Szerző: Koi Tamás

2009. március 25. 15:45

Az Európai Bizottság szerint egészségesen fejlődött tavaly a magyar hírközlési szektor

Tavaly a mobil szélessávú szolgáltatások jelentős előretörése, az internet-alapú televíziózás (IPTV) és a triple play csomagok (telefon, internet, televízió) feltűnése és fokozatos terjedése, valamint a folyamatosan növekvő mobilpenetráció jellemezte a magyar hírközlési piacot -- többek közt ez derül ki az Európai Bizottság által a mai napon közzétett éves jelentéséből . 

HIRDETÉS

[HWSW] Tavaly a mobil szélessávú szolgáltatások jelentős előretörése, az internet-alapú televíziózás (IPTV) és a triple play csomagok (telefon, internet, televízió) feltűnése és fokozatos terjedése, valamint a folyamatosan növekvő mobilpenetráció jellemezte a magyar hírközlési piacot -- többek közt ez derül ki az Európai Bizottság által a mai napon közzétett éves jelentéséből

Még mindig messze vagyunk az uniós átlagtól

A szélessávú szolgáltatások kapcsán a jelentés megállapítja, hogy a 2008. júliusi adatok szerint a 27 tagállam átlagában 100 főre 21,7, míg Magyarországon 15,7 vezetékes szélessávú előfizetés jutott. Hazánkban ugyanakkor 2007-hez hasonlóan 2008 első felében is az EU 27-ek 7,8 százalékos növekedési ütemét meghaladó mértékben, 10,4 százalékkal nőtt a vezetékes szélessávú vonalak száma, miközben a vezetékes telefonszolgáltatások forgalma és penetrációja egyaránt folyamatosan csökkent.

Az NHH korábbi vezetékes szélessávú jelentéseiben jól tetten érhető tendencia az xDSL-piac stagnálása, mely szinte az egész tavalyi évet jellemezte. Ezt igazolja a legnagyobb magyarországi szolgáltató, a Magyar Telekom februárban közzétett éves beszámolója is: a cég egy év alatt mindössze 3,3 százalékkal, 633,5 ezerre tudta növelni az ADSL-csatlakozások számát. A magyarországi xDSL-bekötések száma az NHH legutóbbi gyorsjelentése alapján mostanában lépi át a 800 ezres szintet.

2008 a triple play és az IPTV éve volt

A kábel- és ADSL-szolgáltatók egyaránt kínálnak triple play csomagokat, és bár még nem terjedt el jelentős mértékben, de megjelent a piacon az internet-alapú televíziózás, az IPTV is, ami 2008 első félévének végén már a lakosság 0,15 százalékát elérte. Itt szintén a Magyar Telekom tudhatja magáénak a legnagyobb ügyfélbázist -- a T-Home márkanevű IPTV-szolgáltatás ügyfélköre egy év alatt 9 ezerről 28 ezer fölé ugrott, miközben az egyetlen potenciális konkurencia, az Invitel InviTV-je alig néhány ezer előfizetőt tudott megnyerni.

A mobilpiacot illetően a jelentés hangsúlyozza, hogy 2008-ban folytatódott az előfizetők számának növekedése; a penetráció jelentősen, több mint 10 százalékponttal nőtt. További pozitív tendencia, hogy az ügyfélszámon belül 39 százalékra emelkedett az előfizetéses (post-paid) díjcsomagok aránya. Az idei esztendő ehhez képest egyelőre kevés optimizmusra ad okot: februárban gyakorlatilag stagnált a mobilpiac, így Magyarországon száz főre nagyjából 121,4 előfizetés jutott az év első és második hónapjában egyaránt.

A Bizottság a magyar hírközlési szektor egyik legfontosabb fejleményeként értékeli a mobilszélessáv elterjedését -- a jelentés üdvözli, hogy a mobilszélessávra előfizetők száma egy év alatt több mint a kétszeresére nőtt hazánkban. Az NHH március elejétől mindenkinek rálátást nyújt a piac alakulására: a hatóság a három hazai mobilszolgáltató és egy független tanúsítószervezet együttműködésében ezentúl havi rendszerességgel közzéteszi mobilinternet-gyorsjelentését is.

Digitális átállás komoly malőrökkel

Bár a Bizottság pozitívumként értékeli, hogy a sikeres pályáztatást követően 2008 végére elindult Magyarországon a földfelszíni digitális televíziózás és a mobiltelevíziózás is, arról már nem tesz említést, hogy valójában sem a televíziós, sem a rádiós műsorszórás nem működik a pályázati kiírásnak megfelelően, valamint a mobiltévének sem sikerült eddig működő kereskedelmi modellt előállítani.

Így a földfelszíni sugárzású digitális tévéadások közül a műsorszóró és a tartalomszolgáltató huzavonája miatt mindmáig hiányzik az MTV két közszolgálati csatornája, noha az m1 és az m2 kötelezően jelen kellene legyen a platformon. A földfelszíni digitális rádióadás és a mobiltévé máig csak tesztüzemben ér el igen csekély számú fogyasztót, és egyelőre senki sem tudja biztosan, mikor indulhat kereskedelmi szolgáltatás ezen a két platformon. Az NHH szóvivője lapunknak korábban többször is úgy nyilatkozott, hogy a hatóság vizsgálja, miért nem indulhatott el a digitális tévé- és rádióadás a vállalásoknak és a pályázati kiírásoknak megfelelően 2008-ban.

A Bizottság jelentése a piaci trendek értékelése mellett kiemeli a fogyasztók védelme érdekében elfogadott jogszabályi és szabályozói lépéseket is. Az Országgyűlés egyrészt elfogadta a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatról szóló törvényt, másrészt módosította az elektronikus hírközlési szolgáltatás minőségének a fogyasztók védelmével összefüggő követelményeiről szóló kormányhatározatot.

Korrektebb lett a tájékoztatás

Az új határozat többek között előírta az internetszolgáltatók számára, hogy előfizetőiket megfelelően tájékoztassák szolgáltatásaik minőségéről, különös tekintettel a garantált le- és feltöltési sebességekről. A jelentés szól az NHH kezdeményezésére az inkumbens szolgáltatók és számos alternatív szolgáltató között létrejött megállapodásról, mely az internetszolgáltatók közötti váltást könnyíti meg az előfizetők számára.

A Bizottság emellett pozitívan értékelte az NHH által a helyi hurok átengedésének (LLU – local loop unbundling) fellendítése érdekében tett lépéseket, kiemelte a 2009. január 1-jével alkalmazandó szimmetrikus, költségorientált mobilvégződtetési díjakat, valamint üdvözölte a domináns piaci pozícióval rendelkező vezetékes vonali szolgáltatók által felszámított összekapcsolási díjak jelentős, átlagosan 20 százalékos csökkentését is.

a címlapról

emberhiány

2

Megszűnik a Firefox Send és Notes

2020. szeptember 18. 10:32

A Mozillának a nyári leépítések után nem maradt erőforrása a szolgáltatások fenntartására.