Szerző: Bizó Dániel

2007. szeptember 19. 16:25

T-Online: felpezsdülőben a hazai szerverhoszting-piac

Felpezsdülőben a hazai szerverhosztin-gpiac, legalábbis ezt a benyomást kelti, hogy több cég is mozgolódni kezdett az elmúlt időben. A mozgatórugó egyszerű: különböző becslések 16-25 százalék közé teszik a szolgáltatóknál hosztolt kiszolgálók arányát a Magyarországon üzemelő több tízezer gépből, ami töredéke a legfejlettebb nyugat-európai országokénak, ahol 60-70 százalékot is elérheti ez a mutató. A növekedési potenciál tehát hatalmas, és aki időben lép, az a piac bővülésének nagy részét elviheti. De mi a legnagyobb akadály az ügyfélkör bővítése előtt? A hosting szolgáltatások ismertsége és elfogadottsága -- vélik legalábbis az Adatparknál.

[HWSW] Felpezsdülőben a hazai szerverhosztin-gpiac, legalábbis ezt a benyomást kelti, hogy több cég is mozgolódni kezdett az elmúlt időben. A mozgatórugó egyszerű: különböző becslések 16-25 százalék közé teszik a szolgáltatóknál hosztolt kiszolgálók arányát a Magyarországon üzemelő több tízezer gépből, ami töredéke a legfejlettebb nyugat-európai országokénak, ahol 60-70 százalékot is elérheti ez a mutató. A növekedési potenciál tehát hatalmas, és aki időben lép, az a piac bővülésének nagy részét elviheti. De mi a legnagyobb akadály az ügyfélkör bővítése előtt? A hosting szolgáltatások ismertsége és elfogadottsága -- vélik legalábbis az Adatparknál.

Fekete doboz

Közelítő becslések alapján több mint 70 ezer szerver üzemel itthon, és ez a szám a forgalomból kivontakkal együtt is dinamikusan növekszik, hiszen évente további 13-15 ezret értékesítenek a HWSW számításai szerint. A hosztingcégek várakozásai szerint ezek közül arányaiban is egyre többnek ad otthont egy-egy adatközpont. A világszínvonalú kolokációs szolgáltatást kínáló Dataplex második adatközpontját építi a jelenlegi mellé, az EnterNet csoport nemrég önálló céggel és ambiciózus célokkal lépett be a területre, hogy kivegye részét az üzletből.

A Dataplexszel együtt a Magyar Telekomhoz tartozó Adatpark azonban nemcsak a kapacitás, szolgáltatások vagy árazás oldaláról közelítette meg a témát. A napokban indított kommunikációs kampányuk célja nem más, mint hogy lebontsa azt az akadályt a hoszting előtt, melyet a legproblémásabbnak vélnek: a piac gondolkodását. Gulyás Zoltán, a T-Online termékmenedzsere szerint addig nem lehet eladni a szolgáltatásokat, legyenek bármilyen fejlettek is, amíg maga a hoszting, és a hozzá kapcsolódó fogalmak jelentése nem világos az ügyfelek számára, akik azért nem veszik igénybe a kolokációs és hosting szolgáltatásokat, mert nincsenek tisztában azok előnyeivel.

"[A hostingtól jelenleg távol maradó ügyfelek többsége] nem tudja, mit takar, hogyan néz ki egy adatközpont, mi történik ott" -- mondta el Gulyás lapunknak. "Senki nem fog autót venni, ha még azt se látta, hogy négy kereke van" -- élt a hasonlattal. Az Adatpark marketing-kommunikációja most azon dolgozik, hogy "felnyissa ezt a fekete dobozt", megpróbálja bemutatni magának a szolgáltatásnak a koncepcióját, az előnyeit. A kampány ezért olyan valós példákat igyekszik megfogni, amelyek vélhetően sokakkal megtörténtek, és sokaknak okoztak már gondot.

Gulyás szerint a jelenlegi nyugat-európai szintet kell megcélozni egy legalább 5 éves időtávon -- a gondolkodásmódban talán a leglassabb a változás. Az eredményesebb kommunikáció érdekében az Adatpark egy renderelt grafikájú virtuális bejárással, videóben igyekszik megmutatni szolgáltatásait. A cég erőfeszítései vélhetően az egész piac, így a rivális malmára is hajtja a vizet valamennyire, ugyanakkor kétségtelenül az Adatparknak szerez további ismertséget, és ügyfeleket.

Évekkel a hosting mögött

A jelenlegi hoszting arány két-háromszorosra emelkedésére lát biztató jeleket a piac részéről Gulyás. Sok ügyfél már nem egyszerűen saját gépét helyezi el egy szerverhotelben, ahogy szintén nevezni szokták a szolgáltatást, hanem a kiszolgálók megvásárlása helyett inkább az Adatparktól bérli azokat. Az Adatpark ugyanis rendkívül kedvező feltételekkel vásárolhat a HP-tól, így a bérleti díj is kedvezőbb lehet hosszabb távon is a saját vásárlásnál, ráadásul az ehhez szükséges kezdő befektetés eltűnik, és számviteli szempontból a beruházásból működési költség lesz, amely azonnal leírható.

Egy saját szerverterem jellemzői (rendelkezésre állás, biztonság, hálózati sebesség) évekkel elmaradnak a hosztingcégek által biztosított feltételek mögött, tette hozzá Gulyás, és szerinte nem éri meg a nagyobb IT-infrastruktúrát üzemeltető cégeknek sem saját gépeket venni. Az autós hasonlatnál maradva, "ki épít magának autót?". A fizikai infrastruktúra meglétén kívül ráadásul a házon belül alkalmazott IT-megoldások is hasonlóan évekkel követik a korszerű technológiákat, aminek eredményeként rugalmatlan, kisebb rendelkezésre állású és relatíve drága IT-szolgáltatást nyújtanak saját cégüknek.

Miközben korszerű kiszolgálókon és tárolókkal, virtualizációs technikákkal akár percek alatt felállítható egy új szerver, egy nagyobb, sztenderd infrastruktúra pedig napok alatt, addig vannak olyan ügyfelek, ahol egy új szerver telepítése 6 hónapig tart -- árulta el Bernhard Brandwitte, a Fujitsu Siemens Computer szervertermékek marketingjéért felelős igazgatója. Véleménye szerint az IT-részlegek többsége rendkívül konzervatív, és az új menedzsmenttechnikáktól állásukat is féltik.

Ebből fakadóan az IT-büdzsék túlnyomó többségét üzemeltetési és ehhez hasonló kiadásokra fordítják, melyek nem teremtenek új üzleti értéket. Ezzel szemben a hoszting adatközpontokban megfordul ez az arány, és a nagyobb részt már fejlesztésekre fordítják, melyekkel az üzleti folyamatok által támasztott IT-követelmények egyszerűen és gyorsan kielégíthetőek. Gulyás szerint az informatikusok számára az üzemeltetés kényelme, biztonsága, az üzleti vezetők számára pedig az üzleti veszélyek visszaszorítása, az üzletmenet folytonosságának biztosítása jelentik a kulcs szempontokat.

Bizalom és fejlett szolgáltatások

Hogy a hagyományosan telekommunikációs szereplők által uralt hazai hoszting piacon mi jelenti a megkülönböztetést, Gulyás azt felelte, hogy a név jelentette bizalom. Szerinte a 40 gigabites aggregát külső hálózati, és ezen belül 6 gigabites külföldi kapcsolattal rendelkező Adatpark egyfajta fogalommá, etalonná vált a hazai hosting piacon. A cég annak ellenére üzemel az egyik legmagasabb kihasználtsággal, hogy árai nem a legalacsonyabbak a piacon.

A testvér Dataplex bővítése és a rivális EnterNet által létrehozott Proserver (mely hosztingcégként már alkalmazásszerver szolgáltatást is nyújt) megjelenése mellett az Adatpark sem csak kommunikációval kívánja magához vonzani az ügyfeleket. A cég nemrég vezette be teljes rack menedzsment szolgáltatását, mellyel bárhonnan, akár az interneten keresztül is menedzselhetőek egész szekrénnyi szerverek és más aktív eszközök, mintha helyi KVM (billentyűzet, video, egér) konzolról tennénk, mégpedig szoftver kliens telepítése nélkül.

A cég még idén újabb szolgáltatást vezet be a piacra, mellyel költséghatékonyan és egyszerűen érhető el magasfokú hibatűrés. Mindezen túlmenően a cég budapesti 600 négyzetméteres létesítményén kívül vidéki szervertermek nyitásával kívánja tovább erősíteni vezető helyét a hazai piacon, mely a hostolt szerverek 24 százalékát, és a forgalom 40 százalékát jelenti.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról