Szerző: Gálffy Csaba

2012. szeptember 28. 15:11

A navigáción veszett össze a Google és az Apple

Nem tudott megegyezni az Apple és a Google a Maps alkalmazás fejlesztésének irányáról. Az Apple szerette volna megkapni a navigáció funkciót, a keresőóriás által megszabott feltételeknek azonban nem volt hajlandó eleget tenni. Inkább vett saját szolgáltatást, ennek eredménye az iOS 6 térképe.

Hosszú belső tárgyalássorozat eredménye lett az Apple-Google szakítás a térképes alkalmazás dolgában - szivárgott ki belső forrásokból. A Wall Street Journal beszámolója szerint a két cég elvárásai között szakadék alakult ki, amely idővel el is mélyült, ennek eredménye lett a döntés, hogy az Apple a saját útját fogja járni a térképes alkalmazás dolgában. Az informátorok szerint az Apple nagyon szerette volna, ha a Google hozzáférést ad a térképes szolgáltatás navigációs képességéhez is, a keresőóriás azonban ezt csak csomagban, néhány más funkcióval együtt volt hajlandó engedélyezni.

Csak csomagban

A Google már 2009 decembere óta kínál hangos navigációt az Androidhoz, előbb az Egyesült Államokban, majd fokozatosan a világ egyre több országában is, Magyarországon már 13 hónapja kínálja a képességet. Az Apple telefonján azonban ez a funkció nem volt elérhető, navigációra csak külső, általában fizetős alkalmazások révén volt képes. Ez egyre növekvő versenyhátrányt jelentett az Apple számára, ma, amikor a Google-nek köszönhetően a legolcsóbb androidos készülékek is szinte hibátlanul navigálnak ingyen, nagyon nehéz elmagyarázni a felhasználóknak, hogy az iPhone miért nem kínálja ezt a szolgáltatást.

A belsős információk szerint nem az Apple szándékain múlott, az almás cég már hosszabb ideje kérte a Google-től a hangos turn-by-turn navigáció implementálásának lehetőségét a Maps alkalmazásba. A Google erre hajlandó is lett volna, de feltételeket szabott a megfelelő információk átadásának, nagyobb beleszólást szeretett volna kapni a Maps alkalmazás funkcióiba. A Google a saját márkájának megjelenését szerette volna előbb elérni, majd a Latitude szolgáltatás implementációját kérte - az Apple mindkét kérést elutasította, a Google pedig kölcsönösség nélkül nem volt hajlandó erősíteni a versenytárs platformot.

B-tervből A-terv lett

A tárgyalások közben és után az Apple felvásárolt néhány, térképes technológiákban utazó céget, azonban a cél elsősorban a Google Maps kiegészítése, nem pedig teljes leváltása volt. A fejlesztések a belsős információk szerint annyira jól haladtak, hogy a cég vezetése úgy döntött, az iOS 6-ban már legyen benne a saját fejlesztésű térképszoftver, annak ellenére, hogy a Google-lal kötött licencmegállapodás még több, mint egy évig érvényes.

Toxikus vezetők szivárványa

Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Toxikus vezetők szivárványa Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Az Apple céges kultúráját figyelembe véve el lehet képzelni, hogy mekkora belső feszültséget okozhatott az, hogy az okostelefon egyik legfontosabb funkciója, a lokációs szolgáltatás más cég kezében van. A Google-ra bízni a káposztát (esetünkben a Mapset) eredetileg nem tűnt rossz ötletnek, az első iPhone fejlesztésekor még szorosan együttműködött az Apple és a Google, Eric Schmidt, a Google akkori elnök-vezérigazgatója még az Apple igazgatótanácsában is helyet kapott. A két cég közötti viszony azonban az Android sikerességével gyorsan elmérgesedett, az Apple pedig elkezdte kutatni, hogy hogyan függetlenítheti telefonját a keresőóriástól.

Az eredmény: csalódott felhasználók

A Google térképszoftverének eltávolítása a vártnál nagyobb felhördülést váltott ki az iPhone-felhasználók (és a pálya széléről bekiabálók) körében. Ebben szerepe van persze abban is, hogy például a Sirivel ellentétben az Apple nem fejlesztés alatt álló alkalmazásként vezette be az új Maps alkalmazást, hanem egyenesen a "legszebb, legjobb térképes szolgáltatás valaha" jelzővel aposztrofálta azt a termék bemutatásakor és ma is ez áll a szolgáltatás weboldalán. Az Apple hangzatos szavai mögött azonban egy látványosan félkész termék áll - a marketingszöveg és a valóság közötti különbség pedig ma már minden felhasználóban és potenciális felhasználóban tudatosult.

Az Apple a nyomás hatására be is ismerte a tévedést, a cég oldalán közzétett nyílt levélben Tim Cook sajnálkozását fejezte ki amiatt, hogy nem tudtak megfelelni a felhasználók elvárásainak az új térképes szoftverrel. A nyílt levél szerint a Maps alapoktól történő újraírására a fejlett funkciók miatt volt szükség - bár a Google szerepét a döntésben nem említi. A levél arra bátorítja a felhasználókat, hogy próbáljanak ki más térképes alkalmazásokat vagy használjanak webes (a mobil Safarin keresztül elérhető) szolgáltatásokat. Az Apple név szerint a Bing, a MapQuest és a Waze alkalmazását és a Google, illetve a Nokia weboldalát ajánlja. Cook ígérete szerint a Maps fejlesztése ettől függetlenül gőzerővel folyik tovább, addig, amíg a világ legjobb ilyen szolgáltatásává válik.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról