Szerző: Dojcsák Dániel

2009. január 7. 11:58

Ingyen letölthető albummal kaszált a Nine Inch Nails

Ingyen is le lehetett tölteni, mégis az eladási listák élén végzett 2008-ban az Amazon éves összesítése szerint a Nine Inch Nails Ghost I-IV albumgyűjteménye. Ezidáig a Creative Commons jogosítás csak hippiknek és webkettes megszállottaknak volt a mániája, Trent Reznor 2008-ban viszont bebizonyította, hogy nagy zenekarok számára is alternatíva lehet.

[HWSW] Ingyen is le lehetett tölteni, mégis az eladási listák élén végzett 2008-ban az Amazon éves összesítése szerint a Nine Inch Nails Ghost I-IV albumgyűjteménye. Ezidáig a Creative Commons jogosítás csak hippiknek és webkettes megszállottaknak volt a mániája, Trent Reznor 2008-ban viszont bebizonyította, hogy nagy zenekarok számára is alternatíva lehet.

Szerzői kiadás és ingyen letöltés

A még 2008 elején megjelent, 36 számos, instrumentális albumkvartettel Reznor szakított a normál terjesztési megoldásokkal és saját maga adta ki a zenét, sőt, a Creative Commons jogosítás keretein belül engedélyezte az ingyenes letöltést is. Korábban már egy barátja zenéjének kiadásakor ugyan befürdött az ingyen letölthető zenével, de a nagyobb név és a nagyobb rajongótábor révén a Ghost I-IV-ral nagyobb sikerre számított.

A Ghost I albumot teljesen ingyen ajánlotta fel a zenész rajongóinak, a Pirate Bay torrentoldalról teljesen legálisan lehetett letölteni, itt kezdődött a terjesztése is. Mind a négy album a Creative Commons licenc alatt vált hozzáférhetővé, ami lehetőséget adott az rajongóknak arra, hogy megosszák másokkal is a művet, illetve változtassanak rajta, remixeljék azt.


Mi az a Creative Commons?
A Creative Commons („kreatív közjavak”) egy nonprofit szervezet, melynek célja az olyan kreatív művek mennyiségének növelése, melyeket mások jogszerűen megoszthatnak egymással vagy felhasználhatnak a saját műveikhez. A szervezet fő tevékenysége a Creative Commons licencek kiadása.

A Creative Commons weblapja lehetővé teszi a szerzői jogi oltalom (copyright) alá eső művek tulajdonosainak, hogy az oltalom alatt álló jogok egy részét a közönségre hagyományozzák, míg más részét maguknak megtartsák.

Mindezt változatos licenc és szerződés-formákkal segítik, amelyek lehetővé teszik például a teljes közkinccsé nyilvánítást éppúgy, mint számos szabad licenc formát a nyílt tartalom biztosításához.

A cél a jelenlegi szerzői jogi törvények problémáinak elkerülése, amelyek a tudás megosztását akadályozzák.

(forrás:Wikipedia)

Mivel az album elkészítése pénzbe került, és a NIN sem egy karitatív szervezet, ezért valahonnan pótolni kellett a bevételeket. Elsőként egy 300 dolláros egyedi csomagot adtak ki a négy albummal, jó minőségben, korlátozott számban (2500), melyet azonnal elkapkodtak a fanatikusok -- ez azonnali 750 ezer dolláros bevételt jelentett. Ezen túlmenően a rajongók megvehették CD-n, bakeliten is a zenét, illetve fizetős letöltésként is beszerezhették a teljes pakkot az Amazonról, vagy megrendelhették DVD-n, illetve Blu-Ray lemezen is -- utóbbiak természetesen számos extrát is tartalmaztak a két órányi zene mellett. Az akció annyira jól sikerült, hogy a szintén 2008-ban megjelent új album, a The Slip is ingyenesen elérhetővé vált CC licenc alatt -- ezt már veszteségmentes tömörítéssel, FLAC formátumban is le lehet tölteni.

A limitált deluxe hamar elfogyott

Szép bevétel származott az extra változatokból is, de ami igazán megdöbbentő, hogy az öt dolláros, teljesen hétköznapi CD-minőségű letöltések adták a forgalom derekát: a Nine Inch Nails képes volt eladni nagy tömegeknek olyan digitális kópiát, ami egyébként teljesen legálisan elérhető ingyenesen is. Az Amazon listáján a NIN ezzel olyan sztárokat előzött meg, mint a Coldplay, és Death Cab for a Cutie, akik dobogósok lettek, de meglepő módon az első tízbe be sem kerültek a nagy klasszikusok, mint az R.E.M, a Metallica, Radiohead vagy akár Madonna.

A zeneipart figyelők számára meglepő az internetes kereskedelmi megoldás sikere, amit nem lehet megmagyarázni csupán azzal, hogy a laikus felhasználók számára bonyolult a fájlcserélők használata, ezért inkább a mindenki számára ismert és könnyen használható Amazonról vásárolnak. Persze ez is igaz, de a másik magyarázat, hogy a rajongók megértették: az online vásárlásával közvetlenül támogatják a szerzői kiadásban megjelenő album alkotóit, ellentétben a normál kiadói gyakorlattal, ahol az eladott CD-k árának töredékét (8-10%) kapja a művész.

Nem biztos, hogy mindenkinek menne

Ugyanakkor meg kell jegyezni, hogy az ingyen kínált zenék gyakorlata, a Creative Commons használata nem valószínű, hogy minden esetben sikert arat. A Radiohead és a Nine Inch Nails is hosszú éveken keresztül a kiadók sokmillió dolláros marketingkampányainak szárnyán utazott, innen könnyű kilépni és jól szerepelni függetlenként. Ugyanakkor helyi szinten, akár hazánkban is az látszik, hogy a fiatal, feltörekvő zenekarok számára is érdemesebb az online felületekben rejlő lehetőségeket kihasználni, mint az iTunes, Last.fm, MySpace, Facebook, iWiW, mint a konzervatív kiadókra bízni magukat, majd rájönni, hogy nettó befizetők lettek új albumukkal a kiadó felé.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról