:

Szerző: Dojcsák Dániel

2011. szeptember 6. 11:47

Jön az ingyenes zenehallgatás a Facebookra

A Facebook megirigyelhette az Amazon és a Google ténykedését az online zenei piacon és belekezdett saját zeneközpontjának kialakításába, külső szolgáltatókat csábítva. A tervek szerint a Facebook médiaközpontjában a felhasználók zenét hallgathatnának, sőt, filmeket nézhetnének és videojátékokkal is játszhatnának.

Körülbelül most is ezeket csinálják a felhasználók a weben, egyelőre viszont ezt különböző, Facebooktól független helyeken teszik, majd az aktivitást megosztják a közösségi hálózaton. Érthető, hogy a szolgáltató eljátszik a gondolattal, hogy mi lenne, ha nem csak a lábnyomok landolnának nála, hanem maguk a szolgáltatók az oldal keretein belül működnének. Tapasztalata a médiaszolgáltatásban ráadásul van is a Facebooknak, hiszen már eddig is lehetett fotókat, videókat, jegyzeteket kezelni, tárolni, rendezni a felületen, a zene, videó és játék nem olyan távoli ugrás ezekhez képest.

A Facebook néhány médium megkeresésére válaszolva nyilatkozta azt a napokban, hogy elkezdi beengedni az online zenei szolgáltatókat, kezdve a Spotify és a Rdio megoldásaival. Az első lépés lényege, hogy a felhasználók az aktivitásaikat ugyanúgy tudják majd a Facebookon kezelni, ahogy a lájkolt oldalakat, vagy a barátokat. A közösségi oldalon minden bizonnyal létrejön egy, a Flash-játékok gyűjtőhelyéhez hasonló részleg, ahol az eddigihez képest sokkal átfogóbb választékát találják meg a tartalmaknak. Talán ez azt is jelenti, hogy még egy szemetelő tematika tűnik el a fő hírfolyamból, s nem sormintázzák majd a YouTube-megosztások az ismerőseink megszólalását.

Több, mint megosztás

Az első lépést további fejlesztések követik majd, a külön zene- és videóközpont kialakítása után a Facebook elkezdi összenyalábolni a felhasználók által fogyasztott összes médiatípust. Amennyiben a funkció induló verzióját sikerül véglegesíteni, akkor már szeptember végén a Facebook fejlesztői konferenciáján, az f8-on bemutatkozhat az egyelőre titokzatos felület.

A végcél természetesen ugyanaz mint a a Google és az Amazon esetében, vagyis hogy a felhasználók minél több szálon kötődjenek a szolgáltatóhoz, a zenét és videót tekintve leginkább olyan formán, hogy a tartalmat a Facebook oldalain keresztül streameljék. A Spotify és a Rdio említésével együtt nem nagy meglepetés, hogy a tervek szerint ingyenes, de időkorlátos zenei streaming szolgáltatás indul majd, illetve havi előfizetési díj mellett korlátlan streaminget is igénybe vehetnek a felhasználók.

A külső szolgáltatók minden esetben saját márkájukkal lesznek jelen a Facebookon, az viszont még nem tisztázott, hogy a bekerülés az egy szerkesztett szelekció alapján megy majd, vagy egyszerűen az alkalmazások keretrendszere lesz adott és a szolgáltatók szabadon áramolhatnak be. Az viszont biztos, hogy a Facebook nem másolja le a Google és az Amazon cloud-zene szolgáltatását, ahová a felhasználók önmaguk töltik fel saját zenéiket. Ez azért is szerencsés, mert a nagy amerikai kiadók sikítófrászt kapnak minden olyan hírtől, amikor az internetezők MP3-makat másolhatnak valahonnan valahová.

Még több oldalon eltöltött idő

Helyette inkább két legyet ütne egy csapásra a Facebook: a streaminggel egyrészt nyugodt állapotban tartja a zene jogtulajdonosait, másrészt a beágyazott lejátszóval még tovább tudja növelni az oldalon eltöltött időt, szinte teljesen odaragasztva a felhasználókat. A legtöbb, számítógép előtt dolgozó embernek már ma is reggeltől estig nyitva van a Facebook, ahogyan a levelező és még 1-1 fontos oldal. A megosztások mellett a Facebookon az üzenetküldő, a chat, hanghívás, eseménykezelés és a játékok mellett immár a zenehallgatás miatt is érdemes lesz kikapcsolás nélkül ott maradni.

Nyerd meg az 5 darab, 1000 eurós Craft konferenciajegy egyikét!

A kétnapos, nemzetközi fejlesztői konferencia apropójából a HWSW kraftie nyereményjátékot indít.

Nyerd meg az 5 darab, 1000 eurós Craft konferenciajegy egyikét! A kétnapos, nemzetközi fejlesztői konferencia apropójából a HWSW kraftie nyereményjátékot indít.

A külső partnerek bevonása pedig azért kiváló ötlet, mert a Facebooknak nem kell tízmilliókat költenie a fejlesztésre és nem kell hosszú tárgyalásokat folytatni a katalógus létrehozásáért, ezt a szívességet már megtették a specifikus szolgáltatók. A Spotify, a Rdio, illetve a többi csatlakozó szolgáltató haszna pedig abban áll, hogy még több felhasználót gyűjthetnek, s ugyan az ingyenes toborzásra van kihegyezve a felület, de a megfelelő kampányokkal jó konverziót tudnak majd elérni a cégek. Ha pedig a Facebook felhasználók sokasága használja ugyanazt a szolgáltatót, akkor végtelenül egyszerű lesz megosztani jó minőségben zeneszámokat, lejátszási listákat. Némi iróniával szólva, megjelenhet az emberek környezetében a laptop DJ után a Facebook DJ fogalma is.

Jó lesz, csak nem nálunk

A hírek szerint a Facebook nem fog kizárólagos partnerséget kötni egyik szolgáltatóval sem, inkább egy aggregátorként kívánja összegyűjteni a weben egyébként is meglévő szolgáltatókat. A magyar felhasználók azonban ne jöjjenek izgalomba a hírek hallatán, ugyanis teljesen valószínűtlen, hogy az egyébként nem elérhető zenei streaming megoldások Facebookon keresztül megnyílnának a még mindig jelentéktelen fizetőképességű, de magas jogdíjarányokat tartó magyar piacon. Ugyanez vonatkozik majd a filmekre is, amiben az első szereplő a Facebook esetében a mindig szívesen kísérletező Warner lesz.

Milyen technológiai és munkaerőpiaci hatások érhetik a backendes szakmát? Május 8-án végre elindul az idei kraftie! meetup-sorozat is (helyszíni vagy online részvétellel).

a címlapról

Hirdetés

Security témákkal folyatódik az AWS hazai online meetup-sorozata!

2024. április 26. 23:59

A sorozat május 28-i, harmadik állomásán az AWS-ben biztonsági megoldásait vesszük nagyító alá. Átnézzük a teljes AWS security portfóliót a konténerbiztonságtól a gépi tanulásos alkalmazások védelmén át, egészen az incidenskezelésig.