Szerző: Dojcsák Dániel

2010. december 10. 14:21

Egymillió dollárt hoz havonta az Angry Birds

Az Angry Birds az okostelefonok világában a legnépszerűbb és legsikeresebb játék jelenleg, ráadásul elérhető majdnem minden operációs rendszerre. Ha szeretnénk összehasonlítani a különböző alkalmazás-piacterek hatékonyságát, nincs jobb eszköz ennél.

Az okostelefonokra írt játékok történetében talán nincs is még egy, ami ilyen gyorsan ekkora sikert ért volna el mint az Angry Birds. Egy évvel ezelőtt indultak el a mérges madarak iPhone-on, idén szeptemberben pedig Symbianra, októberben Androidra is megjelent a játék és ez idő alatt összesen 30 millió okostelefonra telepítették fel. Egyelőre az eredeti iPhone-verzióból fogyott a legtöbb, ami 12 millió felhasználót jelent, ők a programot 99 centért tölthették le. Androidon még csak 7 millió felhasználóhoz jutott el a játék, ott viszont egy ingyenes, AdMob reklámmal támogatott rendszerben érhető el.

Az összes platformot figyelembe véve az emberek napi 65 millió percet töltenek Angry Birds-özéssel, s a játékot egyszer letöltők 80 százaléka vissza is tér, s újra és újra letölti a frissítéseket, új pályákat. Ebből a szempontból az iPhone-változat elsőre jobban teljesít, de az Androidon, illetve a Symbianon futó, reklámokkal támogatott változat hosszú távon többet hoz a konyhára - a fejlesztőcég a Rovio szerint év végére már havi 1 millió dolláros bevételt érnek el ez utóbbival. A bevételek itt nem a letöltéskor keletkeznek, hanem a játék életciklusának egésze alatt.

Jön már a pénz a mobil programokból

Az Angry Birs androidos és symbianos verziója jó példa arra, hogy reklámokkal támogatott ingyenes termék, amely a weben nagy sikert aratott, az okostelefonokon is működik. A fejlesztők előtt két út áll: terméküket kizárólag ingyenes formában terítik, majd nagy siker esetén egy folyamatos és folyamatosan növekvő bevétellel számolhatnak. A másik pedig az ingyenes, de korlátozott funkcionalitású és egy fizetős teljes verzió feltöltése. Az iOS esetében ez utóbbi egyszerűbb, átláthatóbb és biztosabb, azonban Androidra még mindig kevés országban érhetők el a fizetős alkalmazások, illetve a platform felhasználói megszokták hogy sok minden ingyenesen is elérhető, ezért a fizetési kedv is jóval alacsonyabb.

A piac viszont rohamtempóban növekszik, Andy Rubin, az Android vezető fejlesztőjének nyilatkozata szerint jelenleg már több mint 300 ezer androidos készüléket aktiválnak naponta, ami egy hónapban majdnem 10 milliós eladást jelent. A készülékek komoly hardveres fejlődés előtt állnak, ami többek közt a számítási kapacitást és a grafikus teljesítményt érinti. Ez a játékpiacra kedvezően hathat, hiszen a csúcskészülékekből a középkategóriába is leszivárognak a dedikált grafikus magot tartalmazó chipek, az Android 2.3 rendszerrel érkező mobilok pedig minimum 1 GHz-es processzort kapnak majd.

Tűz és víz

Fejlesztői szemmel viszont fontos észben tartani azt, hogy a Google elsődleges célja a hirdetési rendszernének felhizlalása, ezért az Androidon nem biztos, hogy a pénzért megvásárolható alkalmazások előtérbe helyezése hozza meg a sikert. A terjeszkedés valószínűleg lehetne sebesebb a fizetős Market esetében, de amíg az ingyenes modell működik, addig ez nem szükségszerű.

Toxikus vezetők szivárványa

Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Toxikus vezetők szivárványa Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Az Apple App Store és az Android Market esetében tehát lehet, de nem érdemes a kínálatot a letölthető programok száma alapján mérni, bár tény, hogy ez a legkönnyebben kinyerhető adat a két "fekete dobozból". Az App Store esetében érdemes inkább a vásárlási statisztikákat, a letöltések ritmusát, a toplisták alakulását figyelni, míg a Marketnél sokkal többet számít majd az, hogy a felhasználók mennyi időt töltenek egy-egy programmal. Ezekre egyelőre nincsenek kurrens statisztikák, ezt a fejlesztőcégek leginkább saját korábbi tapasztalatuk alapján kell hogy kalkulálják.

A két irány meghatározhatja azt is, hogy milyen alkalmazások szaporodnak inkább. Az iPhone-on a gyors, instant dolgok továbbra is népszerűek maradhatnak, nem kell feltétlenül perspektívában gondolkodni. A kiegészítők, frissítések pedig jellemzően inkább újabb programként jelennek meg. Az Androidra fejlesztők érdeke az, hogy egy alkalmazással minél hosszabb ideig kösse le felhasználói bázisát a frissítések, új tartalmak beemelésével.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról