HWSW

Megkezdte terjeszkedését a Lenovo

Az elmúlt két évben a Lenovo erejét az IBM PC-részlegének integrálása kötötte le, valamint hogy ismét nyereségessé tegyék annak működését Európában és Észak-Amerikában egyaránt. Ezt a fázist mára a túlhaladta a vállalat, és egy ideje immár a növekedési lehetőségek felé fordult -- a cég azonban óvatos, és vigyáz a profitabilitásra, árulta el Gottlieb István, a Lenovo Magyarország vezérigazgatója. A kezdeti lépés részeként itthon is bevezetik az ThinkStation munkaállomásokat, valamint rövid időn belül fogyasztói notebook modellekkel is jelentkeznek.

[HWSW] Az elmúlt két évben a Lenovo erejét az IBM PC-részlegének integrálása kötötte le, valamint hogy ismét nyereségessé tegyék annak működését Európában és Észak-Amerikában egyaránt. Ezt a fázist mára a túlhaladta a vállalat, és egy ideje immár a növekedési lehetőségek felé fordult -- a cég azonban óvatos, és vigyáz a profitabilitásra, árulta el Gottlieb István, a Lenovo Magyarország vezérigazgatója. A kezdeti lépés részeként itthon is bevezetik az ThinkStation munkaállomásokat, valamint rövid időn belül fogyasztói notebook modellekkel is jelentkeznek.

ThinkPadet a népnek

Erős évet zárt idén a Lenovo Magyarországon, legalábbis ez a benyomás alakítható ki egy ma tartott évértékelő konferencia alapján. A vállalat asztali számítógép-szállításai csökkenő piac mellett nagyjából tartották magukat, ami a nagyobb vállalatok frissítési ciklusának köszönhető. Gottlieb szerint a KKV-szektor desktop igénye csökken, így ez a jövőben elkerülhetetlenül az asztali gépek értékesítésének visszaeséséhez vezet, ahogyan a nagyobb ügyfelek megrendelései is elmaradnak. "Én azt gondolom, [az asztali értékesítés] lefelé fog menni, drámaian, ezt jóslom". Igaz, bár ez jelentős forgalmat képvisel, az ezen realizálható nyereség minimális, ha van egyáltalán, mondta el.

Notebookok terén a Lenovo az egyébként is meredek piaci feletti ütemben volt képes bővülni, amit elsősorban a KKV-knak célzott notebooksorozatok, a 3000 N100, N200, C100 sikere magyaráz -- a ThinkPadek forgalma nem mutatott hasonlóan erős bővülést, mivel meglévő ügyfélkörrel rendelkezik, akik eddig is lojálisan vásárolták a család gépeit. Pedig kezdetben Gottlieb sem fűzött nagy reményeket ezeknek a termékeknek az értékesítéséhez. "Megmondom őszintén, pesszimista voltam. Azt gondoltam év elején, hogy a jól bevált ThinkPad mellé behozni egy tisztán Lenovót, az igen kockázatos".

A Lenovo azonban rendkívül jól előkészítő marketingmunkát végzett, véli a vezető. "Nagyon szépen felmérték azt, hogy melyek azok a sarokpontok, amelyek szükségesek ennek a szegmensnek" -- magyarázta Gottlieb. Példaként a TPM biztonsági chip kihagyását, de a multiformátumos kártyaolvasó alkalmazását hozta. A Lenovo úgy alakította a specifikációkat, hogy pontosan a célcsoportnak szóljon -- nem árban tudtunk nagyot alkotni, de "az ár-érték tudták nagyon jól belőni".

Következő lépésként a Lenovo azt szeretné, hogy ha már vannak jól eltalált ár-érték arányú modelljeik, akkor imidzset is rakjanak hozzá, ami az eddig jellemzően felsőkategóriával és magas árcédulával azonosított ThinkPad brand kiterjesztését jelenti. "Még nagyobb sikereket szeretnék [...] a teljes terméksorra kiterjesztjük a ThinkPad nevet. Így már a KKV-k is ThinkPadet tudnak venni, amiről azt gondoljunk, már valami." A Lenovo jelenleg az ötödik szereplő a magyar notebookpiacon, melyet az erőteljes kiskereskedelmi jelenléttel, és olcsó fogyasztói modellekkel is rendelkező márkák, mint a Fujitsu Siemens, az Acer és a Toshiba dominálnak.

Óvatosan

Az átszervezések és a növekvő notebookpiaci forgalom eredményeként a Lenovo hazai működése nyereséges, árulta el Gottlieb, ami igaz a régióbeli országokra is. A Lenovo növekedési stratégiájának egyik alapeleme, hogy azt profitábilisen kell megvalósítani, vagyis a vállalat kínai dominanciájából kitermelt nyereségből nem finanszírozzák az európai és észak-amerikai működést -- mely egy piacon terjedő, Gottlieb szerint valótlan pletyka.

Ennek a konzervatív, kockázatkerülő magatartásnak az eredménye, hogy bár a Lenovo hosszútávú versenyképessége szempontjából elkerülhetetlen a jelenleginél sokkal erősebb szereplés a fogyasztói piacon, a vállalat nem próbál minél gyorsabban behatolni a területre. A hazai vezető láncok ráadásul erőpozíciójuk tudatában még nemzetközi összehasonlításban is gyakorlatilag kizsigerelik beszállítóikat: az árukat gyakorlatilag bizományba veszik át, és az értékesítést követően is csak hónapokkal fizetnek, miközben polc- és marketingtámogatási pénzeket szednek. Egri Csaba, az Acer hazai képviseletének vezetője korábban elmondta, ha valaki fejest ugrik a láncokba, anélkül, hogy biztosítékokat építene ki magának, akkor "tényleg komoly veszteségeket lehet csinálni".

A Lenovo jövőre két országban tesz kísérlet jelleggel jelentős kiskereskedelmi erőfeszítéseket az EMEA szuperrégióban, mely a disztribúció mellett új termékeket is jelent. A francia és dél-afrikai tapasztalatok begyűjtését követően várható, hogy a kidolgozott modellt más országokban is igyekeznek majd megvalósítani. A viszonylag lassú organikus építkezés átugrására a Lenovo érdeklődött az európai Packard Bell iránt, az Acer azonban beelőzött, így a Lenovo egyszerűen lemaradt a lehetőségről, fogalmazott Gottlieb. Mindaddig azonban a Lenovo itthon is bemutat majd kifejezetten a otthoni piacra szánt termékeket -- a Lenovo 3000-es családot továbbra is üzleti felhasználóknak célozzák.

Lenovo munkaállomások

Munkaállomással a szerverek felé

A "lefelé" terjeszkedés mellett a Lenovo a vállalat piac felsőbb körei felé is kacsingat termékkínálatának bővítésével, ami egyenes és ésszerű következménye annak, hogy a Lenovo Kínában egy teljes IT-infrastruktúra szállító. Az ebben az irányban tett első lépésként a Lenovo bevezeti a ThinkStation munkaállomás családot [1], melyekkel az IBM jövőre kivezetett torony és rackes IntelliStation termékeinek helyét veszik át a piacon. Bár a munkaállomások piaca ma már igen szűk [2], Gottlieb szerint nem szabad lebecsülni a nyereségességet, de ennél is fontosabb lehet, hogy a professzionális munkaállomásokkal a Lenovo átléphet a küszöbön a vállalatok infrastruktúra beszerzéséhez.

Mint mondta, a cégeknél jellemzően a PC-k és szerverek beszerzése más embereken múlik -- vagyis a munkaállomások a szerverek jövőbeni megjelenése előtt egyengetik az utat a piacon. A Lenovo szerverek elkerülhetetlenül megjelennek majd a Kínán kívüli piacokon is, az ezzel kapcsolatos terveket, elképzeléseket azonban még köd fedi. "A szerverek kérdése ma még a spekuláció birodalma".

A cikkben hivatkozott linkek:
[1] https://www.hwsw.hu/hirek/34586/lenovo_think_station_d10_s10_munkaallomas.html
[2] https://www.hwsw.hu/hirek/34224/munkaallomas_piac_2007_masodik_negyedev_dell_hp_amd_nvidia_intel.html
A cikk adatai:
//www.hwsw.hu/hirek/34835/lenovo_2007_eredmenyek_thinkpad_notebook_piac_thinkstation_szerver.html
Író: Bizó Dániel (bizo.daniel kukac hwsw.hu)
Dátum: 2007. december 05. 15:42
Rovat: eco@tech