Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres

Hullámvasút volt a Google elmúlt éve

Gálffy Csaba, 2012. április 05. 13:14
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

Rendkívül eseménydús évet zárt a Google élén Larry Page. A részvényárfolyam hol lefelé, hol felfelé mozdult váratlanul, az övék lett az év egyik legnagyobb felvásárlása és megszületett a Facebook kihívója is. Hogyan látja Page a céget?

Egy éve vezeti Larry Page a Google-t. Az év sok tekintetben hullámvasút volt mind a cég, mind a befektetői számára, a 2011 áprlisa óta eltelt időszak számos hatalmas újdonságot hozott, elindult a saját fejlesztésű Facebook-ellenfél a Google+ formájában, ezt később integrálták egyes piacokon a keresőbe is. Még nagyobbat szólt azonban a Motorola Mobility felvásárlása, az Android védelmében 12,5 milliárd dollárt költött a Google a telefongyártóra és szabadalmaira. Az egy év a színfalak mögött is számtalan változást hozott, a kevéssé sikeres termékeket több hullámban elkaszálta az új vezetés.

Pénzügyi szempontból a Google 2011-es éve nem volt túl sikeres, a második illetve a negyedik negyedéves eredményeket is komoly kritikával illették a befektetők, ami a papírok árfolyamán is éreztette hatását. A negyedik negyedévben például a bevétel jelentősen elmaradt a várakozásoktól, ami részben a hirdetési bevételek eltolódása okozott a kevésbé jövedelmező mobilos megjelenések felé. Eközben a vállalat üdvöskéi, a Google+ és az Android egyelőre nem termelnek érdemi hasznot - utóbbi szakértők szerint mintegy 550 millió dollárral járul hozzá a cég bevételeihez évente, ami eltörpül a többi operációból származó bevétel mellett.

Részvényárfolyam és fontosabb események (forrás: Business Insider)

Az évforduló alkalmából a Businessweek ült le egy interjúra Larry Page-dzsel, ebből szemelgettünk.

Hosszútávú befektetések

A Google termékstratégiáját hosszú távra határozza el - mondta Larry Page. Ez a megközelítés az Android, a Chrome és a YouTube esetében is bejött. A termékek nagyon korán piacra kerültek, általában vegyes fogadtatás mellett. A folyamatos fejlesztés nyomán azonban beindult a felhasználók növekedése és mára mindenik meghatározó szereplőnek számít a maga piacán. Page elmondása szerint a Google+-szal kapcsolatban is hasonló stratégiát követ a vállalat, így a relatíve lassú adoptációs ráta nem keseríti el a Google vezetését.

Larry Page (fotó: Businessweek)

Page álláspontja szerint ráadásul a Google+ egyelőre túl is teljesíti a korábban meghatározott mérföldköveket, a celebek követeinek száma szépen nő és kialakult az egyelőre kicsi, de nagyon aktív felhasználói bázis is, amely köré majd a szélesebb tömegek csatlakozhatnak. A Google+ legfontosabb megkülönböztető jegyének Page a kereshető profilokat látja - hogy az adott nevet beírva a keresőbe érkeznek a fotóval ellátott találatok, így akár a több, hasonló névvel rendelkező felhasználó közül is kikereshetjük a megfelelőt. Ehhez azonban szükség van a Google+-ra, a megfelelő közösségi hálóra, az infrastruktúrára - érvel Page.

Kooperáció helyett jogi háborúk

A nagy tech-vállalatok mind saját (vertikálisan és horizontálisan egyaránt integrált) termékportfóliót építenek, az együttműködés gyakorlatilag teljesen megszűnt közöttük. A Google-vezér szerint ez teljesen normális és természetes folyamat, jelen pillanatban a kooperációra rendkívül kevés okuk van ezeknek a vállalatoknak. Példaként a Google Talk és az AOL Instant Messaging integrációját említette Page, amelynek megvalósításába hatalmas erőforrásokat öltek, a felhasználók illetve a Google által tapasztalható hozadék azonban messze elmaradt a várakozásoktól.

A szabadalmi kérdések körül kibontakozó jogi hadviselést azonban nem nézi jó szemmel a vezető. "Az általános trend, hogy az iparági szereplők egyre gyakrabban pereskednek, nagyon szomorú. Hatalmas mennyiségű pénzt költenek el perekre és ügyvédekre, ahelyett, hogy nagyszerű termékeket fejlesztenének a felhasználók számára." Page nem spórol a szavakkal, szerinte ez a viselkedés az "életciklusuk végén lévő vállalatok", illetve a saját versenyképességükben nem bízó cégek számára vonzó.

A Google azonban soha nem tartozott egyik kategóriába sem, így a szaporodó szabadalmakat soha nem használták fel versenytársak ellen támadásként - "valamiért ennek ellenére mégis sikeresek lettünk" - teszi hozzá Page.

Innovatív-e a Google?

A kritikusok szerint a Google egyre kevésbé határozza meg a piaci trendeket és innovativitásából is veszített az elmúlt években. Page szerint ez egyáltalán nincs így, egész egyszerűen a projektek hosszabb időt töltenek a nagy vállalati inkubátorban, mielőtt kiengednék őket a piacra. A cég mérete pedig segít ebben, a fejlesztésekhez gyakorlatilag korlátlan erőforrások állnak rendelkezésre, a hosszabb távú projektek pedig rengeteg időt igényelnek.

A Google számtalan rendkívül innovatív projektet futtat, ezek közül azonban csupán néhányat mutat be a nyilvánosság felé - mint az önkormányzó autókat, vagy a napokban a beépített kijelzővel rendelkező szemüveget. A Google tehát ebből a szempontból továbbra is valódi tech-óriásként viselkedik, egy-két-több lépéssel a jelenleg elérhető technológiák előtt jár a fejlesztésben.

Facebook

Mit gondolsz? Mondd el!

Adatvédelmi okokból az adott hír megosztása előtt mindig aktiválnod kell a gombot! Ezzel a megoldással harmadik fél nem tudja nyomon követni a tevékenységedet a HWSW-n, ez pedig közös érdekünk.