:

Szerző: Bizó Dániel

2009. január 12. 18:32

Megérkezett az NVIDIA überchipjének 55 nanométeres változata

Hivatalosan is bejelentette GeForce GTX 200 sorozatának frissítését az NVIDIA. Az új chipek kisebb csíkszélességű eljáráson készülnek, az extra területet és a felszabadult energiakeretet a mérnökök az órajel növelésére fordították. Az eredmény: a világ legerősebb grafikus chipje, és erre építve a világ legerősebb grafikus kártyája.

[HWSW] Hivatalosan is bejelentette GeForce GTX 200 sorozatának frissítését az NVIDIA. Az új chipek kisebb csíkszélességű eljáráson készülnek, az extra területet és a felszabadult energiakeretet a mérnökök az órajel növelésére fordították. Az eredmény: a világ legerősebb grafikus chipje, és erre építve a világ legerősebb grafikus kártyája.

Kisebb, gyorsabb, takarékosabb -- de nem eléggé

A GeForce GTX 285 néven piacra kerülő chipet már a TSMC 55 nanométeres csíkszélességű félvezetőeljárásán készül, ami nagyjából 25 százalékkal kisebb területen képes kialakítani egy adott áramkört mint az előző generációs, 65 nanométeres technológia. A miniatürizációra nagy szüksége is van az NVIDIA-nak, mert súlyos gazdaságossági hátrányba került az AMD rendkívül hatékony felépítésű ATI RV770 architektúrájával szemben.

Az NVIDIA ugyanakkor nem kizárólag a költségcsökkentés maximalizációjára összpontosított, némi tuningot is kapott a processzor. A chip órajele a korábbi 602 megahertzről 648-ra emelkedik, miközben a végrehajtóegységek száma változatlan maradt. A kisebb geometriájú, és fejlettebb gyártástechnológia miatt a magasabb órajel ellenére is több mint 20 százalékkal kisebb a chip fogyasztása a GTX 280-énál -- lényegében megegyezik a GTX 260-éval, miközben 25 százalékkal több nyers erővel rendelkezik.

Az NVIDIA ezzel magáénak tudhatja a világ legerősebb grafikus chipjéért kijáró vállveregetést, a legerőteljesebb PC-s videokártya címhez azonban nem volna elegendő a kétchipes ATI Radeon HD 4870 X2 miatt. Az NVIDIA emiatt hasonló megoldásra kényszerült, ami a GTX 295 megszületését eredményezte. Valószínűleg a fogyasztás kordában tartása érdekében azonban itt 648 megahertz helyett mindössze 576 megahertzen ketyeg a két lapka. Mindez lehetővé tette a cég számára, hogy visszavegye a trónt az AMD-től.

Bár a teljesítménykorona mindig kedvező képet fest birtokosáról, a pénzügyi sikerhez édeskevés. Az NVIDIA számára az AMD ATI RV770 egyfajta rémálom, a chip ugyanis jóval hatékonyabb felépítéséből fakadóan adott szilíciumterületből jóval több lóerőt produkál, így egy teljesítményszint eléréséhez értelemszerűen kisebb méretű lapka is elég. Miközben a szintén a TSMC 55 nanométeres eljárásán készülő RV770 260 négyzetmilliméteres, addig a GTX 285 mérete a HWSW becslése szerint 430 négyzetmilliméter környékén alakulhat, azaz sokkal olcsóbb a gyártása. Az AMD chipjei ráadásul GDDR5 memóriát is használhatnak, melyek magasabb sávszélességet érnek el adatsínenként, így keskenyebb busszal, vagyis kevesebb huzalozással alakíthatóak ki a kártyák, így olcsóbbak.

Drága maradt

Az NVIDIA tavaly drasztikus árcsökkentésekre kényszerült, egyes információk szerint akár a veszteséges forgalmazást is felvállalva, annak érdekében, hogy féken tartsa riválisát. A GTX 285 bár olcsóbban előállítható a GTX 280-nál, a kártyák a kompetitiív nyomás ellenére mégsem lesznek egyelőre olcsóbbak, ami azt jelzi, a cég a nyereségesség azonnali javítását célozta meg, nem pedig a piaci térnyerést. Pedig az itthon valamivel 100 ezer forint alól induló GTX 285 továbbra sem tűnik egy kiegyensúlyozott ár-teljesítmény mutatóval rendelkező terméknek, ugyanis a Radeon HD 4870 kártyákat akár 40-45 százalékkal olcsóbban is be lehet szerezni, míg az erőteljesebb kétchipes 4870 X2 modellek bekerülési küszöbe alig 10-20 százalékkal magasabb -- hogy melyik éri meg a leginkább, az igényeinktől és természetesen a futtatott játékoktól függ.

A piacot nem is ezzel a modellel, hanem a GTX 260-nal próbálja tartani az NVIDIA, melyet agresszívan a 4870 közelébe árazott (55-60 ezer forinttól), így lényegében továbbra is ez látszik a legjobb ár-teljesítményűnek. Persze ez csak a felső kategóriára igaz, a piac derekát adó középkategóriában ugyanis továbbra is a Radeon HD 4850 az egyeduralkodó: ha megelégszünk az 1920x1080-as felbontással, teljesen felesleges megfizetni a 4870 vagy a GTX 260 legalább 20 ezer forintos felárát, ugyanis az összes kurrens címet akadásmentesen játszhatjuk. Mindeközben az NVIDIA újra magáénak tudhatja a zsíros csúcskategóriát, teljesítményben és árban egyaránt.

Új mobilchipek

Nem csak a teljesítményintenzív asztali bővítőkártyák terén szolgáltak újdonsággal az elmúlt napok, a mobil grafikus chipek szegmense sem maradt érintetlen. Az AMD az ATI Mobility Radeon HD 4000-es sorozatot (4800, 4600, 4500, 4300) léptette a ringbe, míg az NVIDIA a GeForce 100M vonallal újított. Míg a Radeonok az integrált belépőkategória kivételével lényegében a teljes piacot lefedik, kiszolgálva a teljesítményéhes játékosokat is, addig az új mobil GeForce-ok a középkategóriára összpontosítanak. A GeForce GT 130M nagyjából a 9600M GT-vel teljesít egy szinten az NVIDIA szerint, míg a G110M a 9400M G-vel, a G105M pedig a 9300M GS-sel van egy kategóriában.

Milyen technológiai és munkaerőpiaci hatások érhetik a backendes szakmát? Május 8-án végre elindul az idei kraftie! meetup-sorozat is (helyszíni vagy online részvétellel).

a címlapról

Hirdetés

Security témákkal folyatódik az AWS hazai online meetup-sorozata!

2024. április 28. 01:25

A sorozat május 28-i, harmadik állomásán az AWS-ben biztonsági megoldásait vesszük nagyító alá. Átnézzük a teljes AWS security portfóliót a konténerbiztonságtól a gépi tanulásos alkalmazások védelmén át, egészen az incidenskezelésig.