:

Szerző: Barna József

2001. január 7. 21:06

HWSW interjú: hogyan tovább, 3dfx?

Talán nem túlzás azt állítani, hogy a 3dfx megszűnéséről szóló hírek minden számítástechnikával csak kevéssé is foglalkozó embert megdöbbentettek. Úgy gondoltuk, hogy érdemes megkérdezni a cég volt alkalmazottait arról, mi is állt a dolgok hátterében, milyen lesz a jövő...

Amióta a 3dfx haláltusájáról szóló - kinek jó, kinek rossz - hírek szárnyra kaptak az Interneten, számos külföldi site-on olvashattunk interjúkat az NVIDIA PR menedzsereivel arról, hogy a cégnek milyen tervei is vannak a birtokukba került szellemi tulajdonnal (tegyük hozzá, sokat ezekről nem tudhattunk meg). A fair play jegyében azonban úgy gondoltuk, hogy a másik oldal véleményét is érdemes megkérdezni ebben az ügyben, hiszen az számos hűséges 3dfx felhasználót érint.

Sokan kíváncsiak arra, vajon lesz-e a továbbiakban is termék- és drivertámogatás kártyájukhoz (hiszen ezt az NVIDIA nem vállalta fel), és hogy egyáltalán mi lesz a 3dfx és alkalmazottainak sorsa. Noha sajnos ma már nem egyszerű volt 3dfx alkalmazottakat elérni, régi interjúalanyaink ismét a segítségünkre siettek. Ezúttal Alf Covey és Andrew Humber válaszolt kérdéseinkre (egyikük amerikai, másikuk európai PR menedzser volt a cégnél). Válaszaik számos tekintetben különböznek, ezért is érdemes összevetni véleményeiket. Remélem, néhány hasznos információval tudunk szolgálni számotokra e rövid Q&A interjúval!

HWSW: Noha nyílt titok volt, hogy a 3dfx komoly financiális gondokkal küzd, mindenkit megdöbbentett az a hír, hogy az NVIDIA felvásárolta a cég szellemi tulajdonát - beleértve a 3dfx és Voodoo márkaneveket is -, valamint hogy a 3dfx saját feloszlatását kezdeményezi. Jó egy hónappal ezelőtt, amikor efféle pletykák kezdtek terjedni a szaksajtóban, mindkét cég PR szakembereit megkérdeztük az ügyről. Természetesen akkor azt a választ kaptuk, hogy ez csupán alaptalan koholmány és kitaláció. Vajon ti tudtatok erről a megállapodásról? Vagy valamiféle titkos tárgyalás folyt a két cég felsővezetői között?

Alf: Azt hiszem, nyugodtan mondhatom, hogy a legutolsó pillanatig minden lehetőség nyitott volt, és amikor megkérdeztetek bennünket, akkor ez még valóban csak alaptalan feltételezés volt. Végül is, akkoriban pletykák szóltak arról is, hogy az NVIDIA felvásárol gyakorlatilag mindenki mást a piacon.

Andrew: Mint minden hasonló tárgyalást, ezt is kizárólag a felső vezetés bonyolította. És az ügy kényes volta miatt mi sem tudtunk róla. Csak az utolsó pillanatban tájékoztattak minket.

HWSW: A 3dfx elsőszámú, technikai támogatást nyújtó site-ja, a 3dfxgamers.com, egyik napról a másikra megszűnt létezni. Legalábbis innen Magyarországról gyakorlatilag elérhetetlen. Ez azt jelenti, hogy a 3dfx felhasználók támogatás nélkül maradnak. A feloszlatásról szóló sajtóközleményetekben szó volt arról, hogy esetleg a 3dfx fenntart majd egy hivatalos support céget. Lehetséges lenne ez? Vagy másként, mi is marad pontosan a 3dfx-ből?

Alf: A 3dfxgamers.com technikai problémák miatt volt ideiglenesen elérhetetlen. Most, ahogy beszélünk, már működnie kell.

Andrew: A 3dfxgamers.com működik és elérhető. Csak valami probléma lehetett éppen akkor, amikor megpróbáltad elérni. Ami pedig a technikai támogatást illeti, az amerikai központ megerősítette, hogy február 15-éig mindenképpen élni fog ez a szolgáltatás a végfelhasználók problémáinak orvoslására és a garanciális ügyek intézésére. Helyi, többnyelvű szolgáltatásunk Európában január 15-éig él majd. A hosszabb távú terméktámogatás ügyében pedig hamarosan megtesszük a megfelelő lépéseket.

HWSW: Elemzők szerint a 3dfx hanyatlása a Voodoo3 sorozat bevezetésével kezdődött. E kártya ugyan rendkívül sikeres volt, ám számos 3D-s feature hiánya miatt elmaradt a konkurens termékek színvonalától. Mi volt a valódi ok? Mi okozhatta e korábban példátlanul sikeres vállalat vesztét?

Alf: Az utóbbi történések hátterében hat-hét negyedév alatt felhalmozott jelentős veszteségek állnak. Természetesen számos tényező hozzájárult ehhez, de azt ne felejtsük el, hogy egyes 3D-s effektek hiánya ellenére is a Voodoo3 még mindig igen kelendő.

Andrew: Alapvetően az utóbbi hat-hét negyedévben felhalmozott veszteségek okozták a cég vesztét, de a kiskereskedelmi piacon mostanában végbement drámai változások is hozzájárultak ehhez. Jelentősen csökkent a kereslet a termékeink iránt, főleg a Voodoo3 és Voodoo5 sorozatra gondolok itt. A csökkenés összhangban van a PC-k piacán tapasztalható általános visszaeséssel. Ezen túlmenően árproblémákkal is küzdött a cég. Végül pedig az, hogy nem tudtuk biztosítani a hitelképességünket, jelentős hatással volt arra, hogy a meglévő megrendeléseket sem tudtuk kielégíteni.

HWSW: Mi lesz a 3dfx volt alkalmazottaival?

Alf: A 3dfx mindent megtesz annak érdekében, hogy gondoskodjon alkalmazottairól, hogy másutt jövedelmező állást kaphassanak. Ráadásul az NVIDIA a részvényesek gyűlésén bejelentette, hogy körülbelül 110 3dfx alkalmazottat fognak átvenni. Mind a 3dfx, mind pedig az NVIDIA részvényesi gyűlésének anyaga meghallgatható itt.

Andrew: Úgy tudom, hogy körülbelül 100 mérnöknek ajánlott állást az NVIDIA az Egyesült Államokban. Azonban az alkalmazottak nagyobb része, beleértve az európai központokban dolgozókat is, nélkülözhetővé vált, és csupán január 15-éig lesz hivatalban. Hogy azután mi következik, azt nem tudjuk...

[oldal:Q&A 5-8]

HWSW: Szerettél dolgozni a 3dfx-nél? Vagy inkább egy borongós hangulatú munkahely volt?

Alf: Nem lehet nem szeretni egy olyan helyet, ahol rövidnadrágban is dolgozhatsz! De komolyra fordítva a szót, remekül éreztem magam, amíg itt dolgoztam, ahogy a munkatársaimat is kedveltem. Kifejezettem szerettem a munkámat: együtt dolgozni az Internet közönségével. És gondolj bele: nem fantasztikus egy olyan cég, ahol egy reklámkampány keretében Lara Croft kézbesíti neked a Voodoo5-ös kártyákat!

Andrew: Ha mindezt újra kezdhetném, akkor ismét a 3dfx-hez szegődnék. A 3dfx-nél lehetőségem nyílott arra, hogy igazán remek emberek körében dolgozhassak. És annak ellenére, hogy az utóbbi időben problémákkal küszködött, a 3dfx a maga területén úttörőnek számított. Összességében nagyon pozitív élmény volt itt dolgozni.

HWSW: Tudsz-e már valamit arról, hogy mit csinálsz majd az elkövetkezendőkben? Te is az NVIDIA csapatához kívánsz csatlakozni?

Alf: Nos, ami a személyes terveimet illeti, örömmel kamatoztatnám tudásomat egy győztes csapatban, mint vállalati/Internetes felhasználói kapcsolatokért felelős szakember. Jelen pillanatban számos ajánlatról tárgyalok.

Andrew: Kaptam néhány ajánlatot, ám időm nagy részét most arra fordítom, hogy egy olyan állást találjak, amit magam is akarok. Minthogy még jár a cégtől némi szabadság, pihenni fogok egy rövid ideig, hogy majd teljes erőbedobással térhessek vissza. Nincs véletlenül itt egy szórakoztatóipari cég, amely PR menedzsereket keres: kérem, hívjanak!:)

HWSW: Hogyan látod a 3D piac jövőjét a 3dfx nélkül? Vajon folytatódik ez a kegyetlen harc? Vagy egy domináns cég, azaz az NVIDIA, fogja uralni a piacot?

Alf: Mint minden ilyen csatában, az elveszettek helyébe mások állnak majd. Én úgy gondolom, hogy egy egészséges versenyre számíthatunk a jövőben is. Kétségtelen, hogy az NVIDIA e lépéssel forradalmi technológiák birtokába jutott: és bizonyosan sokan kíváncsiak vagyunk arra, hogy mi fog kisülni ebből.

Andrew: Minthogy az NVIDIA megszerezte a 3dfx technológiáit, védjegyeit stb., a 3dfx és az NVIDIA közötti harc megszűnt. Ami pedig a piac jövőjét illeti: nos, szerintem velük kellene beszélned.

HWSW: Mit javasolnál a 3dfx termékek tulajdonosainak? Dobhatják a kártyáikat a szemétbe?

Alf: Nem. Távolról sem. A 3dfx termékei kitűnő darabok remek képminőséggel; ezek miatt érdemes volt őket megvásárolni. Amíg tudjuk, biztosítani fogjuk a terméktámogatást. Mind a hardver, mind pedig a szoftver stabil, nincsenek kompatibilitási problémák, és ez még így is lesz egy jó ideig.

Andrew: Amíg nem tisztázódtak hosszútávú elképzeléseink a technológiai támogatással illetőleg garanciaérvényesítéssel kapcsolatban, én semmiképpen sem mondanám, hogy hajítsák ki a kártyákat. Talán nekünk volt a legkevesebb problémánk a kártyáinkkal: alig fordult elő olyan eset, hogy ki kellett cserélni egy hibás darabot. A driverek hozzáférhetőek lesznek a 3dfxgamers.com-on; mi pedig mindent megteszünk annak érdekében, hogy hűséges vásárlóink és támogatóink ne maradjanak magukra. Tartsátok nyitva szemeteket, mert e témával kapcsolatban bejelentések várhatóak.

Köszönjük, Alf és Andrew! Valamint sok sikert kívánunk az új munkátokhoz!

Szólj hozzá a fórumban!

Milyen technológiai és munkaerőpiaci hatások érhetik a backendes szakmát? Május 8-án végre elindul az idei kraftie! meetup-sorozat is (helyszíni vagy online részvétellel).

a címlapról

Hirdetés

Security témákkal folyatódik az AWS hazai online meetup-sorozata!

2024. április 26. 04:57

A sorozat május 28-i, harmadik állomásán az AWS-ben biztonsági megoldásait vesszük nagyító alá. Átnézzük a teljes AWS security portfóliót a konténerbiztonságtól a gépi tanulásos alkalmazások védelmén át, egészen az incidenskezelésig.