Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres

Áremelkedés és összeolvadások előtt a hazai ADSL-piac

Bizó Dániel, 2008. január 17. 08:49
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

Konszolidáció és áremelkedés előtt áll a hazai internetpiac, ugyanis a jelenlegi állapotok nem fenntarthatóak -- véli Bauer Róbert, az Enternet ügyvezető igazgatója. A piac helyzetét az általános gazdasági körülmények is súlyosbítják, melyek rengeteg kinnlévőséget eredményeznek. A cég idén több üfelvásárlást is végre kíván hajtani, aminek érdekében nemrég tőkebevonást hajtott végre.

[HWSW] Konszolidáció és áremelkedés előtt áll a hazai internetpiac, ugyanis a jelenlegi állapotok nem fenntarthatóak -- véli Bauer Róbert, az Enternet ügyvezető igazgatója. A piac helyzetét az általános gazdasági körülmények is súlyosbítják, melyek rengeteg kinnlévőséget eredményeznek. A cég idén több üfelvásárlást is végre kíván hajtani, aminek érdekében nemrég tőkebevonást hajtott végre.

Változásoknak kell bekövetkeznie

"Mindenki látja a kicsi [internetszolgáltatók] között, hogy valamit lépni kell, mert kicsik a marzsok. Talpon maradni úgy lehet, hogy vagy nagyon sok lábon áll az ember, vagy elégséges méretűvé válik" -- mondta Bauer egy telefonos interjú során. Magyarországon több mint 20 kisméretű ADSL-szolgáltató van a nagyok (Magyar Telekom, HTCC) mellett, mindegyikük 10 százalék alatti piacrészesedéssel bír, így egyikük sem tud önállóan meghatározóvá válni, ahogy a 6 százalékos részesedéssel bíró Enternet sem, tette hozzá. "Másfél éve felismertük, hogy nincs más út, mint az akvizíciók".

Magyarországon az elmúlt néhány évben kevesebb mint harmadára estek vissza a belépőszintű ADSL-csomagok árai, miközben háromszorosára gyorsultak, és mára európai összehasonlításban is a legolcsóbbak a hazai előfizetések. Az árverseny a szereplők szerint mára már romboló méreteket ölt, a szolgáltatók egymást nyomják a víz alá. Hasonló véleményen van Bauer is, szerinte az irreális árazást éppen azok a kisebb szereplők gerjesztik, amelyek méretgazdaságosság hiányában nem képesek nyereséget termelni.

A vezető állította, több ADSL-szolgáltató is mélyen a nagykereskedelmi ár alatt árulja hozzáféréseit. Az Enternet sosem volt a legolcsóbbak között, és nem is akarnak azok lenni, mondta Bauer. Mivel műszakilag az ADSL-szolgáltatók között nem nagyon lehet különbség, ezért inkább a kiszolgálás, az ügyfélszolgálat színvonalára helyezik a hangsúlyt. Kifizetődőnek találják ezt a megközelítést, sok ügyfél inkább fizet valamivel többet, ha tudja, "felhívhat valakit" a kérdéseivel, problémáival.

Az NHH (Nemzeti Hírközlési Hatóság) adatai szerint a távközlési szektorban az internetszolgáltatókkal kapcsolatban érkezik a legtöbb panasz, és panaszkezelésben is hátul kullognak. Bauer szerint a legtöbb szolgáltatónál gyakorlatilag ügyfélszolgálat sincs, ugyanis egyszerűen nincs rá pénz. Pórffy András, az Externet elnök-vezérigazgatója szerint a panaszok magas számát a szolgáltatások komplexitása magyarázza, és a technológia viszonylagos éretlensége is. "Míg például a telefonszolgáltatások évtizedek óta kipróbált technológiával működnek, az internetszolgáltatás igen fiatal, szinte alig tud lépést tartani a fejlődő technikával" -- mondta egy korábbi interjújában az Externet-vezér.

Bauer RóbertMindezt tetézi a "borzasztó fizetési morál", és a UPC "rettenetesen erős" szőkekapitányos kampánya is érezteti hatását az ADSL-piacon -- folytatta Bauer. Nem segít az sem, hogy bár a piac messze nem telítődött még, a hazai internetpenetráció növekedése lelassult. Számos kutatás mutatott rá, hogy ezt elsősorban a magyar társadalom többségének érdektelensége magyarázza, ami a szociális rétegződésen túl legfőképpen az életkorral mutat összefüggést. A piac hosszú távon leginkább a felnövekvő generációkkal bővül, véli Bauer, ami bár lassú, de tartós folyamat.

Növekedési kényszer

A jelenlegi piaci körülmények hosszabb távon látványosan fenntarthatatlanok, így megkezdődött a piac koncentrációja. Mint arról a HWSW is beszámolt, a hírek szerint súlyos pénzügyi problémákkal küzdő TVnet eladja ADSL-előfizetői bázisát, hogy megszabaduljon a veszteséges tevékenységtől. A mintegy 10 ezer ügyfelet az econet tulajdonába tartozó Externet veszi át, legfeljebb nettó 400 millió forintért -- kétséges azonban, hogy az ügyfelek mekkora hányadát lehet megtartani üzletileg racionális árak mellett. Nem sokkal később a VIVANET-et is felszippantotta az Externet.

"Aki csak ADSL-lel foglalkozik, annak vége van. A többiek is erre a sorsra jutnak, mi is erre vártunk volna" ha az Enternet nem lát hozzá az akvizíciókhoz és tevékenységének diverzifikálásához -- mondta Bauer. A cég tavaly novemberben jelentette be az Unicomm (United Communication Távközlési Szolgáltató Társaság) felvásárlását, mellyel belépett az üzleti telefonszolgáltatások piacára is. Ezt megelőzően az Enternet a műszakilag közel álló hosting és kolokációs szolgáltatások területére is belépett a Proserver létrehozásával, mellyel a piac várható növekedéséből szeretné kihasítani részét.

Ezek a fejlemények azonban csak a kezdetet jelzik. Az Enternet jelenleg is három ADSL-szolgáltatóval folytat felvásárlási tárgyalásokat, melyeket még idén szeretnének nyélbe ütni, árulta el Bauer. "Az a célunk, hogy a veszteséges cégeket is nyereségessé tudjuk tenni szinergiák révén: nem kell több szerver, nagyobb ügyfélszolgálat, újabb irodák". A piaci konszolidációt azonban nehezíti, hogy a legtöbb szolgáltató garázscégből lett kis- vagy középvállalat, és az irracionális árak, rivalizálás és büszkeség rontja a felvásárlási esélyeket, tette hozzá. Az akvicíziós hullám már tavaly látványos volt a piacon, az Externet a VIVANET-et, az Interware az eTelt vásárolta fel.

Az Enternet múlt héten jelentette be, hogy tőkeinjekcióban részesült 20 százalékos tulajdonrészért cserébe. A friss tőke a felvásárlások finanszírozására rendelkezésre álló hitelkeret fedezetét biztosítja. Az új tulajdonos, Nyúl Sándor személyében ráadásul kiterjedt kapcsolati rendszerre is szert tett az Enternet a piacon, melynek célja, hogy meghatározó alternatívává tudja kinőni magát a saját távközlési infrastruktúrával rendelkező cégek mellett.

Az ügyfelek tömegének növelésével és földrajzi koncentrációjával a hurokátengedés is gazdaságossá válhat, mely egyelőre "soha meg nem térülő beruházás". Bauer szerint az olyan magasabb hozzáadott értéket képviselő szolgáltatások, mint az IPTV, vagy a video-on-demand Magyarországon koraérettek, az azzal kísérletező cégek terveik "tizedét sem hozták", nincs meg sem a fizetőképes kereslet, sem a műszaki háttér, a hálózat egyszerűen nincs kész -- áttörést 1-2 éven belül sem vár a területen.

Ennél sokkal ígéretesebbnek tartja a cég a mobil internet területét. Az Enternet már tavaly szerette volna elindítani saját mobil internet csomagjait valamelyik hazai mobilszolgáltató hálózatán, ezt azonban egyelőre elhalasztották. "Nagy fantáziát látok benne" -- kommentálta a felvetést Bauer, aki szerint a HSDPA az ADSL kiegészítője lehetne, és reményeik szerint hamarosan egy csomagban lehet rájuk előfizetni. Az NHH novemberben publikált felmérése alapján itthon minden nyolcadik szélessávú előfizetés mobil, vagyis számuk 200 ezer fölé tehető immár.

Véleménye van?