:

Szerző: Dojcsák Dániel

2010. augusztus 12. 16:00

Techno a Szigeten

A Sziget idén is a zenéről, társaságról, szórakozásról szól, de komoly technológiai újdonságokat is hozott magával. Úgy tűnik, a XXI. század elérte a zenei fesztiválokat is.

A technológiai tűzijáték elsődleges kiváltója az lehet, hogy több év után újra telekommunikációs cég az egyik főszponzora a rendezvénynek, a Vodafone pedig igyekezett interaktív megoldásokkal is népszerűsíteni saját magát. A szolgáltató egy speciális Sziget tarifacsomaggal és készülékajánlattal készült a rendezvényre, az okostelefon-felhasználók számára a Layar augmented reality alkalmazáshoz elkészítette a fesztivál virtuális rétegét, valamint bevezette a mobiltelefonnal elérhető, percalapú belépőt is. Emellett a Metapay a Balaton Soundon tapasztalt siker után még nagyobb volumenben teszteli az RFID-alapú, készpénz nélküli fizetési rendszerét.

Mobilwebes játékszerek

Az okostelefon-tulajdonosok számára igazi Kánaán az idei fesztivál: a Szig.it alkalmazás egyrészt információt kézbesít a programokról, történésekről, másrészt segíti a barátokkal való kommunikációt, illetve a közösségi oldalakra való megosztást is. A Joobili nevű iPhone-os letölthető alkalmazás szintén hasonló, ez egy interaktív térképet ad. A Foursquare-felhasználók is örülhetnek, ugyanis a várakozásoknak megfelelően a Balaton Soundon elhanyagolt szolgáltatás most virágzik, legalábbis, ami a helyek számát illeti.

Az egyik legnagyobb dobás a Vodafone Szigetfone, ami egy egyszerű szétcsúsztatható mobilkészüléket és a speciálisan a Szigetre bevezetett tarifacsomagot takar. A készülék semmilyen különleges funkciót nem kapott, nincs benne sem GPS, sem Wi-Fi, sem kamera, telefonálni lehet vele és SMS-t küldeni. A fesztiválra ez éppen elegendő, s kitűnő lehetőség azoknak, akik félnek, hogy elhagyják a hétköznapokban használt drágább telefonjukat, illetve a külföldieknek is vonzó lehetőség, hiszen ezzel olcsón tudják egymást hívni addig, amíg itt tartózkodnak. A készüléket a Huawei gyártotta, s a Vodafone tudomásunk szerint 28 ezer darabot rendelt belőle.

Olcsó butatelefon

A mobilt minden hetijegyes látogató megkapja, mindössze 2 ezer forinttal kell feltölteni, a napijegyeseknek viszont a feltöltés mellett további két ezer forintot kell fizetni a készülékért. Ennyibe is kerül egyébként az eszköz, információink szerint a Vodafone 7 dollárért jut hozzá egy darabhoz a Huaweitől. A Sziget területén több értékesítési pont van, ezek közül a legnagyobb 40 kasszával üzemel, s az ügyintézők pár perc alatt aláíratják a szükséges papírokat az új ügyfelekkel (Magyarországon pre-paid előfizetéshez is névre szóló szerződést kell kötni mindenképp). Aki szeretné, az a Mobil tuning helyen fel is matricázhatja új telefonját zenei ízlésének megfelelően, illetve mindenki kap a csomaghoz egy hátizsákot, amin rajta van a telefonszáma, és pár matricát és névjegykártyát szintén a mobilszámmal, amik jól jöhetnek az ismerkedéshez.

A tarifa viszonylag kedvező, a többi Szigetfone felhasználót 10, más magyar mobilszámot 41, külföldi számokat pedig egységesen 100 forintért lehet hívni. A külföldi percdíjak csak a fesztivál ideje alatt érvényesek, utána a normál díjakat számlázza a szolgáltató, a díjcsomag pedig 2011 januárjáig él, ezt követően a Vitamax Standardra változik minden Szigetfone pre-paid előfizetés, s persze bármikor szabadon lehet váltani a többi aktuális ajánlatra is.

Kibővített valóság ínyenceknek

A Szigetfone-nal nem elérhető, csak iPhone és Android rendszereken fut a Layar augmented reality szoftver és az ezen belül létrehozott Sziget réteg. A Layar egy speciális böngésző, ami a mobilok GPS-ét használja helymeghatározásra, illetve a mágneses szenzort tájolásra, s a mobil kamerája által felvett képet információkkal kiegészítve jeleníti meg a kijelzőn - aki nem próbálta, gondoljon a Terminator vagy a Robotzsaru által látott képre. Ha valaki a Szigeten a mobilját bámulva körbe körbe forog, akkor nyugodjunk meg, nem biztos hogy megkergült, valószínűleg csak a kibővített valóság alkalmazást próbálgatja.

A kivitelezést a Vodafone egy ügynökségre bízta, akik profin, alaposan kidolgozták a helyszíneket. a kijelzőn feltűnhetnek a színpadok, programhelyszínek, a vendéglátóegységek, illetve egyéb, a Szigettel kapcsolatos információk. A kamera képre a program apró piros ikonok formájában helyezi el az objektumokat, amikre kattintva részletesebb információt kap a felhasználó. Ha például odasétálunk egy színpad elé és ráirányítjuk a mobilt, akkor két kattintással kiderül, hogy melyik színpad előtt állunk és hogy milyen programok várhatóak ott. Ha valaki eltévedt, akkor a program a Google Maps segítségével képes navigálni is.

Érdektelenségbe fullad a fesztiválozás 2.0

Egy másik kezdeményezés a Foursquare-adatbázis felépítése, amit három lelkes webes fejlesztő a Szig.it alkalmazás kiegészítéseként készített el. A rendezvény előtt pár nappal vették fel a helyszíneket, melyek a Szig.it szempontjából relevánsak voltak. Szabó Gergely (HH), webes tanácsadó a HWSW-nek elmondta, hogy a Foursquare API-ján keresztül töltötték fel a helyszíneket, melyek a Layarral ellentétben nem feltétlenül pontos koordinátákat mutatnak, de ahhoz elegendő, hogy a Foursquare jelezze azokat, s a felhasználók be tudjanak jelentkezni. Az első napokban átlagosan 5000 oldalletöltést mértek a Szig.it-nél, a letölthető alkalmazást pedig több mint százan szerezték be. Igaz hogy látványos és érdekes mindkét fenti szolgáltatás, de valójában nem sok embert érint ténylegesen. Tegnap este a nagyszínpadnál 9 ember jelentkezett be Foursquare-en, de az összesítő Sziget helyszínhez is alig check-ineltek többen.

A Twitter szintén nem a fesztiválok barátja, ugyanis a #sziget címkét használók eddig alig több mint 1000 üzenetet osztottak meg, de ezt is körülbelül 2 tucat ember hozta össze. Az augmented reality alkalmazás sem valószínű, hogy népszerű lesz túlzottan, hisz a használatához iPhone vagy androidos okostelefon kell, ami eleve kizár sok embert, illetve a bekapcsolt kamera és GPS gyorsan meríti az akkumulátort, az üzemidő pedig nagy kincs egy ilyen helyen, ahol alig lehet a telefonokat tölteni. Ráadásul a rendelkezésre álló webes alkalmazások sokkal egyszerűbben és hatékonyabban nyújtanak információt.

A felvonultatott technológiai újítások közül a Foursquare kapcsán is említett Szig.it a legötletesebb, s a leghasználhatóbb is. Mivel egy webes alkalmazás, ezért nem kell telepíteni, bármely böngészővel és mobilnettel rendelkező készüléken elérhető. A betöltés után a Facebook-azonosítónkkal be kell jelentkezünk, s opcionálisan a Foursquare fiókunkat is hozzá lehet kötni. A menüben választhatunk, hogy a hamarosan kezdődő programokat szeretnénk látni vagy a helyszínekre vagyunk kíváncsiak, térképet böngésznénk, illetve még innen is elérhető a Vodafone-féle Sziget Iránytű Layar linkje. A főoldalon összesítést láthatunk arról, hogy milyen programokat jelöltünk be, hol vannak a barátaink, milyen koncertek mennek épp most, illetve egy üzenőfal is van.

A probléma mindössze annyi, hogy ezt is kevesen használják, pedig ez egy tényleg hasznos virtuális svájci bicska. A zenei információkat az alkalmazás a Last.fm-ről gyűjti be, a térkép a programfüzetben is megtalálható hivatalos darab, a bejelentkezések pedig a Foursquare-en keresztül történnek, s ha a Szig.it-ben check-inelünk, akkor az természetesen az eredeti szolgáltatásban is megjelenik.

A webes varázslatoknál valószínűleg nagyobb sikerre számíthat a Metapay RFID-alapú fizetési rendszere, ami immár több száz elfogadóhellyel, sok feltöltési ponttal várja felhasználóit. A külföldi vendégek bizonyára szívesen használják majd, de feltételezhetően a magyarok is elkezdenek barátkozni a megoldással, ami a jövőben elméletileg kizárólagos fizetőeszköz lesz a Szigeten. A Sziget Kártyával kapcsolatos felhasználói és kereskedői tapasztalatokról egy külön cikkben számolunk majd be.

Ne merj nagyot álmodni

Összesítve a Szigeten látott technológiai megoldásokat, elmondható, hogy a rendszer talán túllőtt a célon, s az embereknek egyelőre csak egy nagyon kis része igényli a csúcstechnológiát a fesztiválon. A Szigetfone sikere viszont egyértelmű, ma már elképzelhetetlen bárki számára mobiltelefonálás és SMS-küldés nélkül egy ilyen rendezvény. A geek eszközökre viszont kár lenne azt mondani, hogy feleslegesek, mivel egy minden kulturális és zenei igényt kielégíteni igyekvő Szigeten ennek is helye van, ahogy a Civil falunak is vagy a homoszexuálisok számára ajánlott sátornak. Arról nem is beszélve, hogy az ilyen rendezvények mindig kitűnő tesztterepnek bizonyulnak mindenféle innovációra, mivel itt a látogatók az átlag társadalomhoz képest sokkal nyitottabbak, befogadóbbak és kíváncsibbak.

Milyen technológiai és munkaerőpiaci hatások érhetik a backendes szakmát? Május 8-án végre elindul az idei kraftie! meetup-sorozat is (helyszíni vagy online részvétellel).

a címlapról

Hirdetés

Security témákkal folyatódik az AWS hazai online meetup-sorozata!

2024. április 26. 18:00

A sorozat május 28-i, harmadik állomásán az AWS-ben biztonsági megoldásait vesszük nagyító alá. Átnézzük a teljes AWS security portfóliót a konténerbiztonságtól a gépi tanulásos alkalmazások védelmén át, egészen az incidenskezelésig.