 4 százalékkal emelkedett. Jól teljesített az otthoni piacon az Office. Az irodai csomag licenceladásokból származó bevétele 15 százalékkal bővült éves szinten, az előfizetéses konstrukcióban értékesített Office 365-nek pedig már 4,4 millió előfizetője van, a számuk a most elmúlt negyedévben több mint 1 millióval bővült.

Ami a készülékeladásokat illeti, itt nem lehet teljes a Microsoft öröme. Ahogy már korábbi cikkünkben is írtuk, az Xbox One nem fogy igazán jól, az első negyedévben mindössze 1,2 millió darabot adtak el, vagyis a karácsony előtti rajt után meredeken csökkent a gép iránti kereslet és ez aligha fog változni, amíg a konzolt új piacokon be nem vezetik - jelenleg mindössze 13 országban kapható az Xbox One. Az elődből, a kifutó Xbox 360-ból 800 ezer példány fogyott, ami szintén elég alacsony szám - a most lezárt időszakban nem igen volt olyan új játék, amely meghúzhatta volna az eladásokat. Az Xbox által generált bevétel így is 45 százalékkal nőtt egy év alatt.

A kezdeti érdektelenség után egészen magára talált viszont a Surface. A Microsoft ugyan konkrét eladási adatokat nem közölt a saját tabletjéről, azt azonban elmondta, hogy az elért árbevétel 494 millió dollár volt a negyedévben, ami 50 százalék feletti növekedésnek felel meg éves szinten. Összehasonlításként: az Apple az iPadek értékesítéséből ugyanebben az időszakban 7,6 milliárd dolláros bevételt realizált, vagyis a két cég eredménye továbbra sem játszik egy ligában.  A készülékértékesítési árbevételt fogja növelni a Nokia mobilgyártó részlegének beolvasztása is, erre azonban jogilag ma kerül sor, így az első negyedéves számokban a telefonok értelemszerűen még nem szerepelnek.

Nagyot mentek a vállalati termékek

A vállalati termékek és szolgáltatások (Commercial) vonalán a Microsoft 12,23 milliárd dollár bevételt könyvelt el, ami éves szinten 7 százalékos növekedést jelent. Ebből 10,2 milliárd a licencbevétel, a fennmaradó összeg pedig cloudszolgáltatásokból és más előfizetésekből folyik be. A cég által nyilvánosságra hozott adatok szerint a szerver operációs rendszerek 10 százalékos bevételnövekedést produkáltak 2013 azonos időszakához képest, a Lync-SharePoint-Exchange trió kétszámjegyű százalékos növekedést ért el, a vállalati Office-eladások pedig 7 százalékkal múlták felül az egy évvel korábbi szintet.

A mennyiségi licencben eladott Windowsok több mint 10 százalékkal több pénzt hoztak a konyhára mint tavaly. A cég becslései szerint a nagyvállalati Windowsok közel 90 százaléka mára Windows 7 vagy Windows 8 verzió, az XP gyorsan kopik ki a cégektől. A vállalati cloudszolgáltatások forgalma kétszeresére nőtt, adta hírül a Microsoft. Az Office 365 előfizetések bevétele 100 százalék felett, az Azure infrastruktúra- és platformszolgáltatás bevétele pedig 150 százalék feletti ütemben emelkedett az egy évvel korábbi időszakkal összevetve. Az üzleti részleg bruttó eredménye megközelítette a 10 milliárd dollárt.

Hány adag sültkrumplit bír el 25 Kubernetes klaszter? (x)

Globálisan napi akár 2,5 millió rendeléssel is megbirkóznak az RDI Hungary által fejlesztett háttérrendszerek és mobilalkalmazások.

Hány adag sültkrumplit bír el 25 Kubernetes klaszter? (x) Globálisan napi akár 2,5 millió rendeléssel is megbirkóznak az RDI Hungary által fejlesztett háttérrendszerek és mobilalkalmazások.

"Nagyon jó negyedévet zártunk erős eredményekkel és a stratégiai területeken lendületes növekedéssel. Ugyanakkor fókuszáltak maradtunk és a költségeket szigorúan megfogtuk" - mondta a számokról Amy Hood, a Microsoft pénzügyi vezetője. "Az eredmények azt mutatják, hogy túlnövekedtük a vállalati IT-piacot. Az ügyfelek a várakozásainknál gyorsabban állnak át a tranzakcióalapú beszerzésekről az előfizetésekre és a több éves szerződésekre" - tette hozzá.

A GAAP szerint az üzemi eredmény 8 százalékkal csökkent, de a korábbi Windows- és Office-eladások hatásait kiszűrve 4 százalékkal növekedett. A nettó profit 5,6 milliárd dollárt tett ki, ez éves szinten 6 százalékos csökkenést jelent. Az egy részvényre jutó eredmény 68 centet tett ki az egyszeri tételek nélkül, ami felülmúlta az elemzők 63 centes előrejelzését. A vártnál jobb eredményeknek köszönhetően a Microsoft részvényei 2,5 százalékot erősödtek a tőzsdezárás után, 2014 január 1. óta a papírok 6,5 százalékot emelkedtek.

Kubernetes képzéseinket már közel 300 szakember végezte el. A nagy sikerre való tekintettel a tanfolyamot aktualizált tananyaggal június 18-án újra elindítjuk! A 8 alkalmas, élő képzés képzés órái utólag is visszanézhetők, és munkaidő végén kezdődnek.

a címlapról