Szerző: Dojcsák Dániel

2010. december 28. 15:40

Kevesebb SMS-t küldtünk karácsonykor mint tavaly

Az internet és a technológia által megfertőzött szubkultúra számára úgy tűnhet, hogy ma már nem küld senki karácsonykor üdvözlő SMS-t, sem képeslapot, az MMS meg mintha nem is létezett volna. A valóság ennél árnyaltabb, bár az új kommunikációs csatornák felé terelődés tagadhatatlan.

Bizonyára mindenki emlékszik arra, hogy 10 évvel ezelőtt még tucatjával érkeztek a képeslapok ünnepekkor, s biztos, ami biztos alapon a vezetékes telefon is megcsörrent hozzá karácsony első napján. Az elektronikus kommunikáció a képeslap- és táviratküldést padlóra fektette, bár a szülőket megkérdezve kiderül, hogy még most is akad példa a képeslapküldésre, amennyiben az idős rokonokról van szó, akik egyáltalán nem interneteznek.

Boldogat!

Egyéb esetben viszont a legtöbb felnőtt, internetfelhasználó magyar már nem küld papírüdvözlőket, sőt, SMS-t se úgy már mint korábban. Az általunk elvégzett gyors felmérés eredménye azt mutatja, hogy a legtöbben már nem hisznek az SMS-ben, nem pazarolják keretüket arra, hogy ész nélkül körbeküldjék ugyanazt a sablonszöveget mindenkinek. A lelketlen jókívánságok helye inkább az iWiW és a Facebook lett manapság a sláger. Ennek ellenére a legtöbben írnak sms-üzeneteket is, de a felgyúltak a fények, roppan a hó, dalol a karácsonyfa sallangok helyett a legtöbben valóban személyes üzeneteket írnak meg. Tudva, hogy a legtöbben nem használnak körlevél-küldő szoftvert, ez már akkor kiderül, ha nevünkön szólít az küldő.

A három hazai mobilszolgáltató által kiadott adatok szintén arról tanúskodnak, hogy a küldött SMS-ek száma csökken, de hangsúlyozni kell, hogy nem jelentős mértékben. A T-Mobile ügyfelek az ünnepek három napja alatt 15 millió, a Telenor ügyfelek 13 millió, a Vodafone-ügyfelek pedig közel 10 millió SMS-t és MMS-t küldtek ismerőseiknek. A korábbi évekről nem kaptunk precíz adatokat, de a felkutatott forrásokból annyi kiderült, hogy enyhe visszaesés tapasztalható. Ugyan saját tapasztalataink és észleléseink szerint jelentősen csökkent az kapott és küldött ünnepi SMS-ek száma, de a valós statisztikák szerint a csökkenés alig néhány százalék.

Idén karácsonykor 38 millió sms-t küldtünk

Az MMS a legtöbb olvasónk számára bizonyára már csak valamilyen régi viccnek tűnik, de ennek ellenére még mindig jelen van a telekommunikációs piacon. A fenti 38 millió üzenetből a HWSW becslése szerint körülbelül 150-250 ezer üzenet MMS volt, de a Telenor kommunikációs felelőse kérdésünkre elmondta, hogy ezen a területen valóban szignifikáns visszaesés volt tapasztalható, amit azzal magyaráznak, hogy képet, videót, hangot ma már sokkal egyszerűbb e-mailben vagy közösségi oldalakon keresztül küldeni.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Az SMS visszaszorulásának lassú mivolta egyébként több okra is visszavezethető. Egyrészt a közösségi oldalakra, e-mailre való váltás a társadalom csak egy részére jellemző, s főleg az okostelefon-használó fiatal rétegek számára adódhat a fals kép, miszerint ma már mindenki internetezik és ott is kommunikál. Az egyre gyarapodó, de még mindig viszonylag kis szubkultúrán túl viszont továbbra is hódítanak a klasszikus megoldások. Ahogyan az Ipsos idén tavasszal készült felméréséből is kiderül, az emberek több mint 90 százaléka használja mobilját telefonálásra, SMS-küldésre és ébresztésre, miközben csak kevesen élnek a mobilinternet különböző vívmányaival. Így egyes rétegekben hiába álltak át az online kommunikációra, s a hanghívást és SMS-t hiába szorították le a személyes kapcsolatokra, a nép nagy része ezzel nem így van.

Személyesebbé válik a mobilkommunikáció

A másik magyarázat némileg összefügg a fentebb írtakkal, s ugyan igaz lehet, hogy kevesebb tömeges üzenet indul útnak SMS-ben mint korábban, de sokkal több ember és jelentősen több személyes üdvözletet küld. A 38 milliós szám eléréséhez mindössze annyi kellett, hogy minden hazai mobilozó küldjön két üzenetet és válaszoljon is ugyanennyire. Ez pedig a valós szokásokat figyelembe véve azt jelentené, hogy még mindig (vagy már) van több millió ember, aki egyáltalán nem küldött SMS-t. A T-Mobile közleményéből az is kiderül, hogy előfizetőik a három napos ünnep alatt elküldött 15 millió üzenetéből 9 milliót 24-én küldtek el, 3-3 milliót pedig az azt követő két napban.

A három szolgáltató egyébként készül a szilveszteri dömpingre is, ami SMS-ek és hívások szempontjából még a karácsonynál is frekventáltabb - a december 31. este 11 és a január 1. hajnal 1 óra közti időszak az egész év legforgalmasabb két órája telekommunikáció szempontjából. Az okostelefonok jelentős elterjedéséig ez az időszak (feltételezve, hogy az emberek nagy része vagy bulizik valahol vagy a tévé előtt sorvad) inkább kedvez a telefonálásnak és SMS-küldésnek, bár az egyik szolgáltatótól ígéretet kaptunk arra, hogy az idei szilveszter adatforgalmi statisztikáiból is láthatunk majd január elején egy keveset, s kideríthetjük, hogy a sok eladott okostelefon mennyire van már éles bevetésen.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról